سهم تکنولوژی از تولید ناخالص ملی می تواند چشمگیر باشد

جوانمردی گفت:در حالی نظام صنفی کشور از بازار روز صنعت آی تی عقب افتاده است که این مهم سهم چشمگیری در تولید ناخالص ملی دارد.

عصر بانک؛شهاب جوانمردی کارشناس صنعت آی تی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه شاکله نظام صنفی متشکل از قانون فرآیند‌ها، برنامه‌ها و اثرگذاری‌هاست،اظهار کرد:همه موارد فوق در نظام صنفی کشور متناسب با نقش آی تی یا نرم‌افزار در 12 سال گذشته طراحی شده است.تکنولوژی از زمان پیدایشش تاکنون با تغییرات بسیار سنگینی روبرو شده بطوریکه اکنون  از نقش ابزاری و تسهیل‌گر ابتدایی خود ،به یک عامل توانمندسازی و شریک استراتژی کسب و کارها مبدل گشته است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از کسب و کارها به فضایِ بازِ تعریف شده ای  روی آورده‌اند ،افزود: امروزه مفاهیم اقتصاد اشتراکی پررنگ شده ،بطوریکه در بسیاری از کسب و کارها نبود تکنولوژی به معنای مرگ و محو آنهاست.

 

کارشناس صنعت آی تی تاکید کرد: قطع به یقین باید جایگاه، فرایند و  ارتباط صنف ها با بالادست و هم رده‌هایشان در بخش‌های خصوصی و البته با پایین‌دست آنها یعنی شرکت‌ها و اعضای مرتبط ،بازتعریف جدی شود تا بتوانند کار ویژه خاص خود را به منصه ظهور بگذارند.

 

وی بیان کرد: متناسب با جایگاه تکنولوژی که شریک راهبردی کسب و کار هاست ،صنف باید بتواند به ایفای نقش خود بپردازد. چرا که اگر در گذشته ،بر فرض مثال صنعت آی تی  در تولید ناخالص داخلی سهمی کمتر از یک دهم  درصد  داشته ، اکنون در دنیا نقش پررنگ تری به نسبت قبل پیدا کرده است.بطوریکه شاهد افزایش سهم این مهم به حدود 3 درصد هستیم.

 

جوانمردی تصریح کرد: این موضوع بدان معنا است که صنف باید متناسب با همین نگاه و نظام فکری به ایفای نقش خود بپردازد .همچنین باید آمادگی در دست گرفتن اموری که قبل از این دولت  در سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و تنظیم روابط آنها نقش داشته را بدست آورده و برای مدیریت و راهبردشان وارد عمل شود.

 

کارشناس صنعت آی تی تأکید کرد: صنف باید بتواند در مقابل مصرف‌کننده، عرضه‌کننده و مشتریان پاسخگو باشد.

 

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین ماموریت‌ها و مسوؤلیت‌های هیأت مدیره دوره جدید بازتعریف صنف است ،به عبارتی باید با توجه به بازتعریفی که در فضای تکنولوژی برای حوزه آی سی تی رخ داده ،این مجوعه را به نوعی باز تعریف کرد.

 

جوانمردی با بیان اینکه این تغییر و تحول در ذات خود صنف نهادینه می‌شود، افزود: از آنجایی که در دوره های زمانی کوتاه‌تر شاهد تغییر نقش تکنولوژی،  افزایش سهم بازار تکنولوژی، گسترش گسترده اثرگذاری فناوری در شئونات مختلف زندگی مردم ، کسب و کار و تمامی امور مربوط به دولت ها و مردم هستیم ،بنابراین صنف نباید تنها، نهادی برای تنظیم روابط و حفظ حقوق شرکت‌های کوچک و متوسط باشد.

 

کارشناس صنعت آی تی در پایان گفت: اگر چه پرداخت مالیات کمتر یا مدارای بیمه ،تمام خواسته شرکت‌های کوچک و متوسط است اما این ها حداقل‌هایی است که به آن‌ها بسنده کرده ایم.با  این حال قدرت چانه‌زنی ما در این موارد جای تردید دارد چرا که وقتی خود را کوچک تعریف می‌کنیم قدرت چانه‌زنی ما نیز کمتر می‌شود. بنابراین اول باید متناسب با جایگاه  به تعریف خود پرداخته و با  تسهیل پدیدار شده در سایه آن  به تعریف و تثبیت نقش‌های جدیدی دست یابیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.