آینده عابربانک‌ها با نگاهی به 2 محصول شرکت NCR و Diebold Nixdorf

به نظر می‌رسد تحویل پول نقد به‌واسطه پرداخت‌های غیرتماسی و کیف پول‌های دیجیتال در دنیا رو به افول است اما در ایالات‌متحده کانال عابربانک نقش اصلی خود یعنی حلقه ارتباط بانکداری با مشتری را حفظ کرده است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛امروزه عابربانک به بخشی اساسی از تجربه کانال همه‌کاره (omni-channel) تبدیل شده و نه تنها در فضای گسترده بانکداری مدرن نقشی کلیدی ایفا می‌کند، بلکه قابلیت اساسی دسترسی به نقدینگی را نیز ممکن می‌کند. اهمیت نقش عابربانک زمانی دوچندان می‌شود که بهینه‌سازی شعبه بانکی منجر به کاهش تعداد شعبات می‌شود درحالی‌که مشتریان همچنان بانک‌هایی را ترجیح می‌دهند که وجود خارجی داشته باشند.

در سوی دیگر اقیانوس برای برخی شرکت‌های اروپایی بزرگ، عابربانک کانالی در حال افول است که می‌توان به‌آسانی آن را به ارائه‌دهندگان خدماتی که تجربه کم‌هزینه و کم کیفیت ارائه می‌دهند، واگذار کرد.

بر این اساس چه کسی در مسیر درست میان این دو رویکرد قرار دارد؟ قابلیت‌های جدیدی که در عابر بانک‌ها قرار می‌گیرند شاید گواهی بر آینده‌ای واقعاً جالب برای عابربانکها باشد.

نوآوری بانکها

نوآوری‌های جالبی در ارتباط با فعال‌سازی قابلیت‌های پول نقد سنتی با استفاده از ابزارهای غیرتماسی ازجمله تلفن‌های هوشمند در جریان است. در حال حاضر قابلیت‌های جدید برای ارائه پول نقد به افراد به کمک تلفن هوشمند در آمریکا بسیار رایج و در اروپا کاملاً در حاشیه است.

برای تحویل پول به افراد دو راه وجود دارد:

1. استفاده از قابلیت کیف پول و تائید هویت مبتنی بر تلفن هوشمند و با کمک فرکانس رادیویی که به مشتری این امکان را می‌دهد از دستگاه عابربانک پول دریافت کند و از شماره‌حساب اولیه کیف پول (DPAN) به جای کارت استفاده می‌کند.

DPAN شماره‌حساب دیجیتال اولیه نیز نامیده می‌شود. زمانی که کیف پول تائید شد، حتی تراکنش‌های در وجه خود نیز برای کاربر مقدور است. تراکنش‌های در وجه خود آن دسته از تراکنش‌ها هستند که در آنها عابربانک یا پایانه فروش مربوط به همان بانک موضوع تراکنش است بدان شرط که هر بار که کاربر آن کارکرد را انتخاب می‌کند، کیف پول مجدداً تائید شود.

 

2. پول نقد را می‌توان به دارنده شخص ثالث کیف پول دیجیتالی ارسال و سپس از دستگاه عابربانک برای دریافت پول نقد برای کاربر نهایی استفاده کرد.

نوآوری غول‌های فروشنده عابربانک

در ادامه به‌طور مختصر دو طرح جالب که دو غول بازار ارائه داده‌اند بررسی می‌شود.

دستگاه ITM شرکت NCR

عابربانکهای تعاملی یا همان ITM، راهکار سخت‌افزاری NCR به عنوان دستیار خدمات است و سیستم اثرانگشت آن همانند سیستم عابربانک سلف‌سرویس NCR کار می‌کند اما در آن قابلیت ویدیو کنفرانس دوسویه جهت پشتیبانی و تعامل زنده با تحویلدار ، درون نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جانبی ادغام شده است.

دستگاه ITM شامل قابلیت‌هایی صوتی ورای یک عابربانک معمولی می‌شود و برای ارتقای تجربه مشتری، دربردارنده لوازم جانبی مانند هدست جهت رعایت حریم خصوصی یا پد امضا برای ملزم کردن مشتریان برای امضا در موارد خاص است. ITM را می‌توان یک راهکار متصدی بانکی ویدیویی قلمداد کرد.

دستگاه ILT شرکت Diebold Nixdorf

تحویلدار سالنی Diebold Nixdorf  یا همان ILT، خدمات شعبه را بدون وجود شعبه واقعی و تحویلدار داخل شعبه و با تحویلدارهای کمتر ارائه می‌دهد و راه‌حلی نوآورانه است که تجربه مشتری را برای بانک و مشتریان بازتعریف می‌کند. ILT با ترکیب نمودن سهولت و دقت ماشین با تعامل طبیعی و شخصی انسان، خلا بین تحویلدار و عابربانک را پر می‌کند.

در آن تمامی عملیات‌هایی که مشتری می‌تواند در شعبه انجام دهد ازجمله واریز و برداشت وجه و تمامی قابلیت‌های بانکداری خانگی مقدور است. افزایش ناگهانی بازده به کمک ILT قابل پیش‌بینی است درحالی‌که تحویلدار قادر است گفتگوی میان چند ILT در موقعیت‌های مختلف را  نیز مدیریت کند.

به گزارش عصربانک، تمامی این کانال‌های جدید یعنی ITM و ILT از خدمات وب جاواسکریپت مدرن برای انتقال اطلاعات تراکنش به سیستم پرداخت بهره می‌برند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.