تازه‌ترین منوی اپل روی میز کاربران

امسال هم مطابق هر سال کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان یا برنامه‌نویسان اپل در اولین روزهای ماه ژوئن برگزار شد تا کاربران و طرفداران محصولات این شرکت را با جدیدترین تغییرات و به‌روزرسانی‌ها همراه کند.

عصر بانک؛در این کنفرانس که روز دوشنبه هفته گذشته در مرکز همایش‌های سن‌خوزه در کالیفرنیا برگزار شد، مدیران ارشد اپل در طول دو ساعت روی صحنه آمدند تا آخرین پیشرفت‌ها و تغییرات را در iOS، macOS، watchOS، tvOS، Siri و … رونمایی کنند. در اینجا بعضی از مهم‌ترین اتفاقات این رویداد را با هم مرور می‌کنیم.

 

خبر خوب ویژه کاربران آی‌فون‌های قدیمی: شاید مهم‌ترین اتفاق در کنفرانس امسال توسعه‌دهندگان اپل معرفی قابلیت‌های جدید iOS 12 و امکان پشتیبانی آن از همه دستگاه‌هایی بود که iOS 11 را اجرا می‌کردند. به این ترتیب حتی کاربران آی‌فون‌ها و آی‌پدهای قدیمی‌تر هم می‌توانند با این سیستم عامل جدید از سرعت عملکرد بیشتر دستگاه‌شان لذت ببرند. به گفته اپل آی‌فون 6 پلاس به‌عنوان مثال با iOS 12 می‌تواند اپلیکیشن‌ها را 40 درصد سریع‌تر باز کرده، 70درصد سریع‌تر عکس بگیرد و کیبورد آن 50 درصد سریع‌تر کار کند. از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که اپل در هنگام معرفی iOS 12 در کنفرانس برنامه‌نویسان خود بیشتر روی بهبود کارآیی و رفع باگ‌ها تمرکز داشته باشد و این موضوع تا اندازه‌ای هم درست از آب در آمد. «کریگ فدریقی» معاون اپل و کسی که بیشتر از همه روی صحنه حاضر شد در ابتدای این مراسم گفت که iOS 12 تا دو برابر کارآیی بهتری دارد.

 

فرمت جدید و تجربه بهتر واقعیت افزوده: اپل با همکاری شرکت پیکسار یک فرمت فایل فشرده به نام USDZ را ایجاد کرده است که به‌طور ویژه برای به اشتراک‌گذاری فایل‌های GIF و ویدئو که گرافیک سه‌بعدی داشته و به‌صورت انیمیشنی هستند، به‌کار برده می‌شود. این فرمت در واقع برای به اشتراک‌گذاری تجربه‌های جدید در دنیای واقعیت افزوده مناسب و ایده‌آل خواهد بود. خبر خوب اینکه کریگ فدریقی در این کنفرانس گفته است که چندین شرکت از جمله ادوبی، Autodesk و Sketchfab از تصمیم خود برای ساخت اپلیکیشن‌هایی سازگار با این فرمت خبر داده‌اند. اپلیکیشن اختصاصی برای اندازه‌گیری: اپل همچنین یک اپلیکیشن اختصاصی جدید به نام Measure را برای iOS 12 معرفی کرده است. این اپلیکیشن همان‌طور که از نامش پیداست، امکان اندازه‌گیری فاصله و طول را تنها با استفاده از گوشی آی‌فون به کاربرانش می‌دهد. این اپلیکیشن به کمک واقعیت مجازی می‌تواند ابعاد اجسام مختلف را صرفا از طریق نگاه کردن از پشت دوربین دستگاه به شما نشان دهد. از سطح یک میز گرفته تا ابعاد یک قاب عکس از این طریق به سرعت روی صحفه نمایش دستگاه دیده می‌شود.

 

به اشتراک‌گذاری عکس‌های مشترک: اپلیکیشن عکس هم تغییراتی داشته است، از جمله اینکه جست‌وجوی پیشنهادی به کاربر ارائه می‌دهد و همچنین فیلترهای مناسب برای تغییرات روی عکس را هم پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر این، به اشتراک‌گذاری عکس‌ها با دوستان هم ساده‌تر شده است. به این ترتیب iOS 12 می‌تواند افرادی را که در هر عکس هستند، شناسایی کرده و پیشنهاد ارسال عکس‌هایش را به شما بدهد. دوستان شما هم چنین پیشنهادی را دریافت می‌کنند و در نهایت به راحتی می‌توانید تمام عکس‌های یک رویداد را در اختیار داشته باشید.

 

سیری کاربردی‌تر و مفیدتر: اپل با استفاده از قابلیت جدید Siri Shortcuts، حالا دستیار صوتی مفیدتری در اختیار دارد. در اپلیکیشن Siri Shortcuts می‌توانید عبارت‌های خاص را که در اغلب فعالیت‌هایتان از آنها استفاده می‌کنید، ایجاد کرده و به این ترتیب با گفتن آن سریع‌تر کارهایتان را انجام بدهید. حالا اپل به اپلیکیشن‌های بیشتری اجازه می‌دهد از سیری استفاده کنند. به این ترتیب اپلیکیشن‌های دیگر این اجازه را یافته‌اند که میانبری بسازند که با سیری کار می‌کند، مثلا اگر بگویید من کلیدهایم را گم کرده‌ام، میانبر اپلیکیشن Tile را باز کرده و شروع به یافتن کلیدهایتان می‌‌کند. اپل همچنین میانبر اپلیکیشن را برای کاربرانی عرضه کرده که می‌خواهند چندین کار را با یک حرکت انجام دهند مثلا وقتی به دستیار صوتی بگویید که به سمت خانه می‌روید، هم اپلیکیشن نقشه مسیریابی را آغاز می‌کند و هم ایستگاه رادیویی مورد علاقه‌تان از آی‌فون شروع به پخش می‌کند.

 

سازگاری CarPlay با اپلیکیشن‌های متفرقه: سیستم هوشمند CarPlay این امکان را به کاربرانش می‌دهد تا رابط کاربری آی‌فون‌شان را روی صفحه نمایش سیستم پخش خودرو در اختیار داشته باشند. در iOS 12 سیستم CarPlay در نهایت به قابلیت سازگاری با اپلیکیشن‌های متفرقه راهبری هم مجهز شده است. به این ترتیب کاربران می‌توانند با اپلیکیشن‌های محبوبی مانند Waze و Google Maps هم کار کنند. معرفی این قابلیت از سوی اپل، تحسین اغلب شرکت‌کنندگان کنفرانس امسال را برانگیخت.

 

اعلانات (نوتیفیکیشن‌های) گروهی: یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های اپل الگوی نوتیفیکیشن آن بود که حالا در iOS 12 با قابلیت جدید نوتیفیکیشن گروهی رفع شده است. به این ترتیب مثلا به جای اینکه نوتیفیکیشن‌ها بر اساس ترتیب تاریخی زیر هم قرار بگیرند، مجموعه نوتیفیکیشن‌های مرتبط با یک اپلیکیشن، یک شخص یا یک موضوع در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند. همچنین شما می‌توانید تعیین کنید که کدام اپلیکیشن‌ها در ترتیب ارسال اعلانات، اولویت دارند.  ایجاد محدودیت برای استفاده از اپلیکیشن‌ها: در iOS 12 اپل محدودیت‌هایی برای کاربرانی ایجاد کرده است که توانایی مدیریت زمان‌شان را در هنگام کار با اپلیکیشن‌ها ندارند. به این ترتیب مثلا می‌توانید تنظیم کنید که در هر روز تنها یک ساعت امکان استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام را داشته باشید. همچنین به کمک این قابلیت، والدین می‌توانند محدودیت‌های لازم را برای استفاده کودکانشان هم ایجاد کنند.

 

انیموجی‌های جدید و میموجی: همان‌طور که انتظار می‌رفت اپل انیموجی‌های جدیدی را به iOS 12 اضافه کرده است. اولین بار اپل در آی‌فون 10 انیموجی‌ را معرفی کرد که از طریق آن حرکات چهره و چشم کاربر قابل شناسایی بود. حالا اما زبان هم به این قابلیت‌ها اضافه شده است. همچنین چندین انیموجی جدید روح، کوالا، ببر و دایناسور به قبلی‌ها اضافه شده است. علاوه بر اینها اما یکی از بهترین امکانات iOS 12 میموجی (Mimoji) است. میموجی‌ها در واقع یک ایموجی یا آواتار هستند که با استفاده از چهره کاربر ساخته می‌شوند. میموجی البته امکانی است که پیش از این سامسونگ در هنگام معرفی گلکسی اس 9 هم به ما نشان داد؛ اما به نظر می‌رسد اپل روی آن خیلی جدی‌تر کار کرده است. با استفاده از این امکان شما یک کارکتر شبیه به خودتان درست می‌کنید که حتی جزئیات آن را مانند رنگ پوست، رنگ مو و … هم می‌توانید تعیین کنید و سپس آن را در چت برای دوستان‌تان بفرستید.

 

چت تصویری گروهی فیس‌تایم: چت فیس‌تایم در iOS 12 به جای گفت‌وگوی دو نفره حالا به گفت‌وگوی چند نفره حداکثر تا 32 نفره تبدیل شده است. فیس‌تایم گروهی هم روی iOS هم macOS پشتیبانی می‌شود. به این ترتیب وقتی یکی از کاربران در ویدئوی گروهی شروع به صحبت می‌کند، تصویر او در صفحه بزرگ‌تر دیده می‌شود. اگر از مدل گفت‌وگوی تصویری عادی خسته شده‌اید هم می‌توانید از انیموجی یا میموجی‌های جدید به جای تصویر خودتان استفاده کنید.

 

اپل واچ هوشمندتر با watchOS 5: در watchOS 5 فعالیت‌ها به‌صورت خودکار شناسایی شده، اعلان‌ها هوشمندتر شده و سرانجام قابلیت واکی‌تاکی اضافه خواهد شد.  اپل watchOS 5 را در اواخر تابستان برای تمام ساعت‌های هوشمندش به‌صورت رایگان عرضه خواهد کرد. در بخش تندرستی و سلامتی می‌توانید با دوستان خود به رقابت بپردازید و چالش‌هایی را برگزار کنید. علاوه بر این فعالیت‌های یوگا و کوهنوردی هم سرانجام اضافه شده و دقت اپل واچ برای فعالیت دویدن نیز بهتر شده است؛ اما شاید بهترین قابلیت جدید، تشخیص خودکار فعالیت باشد و حتی اگر چند دقیقه پس از شروع ورزش یادتان بیفتد که اپل واچ را فعال نکرده‌اید، ساعت به‌صورت خودکار فعالیت‌های پیش از آن را نیز در نظر خواهد گرفت. اپل واچ با watchOS 5 حالا یک قابلیت جالب برای ارتباط با سایر اپل واچ‌ها خواهد داشت که شبیه به بی‌سیم‌های واکی‌تاکی قدیمی است. این قابلیت که واکی تاکی نام گرفته امکان فشردن دکمه اپل واچ و صحبت کردن را فراهم کرده تا بتوانید یک پیام صوتی کوتاه را از طریق وای‌فای یا اینترنت همراه ارسال کنید. همچنین از این پس نیازی به گفتن عبارت «هی سیری» هم نیست و کافی است تا مچ خود را بالا بیاورید تا بتوانید با سیری صحبت کنید. علاوه بر این با وجود اینکه هنوز مرورگری در ساعت وجود ندارد اما اگر در پیامی به یک لینک برخورد کردید می‌توانید آن را به لطف WebKit باز کنید. به گفته اپل صفحات وب برای صفحه‌نمایش کوچک اپل واچ بهینه می‌شوند.

 

مک او اس جدید با حالت تاریک واقعی: اپل از سیستم عامل جدید موهاوی macOS Mojave رونمایی کرد که به گفته این شرکت پیشرفته‌ترین سیستم عامل کامپیوتر تا به امروز است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موهاوی ویژگی Dark Mood است که چهره تیره‌ای به صفحه نمایش می‌دهد و با استفاده از آن تمرکز روی محتوا بیشتر می‌شود. هر چند کریگ فدریقی، معاون اپل در هنگام معرفی این سیستم عامل تاکید کرد که اپل به هیچ وجه قصد ندارد دو سیستم عامل iOS و مک را با یکدیگر ترکیب و یک سیستم عامل یکتا را برای دو پلت‌فرم ایجاد کند؛ اما به وضوح مشخص است که اپل تلاش دارد دو پلت‌فرم را به هم نزدیک کند. در این سیستم عامل جدید برخی اپلیکیشن‌های مشهور iOS مثل News،Stock (ویژه سهام) و Voice Memo روی مک هم در دسترس هستند. همچنین اپلیکیشن Home که پلت‌فرم مدیریت سیستم‌های اتوماسیون است و اینترنت اشیای خانگی اپل هم حالا روی مک قرار گرفته‌اند.

 

اپل همچنین قابلیت فیس‌تایم گروهی را که در همین کنفرانس معرفی کرده به مک هم بسط داده و در کنار این فروشگاه نرم‌افزار مک Mac App Store هم با دیزاین و ترکیب متفاوت عرضه شده است. نسخه پیش‌نمایش برنامه‌نویسان این سیستم عامل از هم اکنون برای برنامه‌نویسان اپل در دسترس است. نسخه بتای عمومی این سیستم عامل از اواخر ماه ژوئن عرضه می‌شود و نسخه رایگان عمومی اصلی را می‌توانید در پاییز به شکل یک به‌روزرسانی روی سیستم عامل خود نصب کنید. اپل می‌گوید این سیستم عامل برای کامپیوترهای مک mid 2012 و بعد از آن به اضافه مک‌بوک پروهای ساخت 2010 و 2012 که حداقل‌های گرافیکی را داشته باشند، قابل نصب خواهد بود. اپل تاکید دارد ممکن است همه این ویژگی‌ها برای همه کاربران زبان‌ها و مناطق مختلف در دسترس نباشد.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.