زنجیره بلوکی چگونه از KYC ( تایید هویت مشتری) و AML ( سیستم ضد پولشویی) پشتیبانی می‌کند؟

بکارگیری تکنولوژی زنجیره بلوکی می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های AML و KYC شود؛

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛زنجیره بلوکی به عنوان موتور محرک بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی شناخته می‌شود، با اینحال، به نظر قابلیت‌های این تکنولوژی چیزی فراتر از این مورد است، بخصوص زمانی که به پتانسیل زنجیره بلوکی برای مدرن کردن اقتصاد جهانی می‌اندیشیم.

 

تکنولوژی زنجیره بلوکی مبتنی بر یک دیتابیس توزیع شده است که با دیتابیس‌هایی که در حال حاضر در بازار غالب هستند تفاوت دارد.

 

شفافیت، امنیت و کارایی در دیتابیس توزیع شده بهبود یافته است و  همچنین در این تکنولوژی کنترل یک طرفه مدیریت انبارمرکزی وجود ندارد.

 

زنجیره بلوکی چگونه از KYC ( تایید هویت مشتری) و AML ( سیستم ضد پولشویی) پشتیبانی می‌کند؟

 

شناخت مشتری و سیستم ضد پولشویی از موارد بالقوه استفاده از تکنولوژی زنجیره بلوکی است.

 

در حال حاضر، موسساتی که خدمات حرفه‌ای و مالی را ارائه می‌دهند اعمال هزینه‌بر و زمانبری برای هر مشتری جدید ایجاد می‌کنند.

 

بکارگیری تکنولوژی زنجیره بلوکی می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های AML و KYC شود؛ این بخاطر توانایی تایید مشتری بین سازمانی و همچنین کارایی‌اش در نظارت و تحلیل داده‌ی مورد نیاز برای بررسی‌های AML و KYC است.

 

با زنجیره بلوکی، تایید هویت یک مشتری و یا تایید اعتبار یک تراکنش بصورت منحصربه فرد انجام می‌شود، و نتیجه نهایی بطور رمزگذاری شده در یک زنجیره باوکی ذخیره می‌گردد.

 

سازمانهایی همچون بانک‌ها یا ارائه کنندگان خدمات مدیریتی قادر خواهند بود از شر فرآیندهای پیچیده AML و KYC خلاصی یابند مادامیکه به دیتابیس توزیع شده با کسب نتایج نهایی این فرآیندها برخوردار باشند.

 

به ویژه از این طریق، تمامی اطلاعات مرتبط به یک مشتری از طریق دیتابیس توزیع شده‌ای که به عنوان منبع واحد «حقیقت» شناخته می‌شود،برای بانکها در دسترس خواهد بود.

 

ذکر این نکته لازم است که زنجیره بلوکی یک تکنولوژی تغییرناپذیر است و زمانی که داده تایید و در دیتابیس توزیع شده ذخیره شد دیگر نمی‌توان آن را دستکاری کرد بلکه تنها می‌توان آن را به روز ساخت.

 

سرعت و دسترسی راحت به زنجیره بلوکی به استفاده کننده گان اجازه می‌دهد اطلاعات مفید و با کیفیت را به دست آورند و این برای بانک‌ها، سازمان‌های قانونگذاری و قانونگذاران در سراسر دنیا بسیار جذاب خواهد بود.

 

زنجیره بلوکی یک تکنولوژی آینده‌دار اما نوپا است

 

زنجیره بلوکی یک تکنولوژی نوپا است و بکارگیری آن نیازمند تغییر می‌باشد. و زمانی که یک تکنولوژی جدید به کار گرفته می‌شود با خود چالش تغییر را به همراه دارد که بطور ویژه‌  برای اطلاعات حساس و موارد قانونی حساس برانیگز می‌شود.

 

ارزش به دست آمده ظهور و رشد تکنولوژی، که مدافعان سرسختی دارد، هنوز نیاز به شفاف سازی دارد زیرا چالش‌هایی بر سر راه است که باید آنها را قبل از بکارگیری بررسی کرد. مواردی چون:

 

حریم خصوصی

 

شرکت‌ها از این حقیقت خوششان نمی‌آید که سندسازی KYC  یا هویت دیجیتال آنها برای بانک‌های متعددی که با آنها هیچ رابطه کاری ندارند افشا شود.
با در نظر گرفتن این نکته، راه حلی برای در دست گرفتن این دسترسی را باید بطور دقیق مورد مطالعه قرار داد، زیرا ذات تغییر ناپذیر زنجیره بلوکی نیاز به حفاظت دارد.

 

استانداردسازی

زمانی که بانک‌ها  نیز باید همان قوانین KYC را رعایت کنند، استادارد کردن به نظر راحت می‌آید.

با اینحال اوضاع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بانک‌ها خارج از این حوزه هستند یا اینکه تمایل دارند رویکردهای داخلی KYC را اجرا کنند که با سطح ریسک و پروفایل مشتریانشان بیشتر همخوانی دارد.

 

مسئولیت

چه اتفاقی می‌افتد اگر یک مشتری که هویت او تایید شده است دست به انجام یک تراکنش کلاهبردارانه بزند؟ اینجا کسی باید مسئول تایید هویت دیجیتال مشتری باشد و دیتابیس توزیعی را به روز کند. با اینحال، هنوز روشن نیست چه کسی باید مسئول انجام این کار باشد و چه اوقاتی باید فرآیند بازتایید انجام گیرد.

 

از دیگر رو، فضای KYC و AML فضایی به شدت ریسک پذیر و در عین حال به شدت قابل سرمایه‌گذاری است. بانک‌ها و فین‌تک‌ها در حال حاضر مشغول بررسی این چالش هستند اما هنوز کاملاً مشخص نیست چگونه از زنجیره بلوکی در یک مورد خاص می‌توان استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.