نشانه‌های ابتلا به تومورهای مغزی/ نازایی‌هایی که نشانه توده در بدن هستند

دبیر انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران درباره علائم هشدار دهنده تومور‌های مغزی توضیحاتی ارائه داد.

عصر بانک؛مسعود شیروانی جراح مغز و اعصاب در ارتباط با تومورهای مغزی اظهار داشت: این تومورها به طور کلی علائم آن به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند که نشانه‌های عمومی سردرد، سنگینی سر، استفراغ و عدم تعادل است.

 

وی افزود: علائم اختصاصی تومورهای مغزی بستگی به محل و منشأ آن دارد و بر همین اساس می‌تواند مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد.به طور مثال اگر منطقه مرتبط با تکلم در مغز دچار تومور شده باشد اختلال تکلم و در صورتی که تومور در مخچه و ساقه مغز باشد اختلال تعادل ایجاد می‌شود.

 

دبیر انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران تأکید کرد: هرگونه اختلال در حس‌های پنج‌گانه می‌تواند از علائم اختصاصی تومورهای مغزی باشد بنابر این فرد در صورت مواجه شدن با چنین مشکلاتی باید به پزشک مراجعه کند همچنین اگر قدرت دو دست و یا دو پا یکسان نباشد، یا بینایی یک چشم کمتر شود و به طور کلی عدم تقارن در فعالیت‌های بدن را شاهد باشیم باید آن را به عنوان نشانه‌ای از تومور بررسی کنیم.

 

شیروانی در مورد تومورهای هیپوفیز قسمتی از مغز شده که همه هورمون‌های بدن را کنترل می‌کند و در صورتی که تومور منشأ آن هیپوفیز باشد اختلال هورمونی بروز می‌یابد.به طور مثال در زنان نامنظم شدن عادت ماهیانه و یا نازایی در زن و مرد می‌تواند نشانه‌ای از تومورها با منشأ هیپوفیز باشد.

 

وی تصریح کرد: تغییرات خلقی بدون دلیل، خواب‌آلودگی و بی‌تفاوتی نیز از جمله نشانه‌هایی است که باید دلیل آن بررسی شود و هر تغییرات در وضعیت جسمی حائز اهمیت است.

 

دبیر انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران بیان داشت: فردی 8 سال دچار مشکل کم‌شنوایی بود و تشخیص تومور آن دیر انجام گرفت که این مسئله موفقیت عمل وی را کاهش داد بنابر این هر چه تومور زودتر تشخیص داده شود درمان بهتر صورت می‌گیرد.

 

شیروانی اضافه کرد: امروزه تومورهای مغزی با وسایل تشخیصی و روش‌های درمانی همچون جراحی و رادیوتراپی قابلیت درمان داشته ولی بدترین نوع تومور گلیوم مغزی است که فرد پس از ابتلا حداکثر دو سال عمر کرده و هر جای مغز می‌تواند این تومور رخ دهد.

 

وی عنوان کرد: این تومور بدخیم در مردان شایع‌تر از زنان بوده و علت آن ناشناخته است و بسته به محل گلیوم نشانه‌های مختلفی را از خود بروز می‌دهد.

 

دبیر انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران خاطرنشان کرد: تومور مننژیوم یا تومور هیپوفیز از جمله تومورهای قابل درمان و خوش‌خیم بوده ولی تومور گلیوم از نوع بدخیم و خطرناک است.

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.