اروپا برنامه‌ای برای ایجاد ارز دیجیتال در منطقه یورو ندارد

یکی از اعضای هیات مدیره بانک مرکزی آلمان احتمال ایجاد ارز دیجیتالی برای منطقه پولی یورو را بعید دانست.

عصر بانک؛به گزارش رویترز، ارزهای دیجیتال که به کاربران امکان انجام معاملات آنلاین را بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی می‌دهند، به دلیل افزایش چشم گیر قیمت در سال جاری، محبوبیت زیادی را کسب کرده اند. بیت کوین، شناخته شده ترین ارز دیجیتال است که قیمت آن از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدودا 20 برابر شده است.

 

اما قیمت این ارز دیجیتالی پس از افزایش قیمت سریع و رسیدن به قله 20000 دلاری که هشدار کارشناسان در خصوص حبابی بودن قیمت ها را برانگیخت، روز جمعه، 30 درصد کاهش یافت و به 12000 دلار رسید.

 

کارل لودویگ تیل- از اعضای هیات مدیره "بوندس بانک" (بانک مرکزی آلمان) – گفت: ما شاهد افزایش سریع ارزش این ارز هستیم که ریسک کاهش سریع ارزش را به همراه دارد.

 

ارزهای غیرمتمرکز دیجیتالی نظیر بیت کوین هنوز به طور گسترده مورد قبول واقع نشده‌اند. منتقدان می‌گویند که از این ارزها می شود به آسانی به منظور پولشویی استفاده کرد و این واقعیت که قواعدی تنظیم کننده برای آنها وجود ندارد، استفاده از آنها را پرمخاطره می سازد.

 

بانک تسویه حساب بین الملل (BIS)، در ماه سپتامبر اعلام کرده بود هنوز برای اینکه مشخص شود بانک های مرکزی باید ارزهای دیجیتالی خود را داشته باشند یا خیر زود است، چرا که ریسک آنها هنوز به طور کامل سنجیده نشده است و کارآمدی تکنولوژی که ارزهای دیجیتالی بر آن مبتنی هستند ثابت نشده است.

 

کریستوف اشمیت- رئیس هیات مشاوران اقتصادی آلمان، هشدار داد زیان‌های سرمایه گذاران خصوصی بر اثر سرمایه‌گذاری در بیت کوین، اگر از طریق اوراق بدهی تامین مالی شده باشد، می‌تواند تاثیر منفی بر بازارهای مالی داشته باشد.

 

اشمیت به روزنامه " راینیشه پست" گفت: اگر زیان‌ها بر روی دیگران نیز اثر گذارد، به این دلیل که سرمایه‌گذاری های لازم از بدهی تامین شده است، این مساله باعث افزایش ریسک بر هم خوردن تعادل بازار می شود.

 

برخی از عالی ترین صاحب نظران اقتصادی نظیر جوزف اشتیگلیتس- برنده جایزه نوبل- گفته اند که ارزهای دیجیتالی باید غیرقانونی اعلام شوند.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.