شاپرک رگ تک می شود؟

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد : عدم انطباق با مقررات هزینه هایی به مراتب بالاتر از انطباق است.

عصر بانک؛داوود محمد بیگی درباره اینکه موضع بانک مرکزی در خصوص «رگ تک‌ها» چیست؟ اظهارداشت: این موضوع یک رابطه کاملا بینابینی است. با توجه به اینکه حضور بازیگران جدید در این حوزه بعد از نیازهای بانکی ایجاد شد، در حال حاضر موضوع اصلی در این حوزه، بانک ها هستند.

 

وی به انطباق با مقررات در حوزه رگ تک اشاره کرد و گفت: عدم انطباق با مقررات هزینه هایی به مراتب بالاتر از انطباق است. این مقام مسئول در بانک مرکزی به تلاش برای حضور نوآوری های جدید در کشور اشاره کرد و ادامه داد: بانک های ما در حوزه بانکی هزینه های غیرمستقیمی برای این مهم می پردازند چرا که قوانین و مقررات ما با استانداردهای دنیا به روز نیست.

 

محمد بیگی با بیان اینکه چالش اصلی رگولاتورهای کشور در حوزه های بانک، بیمه، خودرو و … هزینه های بالا برای انطباق با استاندارهای دنیاست، تصریح کرد: در صنعت بانکی باید به ناچار سراغ این موضوع برویم و بانک مرکزی قطعا از آن حمایت می کند.

 

وی به انتشار سیاست نامه بانک مرکزی در صنعت پرداخت و ضابطه یار در ماه های گذشته اشاره و تاکید کرد: اگر نتوانیم مختصات دقیق این صنعت را مشخص کنیم قاعدتا نمی توانیم به هدف مان برسیم. به گفته محمد بیگی، بالا بردن هزینه های عدم انطباق و تعیین مختصات این هزینه چالش های اصلی بانک مرکزی در حوزه رگ تک ها است.

 

محمدبیگی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی اجازه ورود بازیگران جدید را به صنعت پرداخت و نظام بانکی می دهد یا خیر، گفت: در فضای امروز و دنیایی که قرار داریم قاعدتا دیگر نمی توان با روش ها و مدل های سنتی قبل عمل کرد.

 

وی به پیچدگی کسب و کارها و مقررات و البته حضور بازیگران جدید اشاره و تاکید کرد: قاعدتا مقام رگولاتور باید موضع خود را در این خصوص تغییر دهد و راهی به غیر این ندارد.

 

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد که هم اکنون نظارت متمرکز با شکلی که قبلا داشتیم قطعا شدنی نیست. البته بانک می تواند بخشی از مباحث نظارتی خود را واگذار کند ولی کماکان مسوولیت با بانک است.

 

وی در ادامه گفت: مسوولیت پاسخگویی به بانک مرکزی را قرار نیست رگ تک داشته باشد ولی بانک می تواند از این تکنولوژی استفاده کند تا اول ریسک های خود را مدیریت کرده و گزارش های خود را شفاف کند.

 

محمد بیگی تصریح کرد: هم اکنون وقت آن است که به این موضوع بپردازیم واجازه دهیم این بیزینس شکل بگیرد ولی اگر بخواهیم صبر کنیم تا روزی برسد که ارتباطاتمان با دنیا شکل گیرد و گسترده شود خیلی دیر است و روز مناسبی برای این کار نیست.

 

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، انتظار شرکت های پرداخت و بانک ها را برای تعیین سیاست بانک مرکزی در کسب و کارهای جدید را منطقی ندانست و گفت بایدبراساس تکنولوژی حرکت کنیم وبانک مرکزی هم در این مسیر گام بر میدارد.

 

وی درباره اینکه آیا مسولان نظارت بانک مرکزی هم با دید مثبت به ورود تکنولوژی به نظارت نگاه می کنند، گفت: استفاده از تکنولوژی برای بهبود فرایند نظارت قطعا مفید خواهد بود و دوستان ما در نظارت بانک مرکزی با این موضوع مشکل ندارند. چالش اصلی ما در رگ تک این است که چه باید کرد که این بیزینس برای فعالیت شرکت ها منطقی باشد.اگر مقام ناظر اطمینان داشته باشد که بازار خوب حرکت می کند قطعا نگرانی دیگری ندارد.

 

محمد بیگی گفت: قطعا نگاه بانک مرکزی در رگ تک مثبت است چراکه یک رابطه برد-برد است و کمک می کند به رگولاتور برای اصلاح و رفع تناقضات مقررات و ضوابط است.

 

وی درباره پیش بینی خود از حضور اولین رگ تک واقعی در ایران گفت: فکر می کنم سه تا چهار سال آینده شاهد این شرکت باشیم .

 

شاپرک رگ تک می شود؟

 

همچنین محمدرضا روشن نژاد؛ معاون توسعه و نظارت شاپرک در نشست بررسی «رگ تک» در دومین روز از هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، درباره نقش شرکت شاپرک در این حوزه اظهارداشت: هم اکنون به جای اینکه نیاز، محور توسعه باشد، قابلیت، محور توسعه است. در سال های اخیر توسعه فناوری باعث شده به جای اینکه محور تغییرات نیاز موجود باشد، بلکه تکنولوژی ما را به این سمت برده است.

 

وی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در صنعت پرداخت، گفت: احتمالا در آینده نیاز به استفاده از سوییچ شاپرک تغییر خواهد کرد به این معنی که شاید دیگر نیازی نباشد همه پذیرندگان از مسیر شاپرک کار خود را انجام دهند البته نیاز نظارتی و کنترلی شاپرک از بین نمی رود. این مقام مسئول در شاپرک با تاکید براینکه «شاپرک» را هم می توانیم نزدیک به «رگ تک» بدانیم گفت: ولی نقش نظارتی و کنترلی شاپرک همواره حفظ می شود.

 

روشن نژاد در ارتباط با اینکه برای ورود به نسل بعدی و بالقوه رگ تک کردن چه پیش نیازهایی باید فراهم شود؟ گفت: الان شاپرک قطعا رگ تک نیست ولی باید بپذیرم رگ تک خارج از بدنه حاکیمتی تشکیل شود به این معنی شرکت شاپرک که مستقل از همه بانک ها و در عین حال زیر نظر همه آنهاست، می توانیم بپذیرم شاپرک می تواند رگ تک غیرحاکمیتی شود.

 

وی با بیان اینکه رگ تک نباید وارد کسب و کار شود تصریح کرد: رگ تک ها لزوما فین تک ها را تایید نمی کند و در برخی مواقع مقابل آنها نیز قرار می گیرد ولی مادامی که عملیات مالی و بانکی در ذیل سیستم بانکی و صنعت پرداخت تعریف می شود مفهوم رگولاتوری آن معنی پیدا می کند.

 

معاون شرکت شاپرک ضمن اشاره به اینکه رگ تک و فین تک همزمان می توانند رشد کنند، افزود: زمانی که نسخه کلی برای کشور بخواهیم داشته باشیم حضور شاپرک و برخی قوانین اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 

این مقام مسئول در شرکت شاپرک در پاسخ به این سوال که اگر فرضا شاپرک و بانک مرکزی دو نهاد مجزا باشند و بگوییم شاپرک می تواند در کنار شرکت های پرداخت یک رگ تک باشد، معنای رگولاتور را مخدش می کند، گفت: بازهم می گویم من نگفتم الان رگ تک هستیم بلکه می توانیم به رگ تبدیل شویم.

 

روشن نژاد ادامه داد: کسی که مستقل از شبکه بانکی ولی با اتکا از ابزارهایی که از بانک ها در اختیار دارد، در چارچوب رگولاتور ولی به صورت مستقل، با لحاظ تمام استانداردها و چارچوب ها عملا می تواند ذیل رگ تک قرار گیرد.

 

وی تاکید کرد: اولین قدم برای رگ تک فراهم کردن فین تکی مستقل از شبکه بانکی و شبکه پرداخت است ولی در عین حال این فین تک باید ابزارهای شبکه بانکی را در اختیار داشته باشند.

 

روشن نژاد گفت: وضعیتی که همین الان داریم این است که فعالیت رگولاتور به شکل سنتی هم با چالش هایی رو به رو است و همچنان نیاز به کار داریم.

 

وی ادامه داد: همچنین عدم انتقال مسوولت را باید مورد توجه قرار دهیم ولی می توانیم فعالیت نظارتی را مطالعه کنیم.

 

/پژوهشکده پولی و بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.