گزارشی از سایت تولید سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت شرکت توسن‌تکنو

در سایت تولید توسن‌تکنو که زمینه اشتغال 60 نفر در آن مهیا شده است، قرار است دو خط تولیدی POS و ATM Recyclerهای این شرکت، تامین بخشی از سخت‌افزارهای مورد نیاز صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت ایران را عهده‌دار شود.

عصر بانک؛شرکت توسن‌تکنو به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان اصلی راهکار‌های بانکی و پرداخت بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت ایرانی به زودی سایت تولید سخت‌افزارهای خود را بصورت رسمی افتتاح می‌کند.

 

به همین بهانه، در هفته‌ گذشته از سایت تولید شرکت توسن تکنو در شهرک صنعتی کاسپین قزوین بازدید داشتیم، در این سایت که به تازگی به مرحله بهره‌برداری رسیده است، در قالب دو خط تولید، سخت‌افزارهای پرداخت و بانکی تولید می‌شوند.

 

در این سایت، کارتخوان‌های شرکت PAX و ATM Recyclerهای شرکت «ATEC» که به دستگاه‌های CRS معروف هستند،تحت لیسانس، تولید می‌شوند. راه‌اندازی سایت تولید شرکت توسن‌تکنو ظرفیت اشتغال بیش از 60 نفر را فراهم کرده است. ما برای آشنایی بیشتر با جزئیات این سایت، ضمن گفتگو با امید شاهرخی، مدیر تولید شرکت توسن‌تکنو، از این سایت تولیدی بازدید داشتیم. این مجموعه قرار است به زودی با حضور مسؤولان کشور افتتاح رسمی شود.

 

شاهرخی مدیر تولید توسن‌تکنو در ابتدای بازدید درباره خط تولید دستگاه‌های POS توسن‌تکنو بیان کرد: با توجه به سیاست‌های دولت در خصوص حمایت از کالای ایرانی و همچنین برنامه‌های استراتژیک منطبق بر سیاست‌های داخلی شرکت، در انتهای سال 1396 موفق به تکمیل بنای سایت تولید در شهرک صنعتی کاسپین و راه‌اندازی اولیه خط تولید شدیم و نهایتا در اوایل سال 1397 سایت را به مرحله بهره‌برداری رساندیم.

 

وی در خصوص تولید POSهای شرکت بیان داشت: در این خط، قطعات POS به صورت SKD وارد کشور می‌شوند و بعد از کنترل کیفیت اولیه، از آنها در خط تولید استفاده می‌گردد.

 

با ورود قطعات به خط، مراحل تولید ادامه یافته و پس از نصب و تست نرم‌افزارهای اولیه، کارتخوان‌ها جهت بررسی دقیق‌تر وارد اتاق حرارتی به مدت 18 ساعت می‌شوند.بعد از اتمام این مرحله، POSها جهت کنترل کیفیت نهایی در خط QC دوم قرار می‌گیرند.پس از اطمینان از صحت عملکرد، کارتخوان‌ها وارد مرحله بسته‌بندی شده و جهت انتقال به انبار آماده می‌شوند

 

شاهرخی افزود: ظرفیت خط تولید دستگاه POS، سالیانه بیش از 240 هزار عدد دستگاه است.

وی همچنین در مورد خط تولید ATM Recycler گفت: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت «ATEC» امضاء شده است، سال گذشته زیرساخت‌های تولید این دستگاه‌ها در کشور آماده شد و پس از انتقال دانش، تولید نمونه‌های اولیه و اخذ تأییدیه‌های لازم از شریک خارجی، تولید انبوه این دستگاه‌ها را آغاز نمودیم.

مدیر تولید شرکت توسن‌تکنو ادامه داد: خط تولید ATM Recycler، ظرفیت تولید سالانه 1000 دستگاه را دارد. ما توانستیم در سال گذشته 30 دستگاه ATM Recycler را در داخل تولید کنیم و در ابتدای امسال هم 100 دستگاه آماده شده است.

 

شاهرخی تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که در این بخش وجود دارد این است که بیش از 50 درصد این دستگاه‌ها در داخل کشور و به دست متخصصان توانمند داخلی تولید می‌شود.

 

وی در خصوص چالش‌های تولید نیز نکاتی را بیان داشت و با اشاره به تغییر و تحولات ارزی ماه‌های اخیر و تأثیرش بر واردات قطعات گفت: بعد از شوک ارزی بازار در انتهای سال 1396 و وضعیت اقتصادی کشور، بدون شک جهت تأمین ارز مورد نیاز برای ورود قطعات با چالش مواجه هستیم.در این میان انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین گمرک در سال حمایت از کالای ایرانی جهت برطرف‌کردن این چالش و تسهیل فرآیند تولید، یاری‌رسان بخش خصوصی باشند.

چالش دیگر، ترخیص کالا از گمرک است. ترخیص قطعات به صورت SKD از گمرک صورت می‌پذیرد که بسیار زمان‌بر و مستلزم طی مراحل اداری است. در این شرایط تولیدکنندگان جهت تأمین قطعات مورد نیاز برای خط تولید دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند و این در شرایطی است که نمونه‌های کامل این دستگاه‌ها (CBU)، با زمان‌بندی کمتری نسبت به قطعات SKD وارد کشور می‌شوند.

 

شاهرخی در پایان ابراز امیدواری کرد با افتتاح رسمی سایت تولید شرکت توسن‌تکنو، گامی بزرگ در استفاده از ظرفیت‌های متخصصان توانمند داخلی برداشته شود و در این راستا ضمن اشتغال‌زایی، سخت‌افزار مورد نیاز بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت در داخل کشور و با حداقل ارزبری تأمین شود.

 

در انتها عصربانک امیدوار است، تولیدکنندگان داخلی که علاوه بر انتقال دانش به کشور، باعث اشتغال‌زایی می‌شوند، مورد حمایت واقعی مسئولین قرار بگیرند. در گزارش بعدی که مربوط به مراسم افتتاح رسمی سایت تولید توسن تکنو است، همراه ما باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.