در جدال با ام اس پا به پای هم از پا نمی افتیم

ام اس از بیماری های خاص و صعب العلاجی است که متاسفانه طی سال های اخیر روند ابتلا به آن به خصوص در خانم های جوان رو به افزایش بوده است.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، درد بیماری از یک سو و درد رها شدن زنان بیمار از سوی شوهرانشان از سوی دیگر، درد این بیماری را برای افراد به ام اس دو چندان کرده و این امر برای برخی از خانم ها تبدیل به دغدغه شده است.

 

از سوی دیگر یک تعداد از دختران جوان مبتلا به این بیماری هستند که تصور می کنند دنیا برای آن ها به پایان رسیده و دیگر نمی توانند تشکیل خانواده دهند.

 

اما چرا افرادی که به ام اس مبتلا می شوند، خود را می بازند؟ حتی فکر می کنند دیگر نمی توانند ازدواج کنند؟ ازدواج برای افرادی که مبتلا به ام اس هستند مشکلی ایجاد نمی کند و فقط با رعایت نکاتی و پیگیری درمان ها، می تواند حتی به بهبود این بیماری نیز کمک کند. یادمان باشد تنها چیزی که این بیماری ها را از پای در می آورد، اُمید است و هیچ.

 

حمایت خانواده مأمن آرامش برای بیماران مبتلا به ام اس

 

سهیلا پیدا رئیس انجمن بیماران ام اس در خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه حدود 400 نفر از بیماران مبتلا به ام اس در خراسان شمالی تحت پوشش این انجمن قرار دارند، گفت: حدود سه چهارم از این بیماران خانم هستند.

 

وی با بیان اینکه تعدادی از زنان مبتلا به ام اس بعد از ابتلا به این بیماری از سوی شوهرانشان طلاق داده شده اند و یا شوهران آن ها اقدام به ازدواج با زن دیگری کرده اند، افزود: اما بسیاری از خانم هایی که مبتلا به این بیماری می شوند می توانند زندگی عادی و روزمره خود را ادامه دهند.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر همسرانی نیز در این انجمن وجود داشته که نه تنها از خانم های خود جدا نشده اند بلکه از آن ها حمایت کرده و در کنار آن ها باقی مانده اند.

 

پیدا تصریح کرد: هم اکنون زنانی مبتلا به ای ال اس تحت پوشش این انجمن هستند که از حمایت های خیلی خوب همسران خود برخوردار هستند و حمایت خانواده از این افراد می تواند مأمن آرامشی برای بیماران باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: طلاق و یا ترک کردن خانم های مبتلا به ام اس از سوی شوهرانشان می تواند زمینه ساز بروز مشکلات دیگری شود از جمله اینکه این افراد دیگر هیچ منبع درآمدی برای ادامه زندگی نخواهند داشت.

 

به گفته وی این افراد به شغل نیازمند می شوند این درحالیست که کار پیدا کردن برای این افراد بسیار سخت است.

 

زنان مبتلا به ام اس برای جلوگیری از ترک شدن به زندگی عادی خود بازگردند

 

مژگان طالب زاده یکی از مشاوران خانواده در خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: ام اس بیماری نیست که بتواند تمامی بیماران را از زندگی ساقط کند.

 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران نسبت به اینکه درد دارند و یا زندگی برای آن ها سخت تر شده گلایه مند می شوند، گفت: تمامی آن ها قابل قبول است، ام اس محدودیت هایی را برای بیماران ایجاد می کند اما موجب اینکه آن ها را از زندگی باز دارد، نمی شود.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از زنان مبتلا به ام اس همیشه از این موضوع هراس دارند که همسران آن ها، آن ها را ترک کنند، اظهار کرد: یکی از علل به وجود آمدن این مشکل خود این بیماران هستند چراکه زمانیکه متوجه می شوند بیمار هستند طوری رفتار می کنند که زندگی آن ها به طور کامل سیاه شده و هیچ راهی برای ادامه زندگی وجود ندارد.

 

طالب زاده افزود: این افراد از انجام زندگی عادی خودداری می کنند و طوری در خود فرو می روند که شوهر و فرزندان خود را مجبور می کنند به علت فضای ناراحت کننده ای که به وجود آورده اند تا آن ها را ترک کنند.

 

وی ادامه داد: این امر مسلم است که هیچ کسی نمی تواند شخصی که به طور 24 ساعت ناله می کند را تحمل کند.

 

وی تاکید کرد: اگر زنان مبتلا به ام اس می خواهند در کنار خانواده باقی بمانند و شوهر و فرزندان آن ها، آن ها را ترک نکنند، به زندگی عادی خود بازگردند و زندگی عادی که در گذشته داشته اند را ادامه دهند.

 

طالب زاده با بیان اینکه شاید انجام برخی از کارها از سوی این بیماران سخت باشد، توضیح داد: با تقسیم کار و وظایف میان اعضای خانواده ها، افراد بیمار نیز می توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند.

 

وی درباره دختران جوان مبتلا به ام اس که تصور می کنند به علت ابتلا به این بیماری نمی توانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند نیز گفت: همیشه تمامی ازدواج ها به صورت سنتی صورت نمی گیرد، برخی از ازدواج ها نیز از روی علاقه و دوشت داشتن روی می دهد.

 

وی افزود: این افراد می توانند با بالابردن توانمندی و اعتماد به نفس خود و نشان دادن استعدادهای خود به اطرافیان زمینه ازدواج برای خود را فراهم کنند.

 

دوست داشتن مهمترین شرط برای ازدواج با یک دختر مبتلا به ام اس

 

مهدی نوری یکی از جامعه شناسان خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با این خبرگزاری اظهار کرد: نگاه معامله گر در ازدواج همواره مانع از این است که خود فرد، ویژگی‌های مثبت یا منفی او، توانمندی‌های درونی او، استعدادها، منش و اهداف او در زندگی و در یک کلام خود حقیقی او مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: برعکس اگر معیارهای ازدواج‌، کمی‌درونی‌تر باشند و بیشتر بر منش‌، شعور، شخصیت و ویژگی‌های درونی‌تر طرفین استوار شده باشد، مسائل جسمانی و بیماری‌های مختلف‌، به عنوان معیار ازدواج‌، اهمیت خود را از دست می‌دهند.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از خانواده ها اجازه نمی دهند که پسر آن ها با یک شخص بیمار ازدواج کند، اظهار کرد: یکی از دلایل این است که این خانواده ها نسبت به فرزند خود و نسبت به این موضوع که از عهده این زندگی برآید اطمینان کافی ندارند از سوی دیگر این دلهره را دارند که فرزند آن ها از روی خردمندی تصمیم نگرفته باشد و تصمیم گرفته شده از روی احساس است و روزی فروکش کند.

 

به گفته نوری گاهی هم خانواده‌ها گمان می‌کنند زندگی با کسی که بیمار است سختی‌ها و مشکلات زیادی را در پی دارد و نمی‌خواهند فرزندشان علاوه بر مشکلات و مسائل عادی زندگی درگیر زندگی زناشویی پر تنش و سختی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اما مهمترین شرط در همه‌ی‌ ازدواج ‌ها دوست داشتن متقابل است‌، چراکه ازدواج با کسی که دچار بیماری خاص است بدون دوست داشتن عمیق و حقیقی امکان‌پذیر نیست‌ .

 

وی تاکید کرد: اگر عشق و محبت بین زوج به اندازه‌ کافی نباشد ممکن است مشکلات ناشی از بیماری‌، حرف  و سخن اطرافیان و برخی محدودیت‌های‌ احتمالی رابطه را به مرور سرد کنند و چنین دوست داشتنی لازم است دو طرفه باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.