آنچه در فیناپ شیراز گذشت

چند سالی است که واژه جدیدی وارد ادبیات مالی کشور شده و حتی مردم عادی نیز درباره آن حرف می‌زنند. شاید در ابتدا با شنیدن این واژه، معنای خاصی به ذهن متبادر نشود اما دارای معنا و کاربرد بسیار گسترده و مهمی است. این واژه چیزی نیست جز فین‌تک که مرکب از مخفف دو کلمه انگلیسی و به معنای استفاده از فناوری و نوآوری در بازارهای مالی است.

عصر بانک؛اگرچه در چند سال اخیر صحبت از فین‌تک زیاد شده اما هنوز افراد بسیاری با معنا و مفهوم آن و مهم‌تر از آن با کاربردها و آثار آن آشنایی ندارند. علیرغم آنکه هرروز بر تعداد استارتاپ‌های فین‌تک و حوزه فعالیت آنها در کشور افزوده می‌شود اما همچنان حوزه‌ای بکر و در بسیاری عرصه‌ها مغفول است. مغفول هم در بین مردم و هم در بین کارشناسان و مدیران کشور.

 

همین خلأ بود که منجر به شکل‌‌گیری فیناپ به‌عنوان اولین رویداد تعاملی فین‌تک در کشور شد. رویدادی که می‌کوشد با حداقل هزینه و زبانی ساده مباحث فین‌تک را در کشور گسترش دهد. فیناپ در سال جدید گامی به پیش گذاشته و سعی می‌کند کار خود را محدود به تهران نکند.

در اولین گام فیناپ مهمان شیراز شد تا از دغدغه‌ها و دردهای فین‌تک‌های شهرهای دور از پایتخت بگوید. فیناپ شیراز که چهارمین رویداد فیناپ به شمار می‌رود روز پنجشنبه 6 اردیبهشت‌ماه در دانشگاه شیراز برگزار شد و با استقبال فعالان فین‌تک شیراز و دانشجویان و کارآفرینان این شهر مواجه شد.

فیناپ شیراز که در مرکز نوآوری و کارآفرینی شیراز برگزار شد دارای دو بخش اصلی نشست تخصصی و کارگاه آموزشی و کمی مفصل‌تر از جلسات فیناپ تهران بود.

در ابتدا، علیرضا هوشمند از بنیان‌گذاران فیناپ به معرفی فیناپ پرداخت و گفت: هدف اصلی فیناپ، توسعه فناوری مالی و فین‌تک در کل کشور است که از شهریور سال قبل تا پایان سال 96 سه رویداد در تهران برگزار کرده است. او افزود: قصد داریم به‌مرور در تمام کلان‌شهرهای کشور این رویداد آموزشی_تعاملی را برگزار کنیم.

فین‌تک چیست؟

در ادامه مهدی عبادی مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا و بنیان‌گذار استارتاپ پولام کارگاهی با موضوع فین‌تک چیست برگزار کرد. عبادی صحبت‌های خود را با بیان اهمیت و مفهوم فین‌تک آغاز کرد و گفت: در بخش جستجوی گوگل واژه فین‌تک در 5 سال اخیر روند صعودی شدیدی داشته است و مفهومی بسیار جذاب بوده است؛ زیرا گردش مالی در این حوزه بسیار بالاست. فین‌تک به‌معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. البته خدمات مالی صرفاً محدود به پرداخت نیست و حوزه‌های دیگری نیز در برمی‌گیرد.

مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا به دسته‌بندی حوزه‌های فعالیت فین‌تک‌ها پرداخت و گفت: در حال حاضر در حوزه‌های بانکداری پرداخت بورس و بیمه خدمات مالی در حوزه فین‌تک ارائه می‌شود. البته بلاک‌چین و ارز را هم باید به این حوزه‌ها اضافه کرد که در ایران فعلاً در آنها فعالیت نمی‌شود.

پس از معرفی حوزه‌های فعالیت فین‌تک‌ها، اکوسیستم فین‌تک ایران معرفی شد و مهم‌ترین فین‌تک‌های فعال در حوزه‌های مختلف معرفی شد. پرداخت، مدیریت ثروت، تأمین مالی جمعی، اینشورتک، قرض‌دهی، انتقال پول، رگ‌تک و خدمات ارزی ازجمله حوزه‌هایی بودند که فین‌تک‌های فعال در آنها مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه عبادی به بیان موانع، چالش‌های فین‌تک‌های ایرانی و راهکارهای مقابله با آنها پرداخت و گفت: عدم شفافیت بازار، عدم فعالیت بانک‌ها، رگولاتوری کند، موانع زیرساختی، موانع فنی ازجمله موانعی هستند که فعالیت فین‌تک‌ها را به‌شدت سخت می‌کند اما استارتاپ‌ها باید روحیه مقابله با آنها را داشته باشند.

خط قرمزهای فین‌تک در کشور مبحث کاربردی دیگری بود که در این کارگاه مورد بررسی قرار گرفت و مهم‌ترین خط قرمزهای فعالیت فین‌تک‌ها که توسط بانک مرکزی اعلام شده است به‌صورت مصداقی و دقیق بیان شد.

بحث پایانی این کارگاه، مواد لازم برای ساخت فین‌تک بود. عبادی تلاش کرد به‌صورت مختصر و مفید مهم‌ترین پیش‌نیازها و الزامات ایجاد یک فین‌تک موفق را به مخاطبان معرفی کند.

پنل چالش‌های فین‌تک‌های دور از پایتخت

یکی از بخش‌های مهم فیناپ شیراز که مباحث مهمی در آن مطرح شد پنل بررسی مشکلات و چالش‌های استارتاپ‌ها در شهرهای دور از پایتخت بود. در این پنل برای نخستین بار به‌طور مستقیم مسائل و چالش‌های فین‌تک‌های خارج از پایتخت مورد بررسی قرار گرفت.

این نشست با مدیریت علیرضا هوشمند و با حضور وحید والی هم‌بنیان‌گذار پیمنت 24، میثم عبدالهی مدیرعامل پیمنت اکسپرس، روح‌الله پرنیان هم‌بنیان گذار دکمه و مهدی عبادی هم‌بنیان‌گذار پولام برگزار شد. همچنین حمیدرضا نور صالحی مشاور، مدیرعامل شرکت ایران کیش و حسین گمراوی، مدیر پرداخت‌های اینترنتی فن‌آوا کارت به بیان نقطه نظرات خود پیرامون برخی مسائل پنل پرداختند.

مشکلات فعالیت فین‌تک‌ها به‌خصوص در شهرستان‌ها، تفاوت فعالیت در تهران و شهرستان‌ها، نقش رگولاتوری در فعالیت فین‌تک‌ها، نحوه جذب سرمایه‌گذار و الزامات آن، شکست‌ها و چالش‌های فین‌تک‌ها در سال‌های اخیر، محاسن و معایب مهاجرت فین‌تک‌ها به تهران مهم‌ترین موضوعاتی بود که مورد بررسی مهمانان این پنل قرار گرفت و نکات مختلفی پیرامون آنها بیان شد.

کارگاه PainTech

PainTech که برای اولین بار توسط صادق فرامرزی، مدیرعامل شرکت ایران‌کیش بیان شد در کارگاهی در فیناپ شیراز به‌صورت دقیق معرفی و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت. این کارگاه با عنوان PainTech, Deep Inside توسط حمیدرضا نورصالحی، مشاور مدیرعامل شرکت ایران‌کیش برگزار شد.

نورصالحی در ابتدای کارگاه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری PainTech و مفهوم آن بیان کرد و گفت: استارتاپ‌های زیادی بوده‌اند که به مرور نابود شده‌اند و دیگر فعالیت ندارند. لذا به دنبال این رفتیم ببینیم چرا این اتفاق رخ می‌دهد. این بحث تحت نام pain Tech شکل گرفت؛ بنابراین pain Tech یک ایده جدید است که باید به مرور رشد کند.

نورصالحی پس از آنکه نگاه مدیریت استراتژیک به کارآفرینی را مطرح کرد به سراغ مفهوم دره مرگ و نقش آن در نابودی استارتاپ‌ها رفت و گفت: رسالت اصلی PainTech عبور کارآفرینان از دره مرگ ایده یا انگیزش آنها به ایده‌پردازی مجدد است.

مشاور مدیرعامل ایران‌کیش عوامل مختلف موفقیت استارتاپ‌ها و عبور از دره مرگ را بررسی کرد و بخش پایانی کارگاه را به حل تناقض سرمایه‌گذار و صاحب ایده اختصاص داد. تناقضی که می‌تواند به‌سرعت منجر به نابودی استارتاپ شود و باید برای برطرف کردن آن چاره‌اندیشی کرد.

در پایان این کارگاه نیز نورصالحی از لوگوی رسمی painTech برای نخستین بار رونمایی کرد.

در رویداد فیناپ شیراز حسین گمراوی، مدیر پرداخت‌های اینترنتی شرکت فن‌آواکارت نیز در خصوص یکی از دغدغه‌های حوزه فین‌تک یعنی ساختار سنتی بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت صحبت کرد و از دیدگاه جدید شرکت فن‌آواکارت در خصوص تعامل با فین‌تک‌ها مخصوصاً استارتاپ‌های خارج از تهران خبر داد.
دکتر احمدیان، مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهمانان رویداد فیناپ شیراز بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.