چهار دلیل برای مدرن سازی ATMهای قدیمی

دستگاه ATM پنجره‌ای رو به برند هر موسسه مالی و اولین نقطه تماس میان موسسه مالی و مشتریان است. ATM دارایی‌ای حیاتی و مستحق بیشترین توجه است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛صنعت خدمات مالی در دهه گذشته دچار تغییرات عظیمی شده است و پیوسته تحت فشار الزامات نظارتی، تهدیدات امنیتی و تقاضاهای مشتریان جدید قرار داشته است. علیرغم تغییرات مذکور و با وجود این‌که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2021 در سراسر جهان بیش از 4 میلیون ATM نصب شود، هم چنان ATMها کانالی حیاتی، ایمن و مورد اعتماد برای خدمت‌رسانی به مشتری جهت ارائه راهکار‌های بانکداری مقرون‌به‌صرفه است. در این نوشتار شرح می‌دهیم که چرا مؤسسات مالی باید ATMهای قدیمی خود را مدرن سازی کنند.

 

سرمایه‌گذاری بر روی کانال ATM

مؤسسات مالی پیوسته درصدد استفاده از کانال‌های ارائه خدمات متعدد هستند. آنها به موازات تلاش برای احیای خدمات سلف سرویس، کاهش هزینه‌های اساسی و گسترش خدمات، ارزش کلی بانک را با دیگر اهداف کسب و حفظ مشتری در حالت تعادل نگه می‌دارند.

 

از این رو تعجبی ندارد که هزینه‌ای که آنها صرف خودکارسازی خدمات بانکداری می‌کنند شامل چند کانال تکمیلی ‌شود. نزاع بر سر منابع از هر زمان دیگری جدی‌تر است. چالش بر سر منابع و وضعیت اقتصادی اخیر موانعی حقیقی هستند. به واسطه این شرایط بسیاری از مؤسسات مالی هم چنان از ATMهای کهنه که بیش از 5 سال عمر طبیعی خود کار کرده‌اند، استفاده می‌کنند. در برخی موارد ATMها برای مدت 15 سال یا بیشتر عمر می‌کنند. به هر جهت برای ارائه خدمات به شکلی موفق‌تر، مدرن سازی ATMها موضوعی با اهمیت تلقی می‌شود. این نوع سرمایه‌گذاری به مؤسسات مالی کمک می‌کند تا

 

-در مقابل تهدیدات امنیتی در حال ظهور از خود محافظت کنند

 

-در دسترس بودن ATM و زمان‌های حاضر به خدمت آن را افزایش دهند

 

-درامد خود را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهند

 

-تجربه بهتری برای مشتری خلق کنند

 

محافظت از خود در مقابل تهدیدات امنیتی در حال ظهور

امنیت ATM هم چنان یکی از مهم‌ترین مسائل مؤسسات مالی در سراسر جهان است. جرائم ATM رو به افزایش هستند. اشکال جدید حمله در نتیجه فناوری‌های جدید و افزایش هوشمندی مجرمان، توسعه پیدا کرده‌اند. حمله به هر ATM برای هر موسسه مالی سالانه بیش از هزار دلار هزینه در بر خواهد داشت اما مدرن سازی ATMها امکان مقابله با تهدیدات امنیتی را با رویکردی جامع و چندلایه فراهم می‌کند.

 

افزایش دسترس‌پذیری

برای صاحبان کانال ATM چه چیزی حائز بیشترین اهمیت است؟ به حداکثر رساندن زمان خدمت‌رسانی، کاهش تراکنش‌های ناموفق مشتری و تضمین دسترسی‌پذیری بالا.

 

افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها

مدرن سازی ATM به مهاجرت تراکنش‌ها، کاهش هزینه‌ها و در نتیجه درآمدزایی بیشتر کمک می‌کند. تعویض ATMهای قدیمی به واسطه کاهش هزینه‌های خدمت‌رسانی و نگهداری با فراهم کردن امکان تراکنش‌های مقرون‌به‌صرفه جدید مانند واریز هوشمند، کارایی‌ عملیاتی را اتقا می دهد و مؤسسات مالی لزوماً مجبور نیستند ATMهای قدیمی‌تر را با نسخه‌های جدیدتر همان ماشین‌ها عوض کنند. اگر یک موسسه مالی به خدمات واریز بیشتری نیاز داشته باشد، ATMها را می‌توان با ابزارهای دارای چنین کاربری تعویض کرد. این نوع مهاجرت می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. برای نمونه مهاجرت ATMها به فناوری‌های واریز هوشمند می‌تواند باعث کاهش چشمگیر هزینه پردازش پول نقد و بررسی واریزی‌ها شود.

 

هزینه پردازش یک تراکنش واریز در یک ATM می‌تواند 30 درصد کمتر از هزینه پردازش آن توسط کارمند بانک باشد. علاوه بر این تراکنش‌های ATM سریع‌تر هستند (60 ثانیه به‌طور متوسط، در مقایسه با 3 دقیقه توسط کارمند بانک). از این رو مشتریان می‌توانند زمان کمتری در صف بمانند. اگر تراکنش‌های واریز بیشتری از طریق ATM انجام شود، پرسنل بانک فرصت بیشتری برای تمرکز بر فروش دارای ارزش افزوده یا فعالیت‌های نظارتی دارند. ATMهای جدیدتر می‌توانند تراکنش‌های دارای ارزش افزوده مانند تراکنش‌های چند ارزی و تراکنش‌های مربوط به ارزهای خارجی، واریز و تراکنش‌های مبتنی بر پردازش مجدد، پرداخت قبوض و انتقال پول را تسهیل کنند.

 

بهبود تجربه مشتری

با مدرن سازی ATM، مشتری تجربه بسیار بهتری خواهد داشت و این امر به مؤسسات مالی کمک می‌کند مشتریان و طرفداران بیشتری را جذب کنند.

-ایجاد تجربه‌ای از نسل آینده با ATMهایی که امکان تراکنش‌ چند لمسی و غیرتماسی دارند

-متمایز شدن از  ATMهایی که نمونه طراحی تکراری دارند

-به کارگیری انواع جدید تراکنش‌ها

مؤسسات مالی به تدریج درمی‌یابند که فراتر از بهینه‌سازی کانالهای تک کاربری مرحله دیگری هم وجود دارد. این مرحله ادغام چند کانالگی است. با ادغام چند کانالگی، تجربه‌ای بدون انقطاع میان کانال‌های مختلف ایجاد می‌شود که به مشتریان این امکان را می‌دهد تراکنش جدیدی را بر روی یک کانال شروع کنند و آن را روی کانالی دیگری به پایان برسانند. ATMهای قدیمی‌تر کمتر از قبل قادر به انجام تکمیلی این تراکنش‌ها هستند. دادن حق انتخاب به مشتریان دارای ارزشی حقیقی است. تحقیقات همواره نشان می‌دهد مشتریان چندکانالگی وفادارتر هستند و بیش از مشتریان تک کانالگی هزینه می‌کنند.

 

امروزه فضای بانکداری خرد رقابتی‌تر از گذشته است. اگر مؤسسات مالی ATMهای خود را به روز نکنند، ممکن است دچار زیان عظیمی از بابت خدمت‌رسانی به مشتری، سهولت استفاده و در دسترس بودن شوند. مهم‌تر از همه آنکه عملکرد ATMهای کهنه به شدت کاهش پیدا می‌کند و منجر به افزایش زمان‌هایی می‌شود که قادر به ارائه خدمات نیستند. این به معنای کاهش درامد، افزایش هزینه‌های نگهداری و کاهش رضایت مشتری است. مدرن سازی ATM به افزایش در دسترس بودن، محافظت از مجرا با آخرین تجهیزات امنیتی، کاهش هزینه‌های عملیاتی و فراهم کردن امکان تراکنش‌های دارای ارزش افزوده جدید کمک می‌کند. مهم‌تر از همه آن‌که به ایجاد تجربه‌ای بهتر برای مشتری کمک می‌کند. ATM پنجره‌ای رو به برند هر موسسه مالی و اولین نقطه تماس میان موسسه مالی و مشتریان است. ATM دارایی‌ای حیاتی و مستحق بیشترین توجه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.