همه چیز درباره استفاده بانکها از دستگاه خودپرداز-خود‌دریافت (CRS)

دستگاه خودپرداز-خوددریافت به بانکها این امکان را می‌دهد تا مشتریان بتوانند مقادیر بیشتری دریافت و واریز وجه انجام دهندکه این امر برای مشتری یک تجربه عالی است و موجب افزایش رضایت از طریق کانال سلف‌سرویس می‌شود.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ طی سال‌های اخیر و با به‌کارگیری دستگاه‌های خودپرداز – خوددریافت در مجموعه دستگاه‌های خودپرداز، کارایی و سهولت استفاده از آنها ثابت شده است. امروزه با افزایش هزینه‌های جابجایی پول نقد و عدم وجود چشم اندازه کاهش تقاضای پول نقد در بازارهای رشد یافته و نیز در حال ظهور، این فناوری بیش از هر زمانی کاربرد دارد. ما در ادامه به سوالات متنوعی درباره دستگاه Cash Recycler  یا همان  دستگاه خودپرداز-خود دریافت پاسخ داده ایم.

 

دستگاه خودپرداز-خوددریافت دقیقاً چطور کار می‌کند؟

دستگاه خودپرداز-خوددریافت به بانکها این امکان را می‌دهد تا از یک مخزن در یک دستگاه پول بردارند و در همان پول بگذارند. مخزن در دستگاه خودپرداز-خوددریافت پیشرفته‌تر است. سازوکار آن به شکلی تغییر یافته که بتواند پول نقد را از طریق یک مخزن دریافت و عرضه کند تا بانکها بتوانند چرخه پول نقد در حال انتقال را طولانی‌تر کنند و برای یک بانک این به معنای افزایش کارایی و صرفه‌جویی در هزینه و افزایش امنیت است.

 

چه چیزی یک دستگاه خودپرداز ساده را به یک خودپرداز-خود‌دریافت مطلوب تبدیل می‌کند؟ چه چیزی آن را از مطلوبیت می‌اندازد؟

تا زمانی که نیاز به کارکرد واریز و دریافت وجود دارد، دستگاه خودپرداز ساده گزینه خوبی است که با یک خودپرداز-خوددریافت تعویض یا به آن ارتقا داده شود. بعید است که بانکها دستگاه خودپرداز-خوددریافتی عرضه کنند که تنها پرداخت با مبالغ بالا انجام ‌دهد.

آیا این ملاحظات برای بانکها یکسان است؟

 

در مواجهه با چالش‌های دوگانه فناوری رو به افول و افزایش تقاضای مشتری، تصمیم‌گیری در مورد زمان شروع عملیات مدیریت کارآمد پول نقد دشوار است. بانکها با طی کردن این سه مرحله می‌توانند ریسک هر تغییری را به حداقل برسانند تا مجموعه خودپرداز سودمندتری داشته باشند. این مراحل عبارت‌اند از: آماده‌سازی، اجرای آزمایشی و مدیریت مستمر چرخه حیات. تمامی این مراحل باید مبتنی بر داده‌های جاری و تحلیل عملکرد باشد.

مزایای استفاده از دستگاه خودپرداز-خوددریافت، علاوه بر کاهش هزینه‌های جابجایی پول نقد چیست؟

 

دستگاه‌های خودپرداز-خوددریافت برای بانکها و مشتریان مزایای بسیاری دارد. از آنجایی که پول نقد همچنان در بسیاری از کشورها اولین ابزار پرداخت است، تقاضا برای دسترسی سریع، ایمن و سهل به آن رو به افزایش است. برای نمونه در چین و جنوب شرقی آسیا، شاهد آن هستیم که تقاضا برای پول نقد و امنیت چشمگیرتر است. خودپرداز-خود دریافت به بانکها این امکان را می‌دهد تا مشتریان بتوانند مقادیر بیشتری دریافت و واریز وجه انجام دهندکه این امر برای مشتری یک تجربه عالی است و موجب افزایش رضایت او از طریق کانال سلف‌سرویس می‌شود.

 

بانکها نیز همچنان خواستار در دسترس بودن پول نقد، بهبود عملکرد، افزایش امنیت و بهره‌وری سرویس و به‌طور خلاصه، کاهش هزینه برای خدمت‌رسانی به مشتریان هستند. کارایی‌های عملیاتی دستگاه‌های خودپرداز-خوددریافت نیز بسیار مهم است و نقشی راهبردی در طرح‌های تغییر شعبه ایفا می‌کند. به‌علاوه بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز-خود دریافت می‌توانند در راستای نیازهای کسب‌وکارهای کوچک، دسترسی شبانه‌روزی و ایمن، تسهیلات خدمت محور را مقدور ‌کنند.

 

یک اپراتور دستگاه خودپرداز-خوددریافت به‌طور متوسط با چه نوع واریزهایی مواجه می‌شود؟

بسته به منطقه و کشوری که خودپرداز-خوددریافت در آن نصب می‌شود، فرق می‌کند. بازارها با یکدیگر فرق دارند، برای نمونه در جنوب شرقی آسیا حجم نقدینگی بسیار بیشتر از اروپاست و عملیات واریز و برداشت بیشتری صورت می‌گیرد.

 

آیا هزینه نگهداری یک دستگاه خودپرداز-خوددریافت بیش از یک دستگاه خودپرداز ساده است؟ عمر آنها چطور؟

خودپرداز-خوددریافت فناوری پیچیده‌تری دارد و هزینه نگهداری به قرارداد خدمات بانک، پیکربندی خودپرداز، حجم تراکنش‌ها، رفتار مشتری و کیفیت رسید بستگی دارد.

نظارت و مدیریت از راه دور برای کاربری که خودپرداز-خوددریافت را به شبکه خود اضافه می‌کند، چه تغییری خواهد کرد؟

در اصل مدل کار همان است و نظارت بر ابزارها شامل عیب‌یابی، خطای مربوط به رسید و گزارش خطاهای کلی می‌شود.

 

در مورد آینده پول نقد بحث‌های فراوانی مطرح است. اگر بانک بر روی خودپرداز-خوددریافت سرمایه‌گذاری کند، در صورت کاهش استفاده از پول نقد، میزان سوددهی آن نزول خواهد کرد؟

 

پول نقد هم چنان اساس کار است و تا مدت‌ها چنین خواهد بود. ظهور پرداخت‌های دیجیتال موجب کاهش پرداخت‌های نقدی مشتری در برخی کشورها شده است اما بااین‌حال جریان پول نقد در سطح جهان روندی صعودی دارد. مشتریان خواهان حق انتخاب هستند و پول نقد بخشی از اکوسیستم وسیع پرداخت باقی خواهد ماند و در بازه کوتاه‌مدت تا میان‌مدت حذف نمی‌شود. هم چنان انتظار می‌رود بانکها دسترسی سهل به پول نقد را فراهم کنند و دستگاه‌های خودپرداز-خوددریافت هم چنان همان مزایا را برای بانکها خواهند داشت.

 

اگر بانک قصد داشته باشد خودپرداز-خوددریافت را به مجموعه خودپردازهای خود اضافه کند باید دنبال چه چیزی باشد؟ آیا نوآوری تازه‌ای وجود دارد که باید از آن مطلع شود؟

 

به گزارش عصربانک، مؤسسات مالی و بانکها برای بهره بردن از دستگاه‌های خودپرداز-خوددریافت باید به‌طور کامل جریان و حجم تراکنش‌های دریافت و واریز پول نقد خود را تحلیل و درک کنند. تحلیل مبتنی بر داده به آنها این امکان را می‌دهد در این مورد آگاهانه تصمیم بگیرند که چگونه ماشین‌های خود را پیکربندی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.