بانکداری باز ویترینی و لوکس نیست

عضو هیات مدیره بانک سپه با تاکید بر اینکه بانکها فرصت نگاه به بانکداری باز به عنوان موضوعی لوکس ندارند، افزود: اگر بانکها ویژگی های جدید را درک نکنند عملا بازنده مدل جدید خواهند بود.

عصر بانک؛ سیدمهدی حسینی در پنل بانکداری باز همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت،با بیان اینکه امید است دستاوردهای همایش امروز در نظام بانکی مشهود باشد، گفت: بانکداری باز به هیچ وجه ویترینی و لوکس نیست.

 

عضو هیات مدیره بانک سپه با تاکید بر اینکه بانکها فرصت نگاه به بانکداری باز به عنوان موضوعی لوکس  ندارند، افزود: اگر بانکها ویژگی های جدید را درک نکنند عملا بازنده مدل جدید خواهند بود.

 

وی با بیان اینکه مدل کسب و کار آینده با ورود فین تک ها تغییر می کند، ادامه داد: متاسفانه اصلی ترین چالش فین تک ها و استارت آپ ها در کسب و کارهای بانکی است. حسینی با تاکید بر اینکه در زنجیره ارزش بانکی 5 مفهوم وجود دارد، تصریح کرد: دسترسی مشتری، مشاوره های مالی و توسعه محصولات و خدمات و همچنین فرایندها و فرایندسازی تراکنش ها از مهمترین زنجیره ارزش بانکی به شمار می رود.

 

عضو هیات مدیره بانک سپه ادامه داد: به طور حتم با ورود استارت آپ ها توسعه محصولات و خدمات متحول شده و به این ترتیب می تواند منشاء تحولات بسیاری نیز باشد. وی با بیان اینکه وقتی یک بانک به عنوان نهاد مالی تحت تاثیر قرار می گیرد، باید مدل کسب و کار خود را در عرصه بانکداری تغییر دهد، گفت: واحدهای درونی و بیرونی بانکها با ورود به عرصه بانکداری باز مسئولیت هایشان متفاوت شده و نقش بارزی در این حوزه ایفا می کند.

 

حسینی در پاسخ به این سئوال که علت عدم ورود بانکها به حوزه بانکداری باز چیست، افزود: خلاء رگلاتوری یا سیاستگذاری، موضوعات مرتبط با معماری و استانداردهای روز و همچنین بحث داده های مشتریان در این زمینه ورود بانکها را متاثر کرده است.

 

وی ادامه داد: مهمترین موضوعی که باید در بانکداری باز مورد توجه واقع شود بحث استانداردسازی است زیرا در این حوزه موضوعی دیکته نمی شود که با کدام پلتفروم کارها انجام شود.

 

حسینی با بیان اینکه سیستم چارچوب فعالیت در حوزه بانکداری باز اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: بانکها به سه شکل با حضور استارت آپ ها برخورد می کنند که برخی از آنها حضور استارت آپ ها را تهدیدی برای خود دانسته، برخی دیگر تمایل به همکاری با آنها را دارند و گروه سوم استارت آپ ها را خریداری می کنند. عضو هیات مدیره بانک سپه یادآور شد: باید به سمت استانداردهای مرتبط با بانکداری باز حرکت کنیم تا از تحولات روز عقب نمانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.