بانک‌ها و درک مزایای تکنولوژی رایانش ابری

ده سال از روزی که واژه رایانش ابری برای اولین بار به اذهان ما رسید گذشته است.دهه گذشته یکی از برهم زننده ترین و خلاق‌ترین بازه‌ها برای صنعت مالی بوده است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛در زمانه‌ی شور و شوق به وجود آمده برای تکنولوژی‌هایی همچون محاسبات کوانتومی، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و دفاتر توزیعی (DLT)، رایانش ابری انگار از نظرها دور مانده است.

تکنولوژی رایانش ابری

در همایش Sibos که اخیراً برگزار شد، این نکته هویدا بود که موسسات مالی اکنون درباره پذیرش تکنولوژی ابری بسیار جدی هستند و آن را می‌ستایند؛ تکنولوژی‌هایی هچون فضای ابری جمعی (public cloud) که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و مقاومت و پایداری را بهبود می‌بخشد.

 

طی سخنرانی‌های آغازین این همایش، مدیر و مسئول اجرایی رویال بانک کانادا، دیوید مک‌کی، به حضار و‌ نماینده بانک‌ها یادآوری کرد که ده سال از روزی که واژه رایانش ابری برای اولین بار به اذهان ما رسید گذشته است.دهه گذشته یکی از برهم زننده ترین و خلاق‌ترین بازه‌ها برای صنعت مالی بوده است.

ساتیا نادلا به عنوان مدیر اجرایی مایکروسافت سخنان پایانی همایش Sibos را به خود اختصاص داد و گفت که از دیدن راههای جدید انجام محاسبات هیجان زده شده است؛

او خطاب به نمایندگان بانک‌ها گفت که به فضای ابری به عنوان یک راهکار واحد نگاه نکنند، بلکه آن را راهکاری ببینند که در اشکال متعددی هویدا می‌شود؛جاناتان چارلی، مدیر کل FSI EMEA، می‌گوید در حالی که حوزه‌هایی همچون بازی‌های ویدیویی و خرده فروشی از فضای ابری جمعی بسیار راضی‌اند، موسسات مالی در وفق دادن خود با این فضا بسیار کند عمل کرده‌اند. او می‌گوید: این بخاطر کج فهمی‌از سوی بانک‌ها بوده است که به نظرشان فضای ابری جمعی امنیت ندارد .

 

بعلاوه، بانک‌ها تا همین اواخر بسیار اصرار داشتند که مالکیت فناوری اطلاعات خود را در دست داشته باشند. اما بکارگیری رویکردهای ابری از مزایای بسیار چشمیگری برخوردار است.

 

به این وسیله می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و موسسات می‌توانند از مدل مالکیت سرمایه محور به مدل «پرداخت در هر مکانی» تغییر فاز دهند و تنها هزینه‌ی فضای محاسباتی‌ را پرداخت کنند که از آن استفاده می‌کنند.

 

بسیاری بانک‌ها برای زیر ساخت آی‌تی مورد نیاز خود در زمانهای اوج مصرف هزینه پرداخت می کنند، در حالی که در سال ممکن است تنها چند روز به آن نیاز داشته باشند. ارائه کنندگان فضای ابری در مقیاس بزرگ نه تنها می‌توانند بهتر از موسسات مستقل در امنیت شبکه سرمایه‌گذاری کنند، بلکه باید این کار را به عنوان یک «الزام» در دستور کار قرار دهند زیرا شهرت و اعتبار آنها بر امنیت آنها متکی است.

 

SWIFT نیز در همایش Sibos از مزایای ابری سخن گفت. شاخه بین المللی پرداخت SWIFT از یک ردیاب قرار گرفته در فضای ابری برخوردار است که اطلاعات آنی را در سطح جهانی از دستور تا تایید آماده می‌کند. این ردیاب از یک شماره مرجع منحصربفرد برای لینک کردن تمامی پیغام‌های مورد نیاز برای انجام یک نقل و انتقال end-to-end بی عیب و نقص استفاده می‌کند؛و این کار را جدای از شماره بانک درگیر در یک تراکنش انجام می‌دهد.

 

لوک مورانت، سرپرست بخش جنایی SWIFT می‌گوید:«SWIFT در استفاده از تکنولوژی به شدت امن ابری برای ارائه راه‌حل‌های انجام پرداخت‌ها پیشگام است. این تکنولوژی در بحث مشارکت‌پذیری، به اشتراک گذاری اطلاعات، مقرون به صرفه بودن و استفاده از رویکردهایی مبتنی بر نیاز که بانک‌ها بطور فزاینده‌ای به آن علاقه پیدا کرده‌اند استفاده می‌کند.

یکی از مزایای بسیار جالب تکنولوژی ابری توانایی کاهش هزینه‌های پایه است، و بسیاری از ناظران بازار باور دارند که این یک فاکتور کلیدی در افزایش تعداد بانک‌های استفاده کننده از این فضا است.

 

با دسترسی به این امکانات در فضای ابری، بانک‌ها دیگر نیازی ندارند که بر مراکز داده‌ی خود تکیه داشت باشند و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خود را در یک فرآیند هزینه‌بر و زمان‌بر بصورت مداوم به روز کنند. با تکنولوژی ابری هزینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کاهش پیدا می‌کنند و شرکت‌ها می‌توانند از مزایای عملکردپذیری فوری موجود در این فضا بهره ببرند.

 

فضای ابری همچنین می‌تواند طبق نیاز بانک‌ها، مقایس پذیری و توسعه آنی محصولات و خدماتش را بهبود بخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.