حمایت از فین‌تک‌ها با استارت‌آپ فکتوری به پرداخت ملت

نشست خبری شرکت به‌پرداخت ملت به عنوان بزرگترین شرکت‌های PSP کشور دیروز با حضور مدیران شرکت و اصحاب رسانه برگزار شد.

عصر بانک؛جناب آقای ترابیان، مدیر عامل شرکت به پرداخت ملت در ابتدای این نشست گفت: شرکت به پرداخت ملت در سال 84 تأسیس شد. کل سهام شرکت در آن زمام متعلق به بانک ملت بود و شروع کار با تولید سوئیچ برای پذیرندگی و صادرکنندگی آغاز شد. این روند ادامه پیدا کرد و موفق شدیم از بانک مرکزی مجوز اولین PSP ایران در سال 85 را دریافت کنیم. در ادامه هم در حوزه بانکی، سوییچی ارائه دادیم که تولید همکاران به پرداخت ملت است و تمام تراکنش‌های کارتی و غیرحضوری بانک ملت عموماً از طریق این سوئیچ انجام می‌شود.

 

ترابیان در ادامه گفت: بانک ملت به عنوان یک بانک بزرگ، تراکنش روزانه بسیار بالایی دارد و هر خودپرداز بانک ملت، ماهانه بین 12 تا 13 هزار تراکنش را احرا می‌کند. در آینده قصد توسعه سوییچ بانکی را داریم و به سمت ارتقای آن و استانداردسازی بیشتر و نیز استفاده از سوئیچ‌های سطح اول دنیا حرکت می‌کنیم. در حال حاضر نزدیک به یک میلیون پایانه مختلف در مجموعه سوئیچ PSP به پرداخت سرویس می‌گیرد که از این تعداد حدود 900 هزار عدد پایانه‌های فروشگاهی و بقیه نیز در حوزه اینترنت و اخیراً موبایلی فعال هستند که این تعداد به زودی به یک میلیون و 200 هزار پایانه افزایش پیدا می‌کند.اخیراً از نسخه جدید نرم‌افزار سکه رونمایی کرده‌ایم که ظرف دو هفته گذشته حدود 300 هزار بار این اپلیکیشن نصب شده است و اکنون با 17 بانک در ارتباط است و بزودی به 6 بانک دیگر متصل خواهد شد.. در حوزه PSP گری ما چون به بانک ملت متصل هستیم، اساساً با حساب‌های بانک ملت کار می‌کنیم اما از دو سال پیش این امکان فراهم شد که با بانک‌های دیگر نیز همکاری کنیم.

 

ترابیان با اشاره به بورسی شدن به‌پرداخت گفت: عملیات بورسی شدن شرکت به پرداخت از سال 95 در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه در سه ماهه دوم سال 96 سهام شرکت در بورس عرضه شد. در حال حاضر کمتر از ده درصد سهام شرکت در بورس عرضه شده است. هم‌چنین در شورای عالی امنیت رتبه یک شرکت‌ها را به دست آورده‌ایم. در حوزه‌های مختلف سعی کرده‌ایم بهترین باشیم. گاهی زمان را از دست داده‌ایم اما تلاش کرده‌ایم کیفیت کار از آنچه تعریف شده پایین‌تر نباشد و کیفیت خدمات ارائه شده مطلوب باشد.

 

مدیرعامل به پرداخت ملت درباره پروژه‌های روز شرکت گفت: عمده بحث امروز شرکت حول چند محور است. اولین مورد اپلیکیشن شرکت است که دو هفته پیش نسخه جدید آن رونمایی شد. موضوع بعدی افزایش سرمایه است که  ما مجوز افزایش سرمایه را به دست آورده‌ایم و سرمایه شرکت از 95 میلیارد تومان کنونی به 200 میلیارد تومان ارتقا پیدا خواهد کرد. بحث دیگر سیاست‌های به پرداخت برای آینده حرفه‌ای خود است. یکی از سیاست‌های اصلی ما به روز کردن فناوری‌ها و استفاده از به‌روزترین فناوری در به پرداخت است. شرکت از ابتدا تلاش کرده روی فناوری‌های سطح بالا کار کند و ما کماکان این امانت را حفظ خواهیم کرد. امیدوارم در سال آینده ارتقای خوبی در حوزه سوییچ بانکی و PSP گری داشته باشیم. هدف دیگر ما همکاری با مراکز علمی کشور است. در حال حاضر کارهای خوبی را با معاونت فناوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در نهاد ریاست جمهوری و نیز با دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه شریف شروع کرده‌ایم. به عنوان یک شرکت بزرگ و دارنده منش اصلی در حوزه پرداخت، سیاست ما این است که در حوزه استارتاپ و فین‌تک‌ها نقش‌آفرین باشیم و نقش جدی ایفا کنیم. قصد نداریم صرفاً به عنوان اسپانسر یا حامی در کنار آن‌ها باشیم.

 

ترابیان در ادامه به نقش به‌پرداخت به عنوان بزرگترین PSP  کشور در حمایت از فین‌تک‌ها  پرداخت  و با اشاره به پروژه استارت آپ فکتوری، گفت: پروژه‌ای تحت عنوان استارتاپ فکتوری را به زودی با دانشگاه‌ها آغاز می‌کنیم. درصدد ایجاد کارخانه استارتاپ‌ها هستیم. قصد داریم مشارکت خود را در آن عملی کنیم و سرمایه‌گذاری در حوزه فین تک و استارتاپ را عمدتاً در آن چارچوب جلو ببریم.

 

وی در جواب به سوال سردبیر عصربانک در مورد مزیت رقابتی استارت آپ فکتوری نسبت به پروژه‌های مشابه در شرکت‌هایی مثل توسن و فناپ تصریح کرد: یکی از محورها، نوع مشارکت و توسعه کسب و کار با شرکت های بزرگ است به عنوان مثال مذاکراتی با شرکت توسن انجام شده است. ما شرکت شفاف و بزرگی هستیم و  به عنوان بزرگترین PSP  کشور از ابتدا زیر نظر یک بانک فعالیت داشته‌ایم و این موضوع برای به‌پرداخت مزیت رقابتی و برای استارت‌آپها یک موقعیت مناسب برای استفاده از این ظرفیت بزرگ است.

 

وی همچنین در جواب به سؤال عصربانک درباره آینده کارمزدهای بانکی با توجه به اعتراضات اقتصادی و سیاسی اخیر گفت: بحث کارمزد موضوعی اقتصادی است نه سیاسی و نظام کارمزد برای بانک بحث جدی و کاربردی است؛ بانک ها باید از نظام کارمزدی درآمد داشته باشند نه از جذب پول.

 

ترابیان ادامه داد: وقتی بحث از نظام کارمزد می شود موضوعی فراتر از مباحث فعلی است، تراکنش‌های خُرد یکی از معضلات فعلی سیستم بانکی به شمار می‌رود و هزینه تراکتش آنلاین بالا است که ما به دنبال کاهش این هزینه‌ها هستیم.

 

مدیرعامل به پرداخت ملت تاکید کرد: گرانترین تراکنش مربوط به دستگاه های POS است و کف قیمت دستگاه های کارتخوان 700 هزار تومان است، به همین دلیل ما باید از تکنولوژی جدید برای کاهش پایانه‌های فروش استفاده کنیم که در این راستا سکه نه تنها به عنوان ابزار فروش بلکه برای ارائه انواع سرویس به مشتری ارائه خواهد شد.

 

ترابیان ادامه داد: هزینه تراکنش بالا نیست اما باز هم باید کاهش یابد، اکنون بحثی که بانک‌ها را آزار می‌دهد، میزان هزینه نیست بلکه موضوع این است که بانک‌ها نباید این هزینه را پرداخت کنند زیرا هیچ توجیهی برای آنها ندارد. همچنین حجم تراکنش‌های خُرد افزایش یافته اما هیچ منفعتی برای بانک‌ها ندارد.

 

مدیرعامل به پرداخت ملت خاطرنشان کرد: اکنون در بانک مرکزی این موضوع مطرح است که این هزینه باید برعهده چه کسی باشد.

 

مدیرعامل به‌پرداخت در مورد آمار شرکت به پرداخت در سایت شاپرک گفت: بر اساس آمار شاپرک شرکت از نظر تعداد تراکنش و کارایی پایانه‌ها، رتبه اول را دارد. به ویژه بالاترین کارایی به‌پرداخت در حوزه پایانه فروش است که این عدد بسیار مهم است و نشان دهنده آن است که پایانه‌های ما در همه‌جا به صورت کارا استفاده می‌شوند. در مجموعه آمارها، در حوزه اینترنت و موبایل، دوره کوتاهی رتبه بالایی نداشتیم و جزو سیاست‌های ماست که در حوزه فضای اینترنت توسعه کسب و کار را در دستور کار قرار دهیم. امیدوارم که شرایط به صورتی پیش برود که در فضای اینترنت و تلفن همراه ارتقا پیدا کنیم. اعتقاد ما بر این است که در مسیر تکنولوژی، تلفن همراه یک ابزار قوی و سهل و ساده است و به تدریج به ابزار ارائه انواع خدمات تبدیل خواهد شد؛ بنابراین حضور در این حوزه امری استراتژیک است. به اپلیکیشن سکه هم فقط به عنوان یک اپلیکیشن موبایل نگاه نمی‌کنیم. بلکه از نظر ما سکه ، پلتفرمی است که روی آن امکان توسعه کسب‌وکارهای مختلف برای شرکت و نیز برای سایر کسب‌وکارها وجود دارد که آن‌ها می‌توانند خود را روی اپلیکیشن عرضه کنند و از ظرفیت‌های به پرداخت ملت و نیز نرم‌افزار شرکت برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنند. ما آمادگی کامل داریم که با این کسب و کار مشارکت فعال داشته باشیم چه به لحاظ سرمایه‌گذاری و چه ارائه امکانات و زیرساخت‌های مناسب و ایجاد درآمد برای آن کسب و کار و نیز مشارکت در سهم سود. این نکته را اضافه می‌کنم که ما خود را موظف می‌دانیم که همواره سهامدار، مشتری و پرسنل شرکت، را در نظر داشته باشیم و منافع هر سه ضلع را تأمین کنیم. من به عنوان مدیر عامل متعهد هستم که سود سهامدار را در بالاترین نقطه ممکن تأمین کنم. در مقابل مشتری متعهد هستیم که بهترین، باکیفیت‌ترین و پایدارترین خدمات را ارائه دهم. هم‌چنین در مقابل همکاران در شرکت به پرداخت متعهد هستیم که فضا و امکانات مناسب برای آن‌ها فراهم باشد تا بتوانند به شرکت و مشتریان شرکت خدمت کنند. همچنین استفاده از NFC و QR در دستور توسعه شرکت قرار دارد. امیدوار هستیم با طرح‌های خوبی که در شرف پیاده‌سازی است بتوانیم سرویس‌هایی باکیفیت بالا در این حوزه ارائه دهیم.

 

همچنین الهام مدنی‌زاده، مدیر محصول شرکت به پرداخت درباره نرم افزار سکه، گفت: ما به سمت استفاده از اپلیکیشن موبایلی حرکت کرده‌ایم. اپلیکیشن سکه که هم نسخه IOS و هم اندروید دارد و سرویس کیف پول، شارژ، نیکوکاری، پرداخت، کارت به کارت از مبدا 17 بانک  که بزودی 6 بانک دیگر هم به آن افزوده خواهد شد، سرویس گردشکری برای خرید بلیت قطار، تور، خرید بیمه و حوزه حمل و نقل از جمله جدیدترین سرویس‎های سکه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.