مهمترین وقایع اقتصاد جهانی در سال 2017

رشد بسیار سریع بازارها، حباب بیت کوین، شاخص های تجارت در بالاترین سطوح اخیر، شاخص هراس پایین و رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو اتفاقات خوب 2017 بود، اما در این سال همه اتفاقات هم به این خوبی پیش نرفت.

عصر بانک؛گاردین در گزارش مفصلی، به 10 اتفاق مهم در عرصه اقتصادی جهانی پرداخته است که عبارتند از:

 

1.رشد بسیار سریع بازارها

 

بازارهای سهام جهانی در سال 2017 روند رو به رشد سریعی را در پیش گرفتند. طبق آمار رویترز، شاخص "ام. اس. سی. آی" از بورس های 47 کشور، 22 درصد معادل 9 تریلیون دلار( 6.6 تریلیون پوند) افزایش یافت. این رشد ناشی از رشد سریع کشورهای توسعه یافته و برنامه دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- برای کاهش نرخ مالیات شرکتهای آمریکایی بود. چین موفق شد نرخ رشد خود را حفظ کند، مساله ای که باعث رفع نگرانی ها از افت سریع رشد اقتصادی چین، پس از چندین دهه رشد سریع شد و منطقه یورو نیز پس از سال ها عدم ابهام توانست بهبود اندکی پیدا کند. در انگلیس، شاخص "فوتسی 100"، در نتیجه افزایش سودآوری شرکت هایی که عمده  درآمدشان  را به ارزهای خارجی کسب می کنند و نیز در نتیجه رشد جهانی نیرومند و تضعیف پوند از زمان بریگزیت، افزایش یافت.

 

2.تجارت جهانی

 

شاخص درای بالتیک (بی. دی. آی) که هزینه های انتقال محموله های خشک برای کالاهایی نظیر ذغال، برنج و گندم را اندازه می گیرد، به عنوان معیاری برای سنجش رشد جهانی استفاده می شود. هنگامی که جهش  در تقاضای حمل این محصولات وجود دارد، نشانه ای از رشد اقتصاد جهانی است. بدنبال بهبود تجارت جهانی، امسال این شاخص به بالاترین سطح خود طی چهار سال اخیر رسید. سایر معیارهای سنجش رشد نظیر نظرسنجی از فعالیت های تجاری مدیران خرید شرکت ها، نشان داد طی ماه‌های اخیر، تقاضا برای کالاها و خدمات بهداشتی در بین اقتصادهای توسعه یافته افزایش یافته است، با این حال هنوز نگرانیهایی در خصوص اُفت تجارت در نتیجه  سیاستهای حمایت گرایانه از تولیدات داخلی در آمریکا و اروپا وجود دارد.

 

3.آرامش سهام داران

 

شاخص "وی. آی. ایکس" که به عنوان شاخص هراس وال استریت شناخته می شود، انتظارات بازار سهام را از اینکه تا چه میزان قیمت ها بالا و پایین خواهد رفت برای یک دوره زمانی سی روزه اندازه می‌گیرد.   هرچه میزان این شاخص بالاتر باشد، احتمال رفتار هیجانی سهام داران بیشتر است. امسال این فشارسنج با رسیدن به زیر 9 واحد رکورد زد. هنگامی که این شاخص به 20 واحد برسد یکی از مشخصه های بازارهای در حال سقوط به شمار می رود.

 

4. تقویت پوند

 

به دلیل پیشرفت تدریجی در مذاکرات بریگزیت، ارزش پوند از ابتدای سال 2017 در مبادلات جهانی بهبود یافت. با وجود آنکه ارزش پوند کماکان 10 درصد پایین تر از زمان همه پرسی جدایی از اتحادیه اروپا است، امسال ده درصد افزایش یافته است و هر پوند معادل 1.3505 دلار است. در این بین، دلار از سه دور افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه های مارس، ژوئن و دسامبر بهره برد، در حالی که ارزش یورو تحت تاثیر بهبود رشد اقتصاد منطقه یورو و افزایش انتظارات نسبت به اتخاذ سیاست پولی انقباضی توسط بانک مرکزی اروپا به وسیله محدود کردن برنامه های حمایتی، افزایش یافت.

 

5. منطقه یورو رو به بهبود

 

یکی از بزرگترین شگفتی های امسال، ثبات در منطقه یورو پس از سال ها تلاطم بود. پس از انتخاب دونالد ترامپ، بسیاری از ناظران بازار معتقد بودند، کشورهای بعدی که به دست سیاستمداران پوپولیست می افتند،   در اتحادیه اروپا خواهند بود که می توانست برای واحد پول اروپایی عذاب آور باشد. در فرانسه، مارین لو پن نتوانست به قدرت برسد، همان گونه که گرت ویلدرز- سیاست مدار ضداسلام و ضد اتحادیه اروپایی در هلند و حزب "آلترنایو برای آلمان" در آلمان نتوانستند. با وجود اوضاع سیاسی پایدارتر، اروپا در مسیر رشد قرار گرفته است. سیاست پولی انبساطی که انتظار می رفت تعدیل شود به رشد اقتصاد منطقه یورو کمک کرد و رییس ماریو دراگی – رئیس بانک مرکزی اروپا می گوید بهبود اوضاع هنوز به میزان قابل توجهی به محرک های بانک مرکزی وابسته است.

 

6. افزایش نرخ تورم در سطح جهان

 

در سراسر جهان قیمت کالاها افزایش یافت. کاهش ناگهانی ارزش پوند پس از بریگزیت باعث افزایش مواد غذائی وارداتی و بهای سوخت شد. با وجود نرخ بیکاری پایین در بین اقتصادهای توسعه یافته، افزایش خاصی در سطح دستمزدها در سال 2017 صورت نگرفت. این مساله ذهن بسیاری از کارشناسان اقتصادی را به خود مشغول کرده است، چرا که شرایط سخت در بازار کار معمولا قدرت چانه زنی کارگران در تقاضای افزایش دستمزدشان رابالاتر می برد. به علاوه این مساله یک چالش اضافی را پیش روی بانک های مرکزی قرار می دهد که مایلند پیش از آنکه آن ها نرخ های بهره را افزایش دهند و اقتصاد جهانی پس از سال ها استفاده از محرکها در نتیجه بحران مالی جهانی که ده سال پیش آغاز شد به وضعیت عادی بازگردد، تورم دستمزد افزایش پیدا کند.

 

 

نه تنها در انگلیس، که در سراسر جهان، ناکامی در افزایش بهره‌وری نیروی کار ذهن اقتصاددانان را به خود مشغول کرده است، هر چند که این مساله در انگلیس حادتر است. تمام اعضای گروه "جی 7" از زمان سقوط اقتصاد جهانی در ده سال پیش، رشد کندی را تجربه کرده اند. این نشانه نگران کننده ای برای افزایش دستمزدهاست، چرا که تولیدات بهتر به ازای هر ساعت کار یا کارگر، می تواند به پرداخت بیشتر به آن تولید کمک کند. مقصر این وضع می تواند سطوح بالاتر اشتغال، نرخ های بهره پایین و یا سرمایه گذاری کم در افزایش بهره وری پروژه های دولت و بخش خصوصی باشد.

 

8. افزایش حباب بهای نفت

 

بهای جهانی نفت به لطف افزایش تقاضای کارخانه های سراسر جهان پس از توسعه فعالیت های اقتصادی به ویژه در چین، در سال 2017 به سرعت بهبود یافت. پس از سقوط قیمت نفت در سال 2015، بازارهای جهانی در سال 2017 شاهد رشد آرام و با ثبات بهای نفت بودند. در حالی که به نظر نمی رسد عامل تنش زایی باشد که باعث رسیدن بهای نفت به سطوح غیرپایدار شود، سازمان اوپک برای پاسخ به تقاضا رو به کنترل تولید آورده است.

 

9.بیت کوین

 

با وجود نگرانی ها از سقوط، 2017 را باید سال ارزهای دیجیتال نامید. افزایش قیمت بیت کوین با سرعتی معادل شهاب سنگ اتفاق افتاد! بیت کوین در ابتدای سال حدودا 1000 دلار ارزش داشت و بهای آن در اواسط دسامبر به حدود 20000 دلار رسید.   نوسانات شدیدی در مسیر قیمت بیت کوین نیز رخ داد، طی دسامبر بیت کوین پیش از آنکه مجددا شروع به بهبود کند، بیش از یک چهارم ارزش خود را طی یک روز از دست داد.

 

10.نگرانی ها از بدهی چین

 

بدهی‌های چین که به سرعت در حال انباشته شدن است و از زمان بحران مالی، چهار برابر شده است در سال 2017 به یک نگرانی فزاینده تبدیل شد، هرچند که تاکنون باعث آشفتگی در بازارهای جهانی نشده است. صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که اکنون بدهی‌های چین در مقایسه با قواعد بین المللی بالاست و رشد سریع اقتصادی ممکن است منجر به عدم تمایل مقامات چینی برای جلوگیری از سقوط شرکت های درگیر شود.

 

/ایسنا 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.