آینده پرداخت الکترونیک سداد از نگاه مدیرعامل جوان آن

شرکت خدمات نوین داده ورزی سداد در سال 1394 با تایید بانک مرکزی مجوز پرداخت الکترونیک را کسب کرد و با این مجوز، اسم شرکت به پرداخت الکترونیک سداد تغییر یافت و از آن زمان تمامی پرداخت‌های مبتنی بر کارتخوان، درگاه پرداخت اینترنتی و پرداخت موبایلی سداد در شرکت پرداخت الکترونیک متمرکز شد.

عصر بانک؛شرکت پرداخت الکترونیک سداد، یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت کشور است که شاید عموم مردم آن را با کارتخوان‌های فروشگاهی، اپلیکیشن پرداخت ایوا و غرفه‌های متفاوت و جذابش در نمایشگاه‌های مختلف می‌شناسند، عصربانک برای اطلاع بیشتر از آخرین برنامه‌ها و طرح‌های پرداخت الکترونیک سداد با مدیرعامل جوان این شرکت،محمد مهدی صادق به گفتگو نشست.

 

محمد مهدی صادق، فوق لیسانس رشته کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف است. شروع کار او در بخش بانکی به سال 92 برمی‌گردد که عضو هیئت مدیره شرکت داده‌ورزی سداد شد؛ صادق پیش از ورود به حوزه بانکی در بخش مخابرات و فضای مجازی از جمله صنایع الکترونیک زعیم و مرکز ملی فضای مجازی فعالیت داشته است.

 

تولد پرداخت الکترونیک سداد چگونه بود؟

صادق در ابتدای این گفتگو درباره تاسیس پرداخت الکترونیک سداد گفت: در آبان ماه سال 1393 بخش پرداخت الکترونیکی را از شرکت داده‌ورزی سداد منفک و شرکت خدمات نوین داده‌ورزی سداد را تاسیس کردیم، من از همان ابتدا به عنوان مدیرعامل در این مجموعه فعالیت داشتم. در سال 1394 موفق شدیم با تایید بانک مرکزی مجوز پرداخت الکترونیک را کسب کنیم و با این مجوز، اسم شرکت به پرداخت الکترونیک سداد تغییر کرد و از آن زمان تمامی پرداخت‌های مبتنی بر کارتخوان، درگاه پرداخت اینترنتی و پرداخت موبایلی سداد در شرکت پرداخت الکترونیک متمرکز شد.

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد درباره فعالیتش در پرداخت الکترونیک سداد گفت: سداد در سال 92 و 93 در حوزه POS روند رو به رشدی نداشت، چرا که این حوزه در شرکت داده ورزی سداد به صورت تخصصی دنبال نمی‌شد؛ سداد درآن زمان،370 هزار دستگاه POS و رقمی در حدود 30 میلیون تراکنش ماهانه داشت. اما از زمانی که مدل کسب و کار شرکت با تمرکز بر این حوزه تغییر کرد، تعداد تراکنش‌ها افزایش یافت تا جایی که تعداد تراکنش‌ها در اسفند ماه سال گذشته به 120 میلیون تراکنش در ماه و همچنین تعداد دستگاه‌های  POS به بیش از 670 هزار دستگاه رسید  که این نشان از رشد 100 درصدی در حوزه کارتخوان‌ها دارد.

در حوزه درگاه پرداخت اینترنتی نیز گستره وسیع‌تری را نسبت به قبل پوشش دادیم و به جای فعالیت صرف در بخش دولتی و نیمه دولتی، تعامل گسترده‌ای با بخش خصوصی برقرار کردیم و همین مسئله توانست تعداد تراکنش‌های ما را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.

یکی دیگر از حوزه‌های مهمی که ما به آن ورود کردیم حوزه پرداخت موبایلی بود که با انتشار اپلیکیشن پرداخت ایوا آغاز شد و با اتکا به این ابزارهای جدید توانستیم سهم بازار خود را اندکی افزایش دهیم؛ در حقیقت تمرکز ما از اواخر سال گذشته و  در سال جاری بر توسعه بازار اپلیکیشن پرداخت موبایلی قرار گرفت و امیدواریم در این مسیر، روند رو به رشد تراکنش‌ها ادامه پیدا کند.

 

چالش‌های کاری یک مدیر جوان در PSP

صادق در خصوص چالش‌های کاری خود به عنوان یک مدیر جوان گفت: طبیعی است که اختلاف سنی افراد باعث شود تا دیدگاه‌ها و رویکردهای متفاوتی داشته باشند و همین مسئله چالش‌هایی ایجاد می‌کند ولی اعتقاد دارم جوانی و چابکی در سازمان باعث می‌شود برخی از تصمیمات جسورانه‌تر و با ریسک بیشتری اتخاذ شوند. وی اذعان کرد: چالش‌های زیاد در حوزه پرداخت الکترونیک وجود دارد اما فکر نمی‌کنم این چالش‌ها به جوانی مدیر مربوط بوده باشد و همیشه به عنوان مدیرعامل یک PSP سعی کردم چالش‌ها را با اتکا به تعامل، استدلال و منطق، به هم افزایی تبدیل کنم و خوشبختانه علی‌رغم اختلاف نظرهایی که گاهاً با بانک بوجود می آید، سرانجام حمایت و همراهی آنها را بدست آورده‌ایم.

 

راهکارهای جدید پرداخت الکترونیک سداد

صادق درباره راهکارهای جدید پرداخت الکترونیک سداد گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور از جمله مشکل خریدهای ارزی و از آنجا که بزرگترین سرمایه‌گذاری شرکت‌های PSP در حوزه تامین سخت‌افزار و دستگاه‌های کارتخوان است، پرداخت الکترونیک سداد به دنبال کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه است؛ به همین دلیل ارائه ابزارهای ارزانتر در حوزه پرداخت از جمله M-POS و QR Codeها، در دستور کار قرار گرفته است و بعد از رونمایی راهکارهای جدید پرداخت از ابتدای سال جاری، عرضه تجاری آن‌ها را نیز شروع کرده‌ایم.

همچنین با توجه به گسترش شرکت‌های استارت آپی، راهکار M-POS می‌تواند روش مناسب و ارزانی برای رفع نیازهای پرداختی مشتریانی باشد که استارت آپ خدمات محور دارند. همچنین در حوزه پرداخت QR Code   یک راه حل رونمایی شد که به صورت پایلوت ارائه شده و قرار است بزودی عرضه شود.
در حال حاضر به دنبال فرآیندهایی برای تسهیل انواع پرداخت موبایلی هستیم تا با روش‌های کارامدتری وارد بازار شویم و فعالیت خود را در این حوزه گسترش دهیم.

 

هزینه 20 تومانی  رسید برای هر تراکنش با M-POS

 

صادق درباره دلیل عدم فراگیری M-POS علیرغم عرضه آن توسط شرکت‌های PSP گفت: مهمترین مشکلی که شرکت‌های PSP در حوزه M-POS با آن مواجه هستند به بحث دسترسی مربوط می‌گردد. در حقیقت دستورالعمل شاپرک مبنی بر ارسال پیامک رسید تراکنش به دارنده کارت و پذیرنده، باعث شده در کمترین حالت، هر تراکنش 20 تومان هزینه ارسال رسید داشته باشد و همین مسئله مقرون به صرفه بودن M-POS را تحت تاثیر قرار داده است و PSPها را به سمت استفاده از اپلیکیشن‎‌ها سوق داده است که هزینه ارسال رسید به مشتری در آنها بسیار پایین‌تر است.

وی در ادامه گفت: M-POS شاید به تنهایی مشکلی را حل نکند ولی باید آن را با توجه به کارکرد خاص خودش و جایگاهی که در این کسب و کار دارد، بررسی کرد. کمتر جایی در دنیا را می‌توان پیدا کرد که M-POS جایگزین POS سیار شده باشد. شاید در مقطعی همه فکر می‌کردند که ممکن است این اتفاق بیفتد ولی این تصور اشتباه بود.

M-POS در کسب و کارهایی با نیازمندی‌های خاص استفاده می‌شود و اگر دقیق تر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در برخی کشورها برای یک سری نیازهای خاص، M-POS با تعداد بسیار انبوه بکار گرفته شده و در کشوری که اصولا آن نیاز وجود نداشته اصلاً  M-POSوجود ندارد.

 

لغو برجام و شرکت‌های psp

صادق با اشاره به نوسانات ارزی اخیر و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم لغو برجام بر شرکت‌های PSP، درمورد راهکار پرداخت الکترونیک سداد برای رفع این مشکل گفت: به هر حال عدم ثبات در بازار، تاثیر مخربی بر شرکت‌ها از جمله شرکت‌های پرداخت دارد. این نوسانات از یک طرف قدرت برنامه‌ریزی را از شرکت ها می‌گیرد به طوری که حتی نمی‌توانند برای 6 ماهه آینده برنامه‌ریزی مدون و دقیقی داشته باشند و حتی آنها را وادار به تغییر برنامه ‌های خود می کند و از طرف دیگر قدرت خرید شرکت‌های PSP را کاهش می دهد و هزینه‌ها افزایش و در عمل از توان‌شان برای رشد و توسعه می‌کاهد. ولی اگر شرکت های PSP بتوانند از این تهدیدها به عنوان یک فرصت استفاده کنند و بانکها به عنوان نهاد قانونگذار به سمت روش‌های پرداخت الکترونیکی بروند، می‌توان امیدوار بود با برنامه‌ریزی‌ها و ایده‌های جدید این تهدیدها را به فرصت بدل کرد و این نیازمند قدری تحول در نظام بانکی است.

 

پرداخت الکترونیک سدادِ دانش بنیان

وی در رابطه با دانش بنیان شدن شرکت گفت: پرداخت الکترنیک سداد از ابتدای تاسیس در پی آن بود که بتواند در حوزه فنی و زیرساخت‌ها به خودکفایی و استقلال برسد و تولید دانش داشته باشد تا در نهایت با صرفه‌جویی، از هزینه‌های داخلی و خارجی خود بکاهد. سرانجام توانستیم با ارائه اسناد مربوط به فعالیت در حوزه تولید دانش بومی به مراجع ذی‌ربط، عنوان شرکت دانش بنیان را کسب کنیم. اکنون که پرداخت الکترونیک سداد، دانش بنیان اعلام شده است امیدواریم بتوانیم وضعیت تولید دانش در شرکت را حفظ و توسعه دهیم.

 

آیا اصلاح نظام کارمزدی به زودی امکان پذیر است؟

صادق در خصوص اصلاح نظام کارمزدی گفت: به گمان من در سال جاری اصلاح نظام کارمزدی رخ نمی دهد ولی تغییر نظام کارمزدی امری قطعی و ضروری است، البته محتمل است یک تصمیم لحظه‌ای دیگر در انتظار نظام پرداخت باشد که تغییر در نظام کارمزد را نیز در پی داشته باشد. ولی بعید میدانم حرکتی مستقل برای  تغییر یا اصلاح نظام کارمزد انجام شود.

او اینگونه ادامه داد: وقتی که قصد بر اصلاح باشد از فعالان صنعت دعوت میشود که بیایند و مسیر پرپیچ و خم تصمیم سازی را طی کنند تا سرانجام در نقطه‌ای تصمیم‌گیری رخ دهد. ولی ما در چنین مسیری نیستیم، در محافل مختلف دیدگاه هایی ارائه شده است ولی تصمیمی که در لحظه گرفته شود منجر به بهبود اوضاع نمی‌شود. تصمیم لحظه‌ای هر چقدر هم که خوب باشد از آنجا که در بازار شوک ایجاد می‌کند به نظر من سازنده نخواهد بود.

 

افزایش سهم پرداخت‌های غیر حضوری

صادق در پایان عنوان کرد: از آنجا که ما معتقدیم کارتخوان ها در اجاره بانک ها هستند، نباید آنها را به طور ناگهانی حذف کرد. بنابراین برنامه‌های پیش روی پرداخت الکترونیک سداد توسعه بازار POS با تمرکز بر افزایش کارایی‌ است. در سایر حوزه‌ها به دنبال افزایش سهم پرداخت‌های غیرحضوری و تسهیل هر چه بیشتر آنها هستیم. بکار گیری روش‌های جدیدتر را در دستور کار داریم تا بتوانیم در سال جدید بهتر عمل کنیم ولی متاسفانه با شرایط فعلی بازار، برنامه ریزی‌ها سخت می‌شود چراکه هم شرایط درآمدی نامشخص است و هم شرایط اقتصادی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.