9 روشی که المپیک با تکیه بر آن‌ها پرداخت‌ را توسعه می‌دهد

المپیک هزاران نفر از سراسر جهان را برای تشویق تیم‌های خودشان گردهم می آورد، و با توجه به چنین تنوعی از مردم در یک مکان، شرکتهای فناوری مختلف می‌توانند از این فرصت برای آزمایش تکنولوژی‌های جدید خود بهره ببرند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛امروزه، آزمایش روش‌های پرداخت‌های پوشیدنی و کیف پول‌های موبایلی در سیستم‌های تعبیه شده در دهکده المپیک در دستور کار است. اما دیگر اشکال پرداخت نیز وجود دارد که در این مطلب می‌خواهیم به آنها بپردازیم؛ مواردی که در حال حاضر تنها مخاطبان خاص خود را دارند.

Visa چگونه می‌تواند المپیک را به بستری برای آزمایش فین‌تک تبدیل کند

 

Visa همیشه از المپیک‌ برای نمایش تکنولوژی‌های جدید خود استفاده می‌کند، و سعی دارد از  المپیک زمستانی در پیونگ یانگ برای نمایش و آزمایش تکنولوژی پوشیدنی خود بهره ببرد.

Visa و فین‌تکی به نام Lotte در کره جنوبی، در حال فروش دستکش‌هایی هستند که از فناوری NFC برخوردارند و سیستمی در آنها تعبیه شده است که با آن می‌توان پرداخت‌های بدون تماس را انجام داد. این دستکش‌ها شامل یک رابط کاربری دوگانه و همچنین آنتن بدون تماس هستند که می‌توانند پرداخت‌ها را در بیش از هزار محل تعبیه شده برای خرید در المپیک انجام دهند. این دستکش‌ها در دو نسخه 27 دلاری و 45 دلاری قیمت دارند.

 

ایجاد سر و صدا و سنسورهای حسی برای پرداخت‌ها

 

 

Visa در حال معرفی یک برندینگ حسی با استفاده از صدا، انیمیشن و سیستم ویبراسیون است که با استفاده از آن می‌توانیم تراکنش‌های انجام شده در خرده فروش‌های فیزیکی و دیجیتال را متوجه شویم. با اضافه کردن حس، صدا و ویبراسیون به پرداخت‌ها شاید به این فکر بیافتیم که این روش کاری چندان ضروری نیست، اما Visa بر اهمیت برندینگ حسی در جلب رضایت مشتری تاکید دارد. این سنسورهای حسی از ویزا به عنوان یک کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) بر پلتفرم توسعه‌دهنده ویزا موجود خواهد بود.

 

انجام پرداخت‌ها در حلقه‌های المپیک

 

در بازیهای المپیک تابستانی ریو دو ژانیرو در سال 2016، ویزا قطعه‌های NFC دار از جواهرات را به 45 ورزشکار المپیکی داد. ادعا می‌شد این حلقه‌ها اولین حلقه‌های ساخته شده برای انجام پرداخت هستند که توسط 4000 ترمینال پرداختی NFC دار در اطراف دهکده المپیک و مغازه‌های اطراف پشتیبانی می‌شوند.

حلقه NFC، که توسط شرکت McLear طراحی شده بود، شامل یک تراشه امن بود که توسط شرکت Gemalto ساخته شده و تنها یکی از چندین ابزار پوشیدنی بود که توانست راه خود را به بازار باز کند.

 

تولد پرداخت‌های موبایلی

 

پرداخت‌های پوشیدنی شاید هنوز زیاد آینده‌نگرانه باشد، اما کیف پولهای موبایلی برای مردم آشنا هستند. در سال 2012، پرداخت‌های مبتنی بر گوشی‌های هوشمند هنوز یک مفهوم اثبات نشده بودند. المپیک تابستانی لندن در سال 2012 و همچنین بازیهای پارالمپیک محل آزمایش اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی سامسونگ بود و سامسونگ این کار را با ارائه گوشی‌های موبایلی مجهز به NFC و در بستر تکولوژی ویزا PayWave انجام می‌داد.

این گوشی‌ها به ورزشکاران و افراد شناخته شده داده می‌شد، و برای دیگر مراجعه کننده‌گان موجود نبود. با اینحال، این ترمینال‌های پرداختی NFC که در سراسر دهکده المپیک به کار گفته می‌شدند همچون دیگر کیف پولها و کارت‌های بدون تماس به خوبی کار می‌کردند.

 

پرداخت‌های سریعتر با ارسال سریعتر

دهکده المپیک تکنولوژی‌های زیادی را در خود می‌بینید، اما همین تنوع باعث محدودیت‌های جدیدی نیز می‌شود. درست از این نظر که این دهکده محل استفاده از روش‌های جدید پرداخت است، مثلا در المپیک لندن، ترافیک لندن موجب شد که بسیاری از شرکت‌ها نتوانند محصولات و خدمات خود را سریع ارائه کنند.

قبل از آغاز المپیک سال 2012 در لندن، شرکت Spire Oayments برای ارسال محصولات خود از ماشین‌های حامل سفارش استفاده می‌کرد تا زمانیکه در المپیک این ماشین‌ها با مشکل ترافیک روبرو شدند.

به همین دلیل این شرکت به فکر افتاد و پرسنل CitySprint را بکار گرفت و با این راهکار موجی از دوچرخه سواران و قدم‌روها و همچنین اسکیت سواران، Spire را قادر ساختند که محصولاتش را بسیار سریعتر از ماشین‌ها به محل مورد نظر برسانند.

می‌خواهید از پول نقد استفاده کنید؟ انتخاب شما محدود است

یکی از مشکلات سرازیر شدن تکنولوژی‌های پرداختی جدید در بازیهای المپیک این است که در بعضی موارد، انگار هیچ گزینه‌ای وجود ندارد!

 

مثلاً در المپیک، ویزا، مشتریان را ملزم به داشتن کارت‌های اعتباری ویزا می‌کرد و عابربانک‌های محل بازیهای المپیک تنها کارت‌های ویزا را قبول می‌کنند. عابربانک‌های دیگری نیز در دهکده المپیک وجود داشت، هرچند که این عابر بانک‌ها از نظر تعداد بسیار کمتر از عابربانک‌های ویزا بود.بنابراین ویزا اعلام کرد که پول نقد نیز در محل پذیرفته می‌شود و همچنین هزاران دستگاه کارتخوان در محل تعبیه شد که مردم بتوانند راحت‌تر نیازهای خود را برطرف کنند.

 

ماشین فروش نوشابه کوکاکولا

کوکاکولا، یکی دیگر از اسپانسرهای قدیمی بازیهای المپیک، از این فرصت برای آزمایش راههای جدید فروش نوشابه‌های خود استفاده می‌کند.

کوکاکولا ماشین‌های فروشی را در محل بازیهای المپیک قرار داده است و کارت‌های ویزا payWave را در طول بازیهای زمستانی 2010 برای فروش محصولاتش انتخاب کرد. این شرکت 270 ماشین فروش را در دهکده المپیک تعبیه کرد و 280 ماشین دیگر را در سراسر کانادا در مناطق پر رفت و آمد قرار داد. این بازیها آزمایش مناسبی برای این ماشین‌های فروش بود و اینکه آیا کارت‌های بدون تماس منجر به فروش بیشتر خواهند شد یا نه.

 

المپیک چگونه اولین کارت پیش پرداخت چینی را بر سر زبانها انداخت

 

بازیهای تابستانی بیجینگ در سال 2008 فرمت کاملا جدیدی از پرداخت را به چین آورد. کارت‌های پیش پرداخت شده‌ی بانکی که به خارجی‌ها اجازه می داد در سیستم پرداخت چین تراکنش‌های خود را انجام دهند.

کارت دیوار بزرگ، که توسط بانک چین و همچنین UnionPay طراحی شده بود، تنها برای توریست‌ها موجود بود و مسافران می‌بایست برای دریافت این کارت‌ها پاسپورت خود را نشان می‌دادند. هرچند که بانک تعداد 50000 کارت را برای عرضه در نظر داشت، این روش بسیار کوتاه مدت بود. از نظر تاریخی، تاریخ انقضای کارت‌ها پایان بازیهای المپیک بود و پول باقیمانده به توریست‌ها باز می‌گشت.

حذف مرزهای تجارت دیجیتال

 

بازیهای المپیک 2008 همچنین یک محل مناسب برای پی پال بود که به شدت در حال ساختن یک پایگاه مشتری خارج از هسته‌های سنتی فروشندگان eBay بود (eBay از 2002 تا 2015 مالک پی پال بود).

با گشتن به دنبال راهی برای جذب توریست‌های خارجی که کارت‌های پرداخت چینی را نداشتند، شرکت چینی Ctrip.com پرداخت‌های پی پال را انجام می‌داد. دیگر شرکت‌های مسافری همچون سرویس خدمات بین المللی چین، شرکت مسافرتی چین و سرویس مسافرتی جوانان چین نیز پی پال را پذیرش می‌کردند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.