چالش تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز شبکه بانکی و داده کشور

در نظام بانکی ایران، اولین روشی که به ذهن مدیران برای رفع نیاز می‌رسد تأمین محصول از خارج کشور است.

عصر بانک؛ یکی از دغدغه‌های شبکه بانکی و داده کشور، چگونگی تولید یا تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز از داخل و یا خارج کشور است. در این باره با جناب آقای دکتر عاربی، مدیر طراحی، تحقیق و توسعه نارین تک فرتاک گفتگو کردیم.

 

آقای عاربی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی مکانیک شروع نموده، و مدرک ارشد و دکتری را در همین رشته از دانشگاه صنعتی خواجه ‌نصیرالدین طوسی اخذ کرده است. تخصص ایشان، طراحی کاربردی، مهندسی و توسعه محصول می باشد.

 

در یک سال اخیر، نارین تک فرتاک، زیرساخت‌های بانکی و داده مورد نیاز کشور را شناسایی کرده و محصولاتی را بر اساس همین نیاز توسعه داده و به مشتریان عرضه کرده است.

 

دکتر عاربی با این مقدمه گفت: در نظام بانکی ایران معمولاً یک محصول زمانی مورد تقاضا قرار می‌گیرد که سیستم بانکی به آن نیاز دارد و اولین روشی که به ذهن مدیران بانکی برای رفع آن نیاز می‌رسد تأمین محصول از خارج کشور است. تأمین محصول از خارج کشور مشکلات مختلفی مثل تحمیل هزینه بیشتر، تحمیل زمان بیشتر برای اجرای پروژه، شفاف نبودن تضمین کیفیت و پشتیبانی دارد. بانک‌ها معمولاً دور باطلی را طی می‌کنند و بعد از خرید محصول خارجی به این نتیجه می‌رسند که بهتر است آن محصول را از پیمانکاران داخلی تهیه کنند. بنابراین دوباره به دنبال تولیدکننده داخلی می‌گردند. معمولاً نیازهای سیستم بانکی اینگونه رفع می‌شود و از قبل برای نیاز بانکی برنامه‌ریزی نمی‌شود.

 

مدیر طراحی، تحقیق و توسعه نارین تک فرتاک با اشاره به این مشکلات، در ادامه گفت: نارین تک فرتاک یک گام جلوتر است، یعنی نیازهای شبکه بانکی و داده را برحسب تجربه و شناخت سیستم شناسایی می‌کند، محصولات مورد نیاز را توسعه می‌دهد  و به سیستم بانکی معرفی می‌کند. مطمئناً بعد از آن سیستم هم از مزایای آن بهره‌مند می‌شود.

 

دکتر عاربی درباره مهم‌ترین محصولات شرکت گفت: مهمترین مسئله  در حوزه زیرساخت‌های بانکی و داده ، ساختارهای مکانیکی و زیرساخت‌های مربوط به انتقال داده است. ما پایگاه داده‌های کانتینری ماژولار را به شبکه داده کشور ارائه داده‌ایم که از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه‌تر هستند و فضای کمی اشغال می‌کنند و محدودیت جغرافیایی ندارند. در بحث سیستم پول‌رسانی و عرضه پول، محصولاتی مانند عابر بانک‌های سیار و ثابت را داشته‌ایم. روی این محصولات بیشتر کار کردیم تا بتوانیم مدل‌هایی با کاربری‌های مختلف را توسعه دهیم. موضوع دیگر در سیستم بانکی بحث کنسول‌های IT است. شرکت‌های زیادی روی کنسول‌های IT  کار می‌کنند اما ما قصد داریم نیازسنجی کنیم و بر اساس نیاز موجود، محصولات مناسبی طراحی و به سیستم معرفی کنیم. مهم‌ترین کاربرد کنسول‌های IT این است که نیروی انسانی را از کار حذف می‌کنند و یک سیستم کاملاً اتوماتیک ایجاد می‌شود و کاربر شخصاً با دستگاه کار می‌کند. این کنسول‌ها مزیت‌های خاص خود را هم دارند از جمله اینکه محدودیت زمانی استفاده ندارند، خطای سیستمی پایین‌تر می‌آید، باعث کاهش رفت‌وآمد و هزینه شعب می‌شوند.

 

دکتر عاربی در ادامه گفت: بخش دوم کار تحقیق و توسعه ، زیرساخت نارین تک فرتاک برای تولید قطعات محصولات است. ما به طور تخصصی تمام زیرساختهای مربوط به خط تولید، شیت متال یا ورق کاری را که عملاً صنعت مادر این سیستم است در اختیار داریم. اکثر تجهیزات زیرساخت‌های بانکی فلزی است و به دلیل اینکه دوام قطعات بالا برود، این قطعات را عموماً فلزی می‌سازند. بنابراین برای ساخت یک مجموعه فلزی به زیرساختی نیاز داریم که عملاً خط تولید سیستم ورق کاری، این نیاز را رفع می‌کند. این سیستم شامل سیستم برش CNC، دستگاه‌های فرم دهی CNC اتوماتیک، پوشش و رنگ‌کاری قطعات است. وقتی محصولی در واحد تحقیق و توسعه  به بخش تولید ارجاع می‌شود، تمام مراحل از جمله برش‌کاری، رنگ‌کاری و مونتاژ باید طی شود و درنهایت در محل نصب شود. ما چنین قابلیتی داریم و برای تولید محصولات متنوع  بانکی، نیازی به تامین از خارج کشور نداریم. بر این اساس ما می‌توانیم به مشتریان گارانتی مناسب بدهیم و از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از تمام محصولات پشتیبانی ‌کنیم. هم‌چنین اگر مشتریان بانکی قصد داشته باشند روی سیستم تغییراتی بدهند و یا مدل مشابهی را تقاضا کنند، ما به سرعت این کار را انجام می‌دهیم.

 

دکتر عاربی در انتها درباره برنامه‌های نارین تک فرتاک گفت: مجموعه مواردی که گفته شد، برنامه‌هایی است که بخشی از آنها را عملیاتی کرده‌ایم و برخی از آنها، برنامه‌های آتی شرکت است، تا بتوانیم در آینده محصولاتمان را کامل‌تر و جامع‌تر به مشتریان ارائه دهیم و زمان را که عامل بسیار مهمی در تعیین هزینه است، مدیریت کنیم و همان‌طور که در بازار خودپرداز سیار و پول‌رسان سرآمد هستیم، در مورد محصولات دیگر نیز پیشرو باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.