بیت‌کوین معیار سنجش ارزش کالاها نیست

یک استاد دانشگاه گفت: بیت‌کوین قطعا یکی از ویژگیهای اصلی پول را ندارد و برهمین اساس بیت‌کوین معیار سنجش ارزش کالاها نیست.

عصر بانک؛به گزارش تسنیم، حمید پاداش عضو هیئت علمی دانشگاه در نشست بررسی چالشها و فرصت‌های  بیت‌کوین که به همت نشریه عصر اندیشه برگزار شد گفت: در 20 سال گذشته نگاه مردم به خلق ثروت تغییر کرده است. عموم مردم به دنبال مسیرهای کسب ثروت از راه‌های غیرمتعارف هستند و با وقوع شکاف طبقاتی اشتیاق آنها برای راه‌های میان‌بر خلق ثروت بیشتر شده است.

 

به گفته این استاد دانشگاه بیت‌کوین یک پول خصوصی و بدون پشتوانه دولتی، توزیع شده و غیرمتمرکز است که توانسته در طی سالهای اخیر نظرات بسیاری از ثروتمندان را به سمت خود جلب کند.

 

وی با بیان اینکه پول خصوصی ماهیتا به دنبال تقابل با قدرتهای مرکزی است گفت: بیت‌کوین قطعا یکی از ویژگیهای اصلی پول را ندارد و برهمین اساس بیت‌کوین معیار سنجش ارزش کالاها نیست.

 

پاداش گفت: امروز بیت‌کوین یک پول فیزیکی نیست و از سوی دیگر حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته روی  بیت‌کوین‌ها حدود 400 میلیارد دلار است تحلیلهای بازاری نشان می‌دهد که اگر ارزش  بیت‌کوین‌های موجود به بالای یک تریلیون دلار برسد بانکهای مرکزی دنیا ضرورت تمرکز بر آن را خواهند پذیرفت و به نوعی مشروعیت لازم را به دست خواهد آورد.

 

به گفته این استاد دانشگاه نقطه اصلی  بیت‌کوین این است که اعتماد به آن از تاییدیه‌های دیگران گرفته می‌شود به عنوان مثال در هر معامله 3 نفر باید صحت و درستی آن معامله را تایید کنند.

 

وی با بیان اینکه امروز ای‌تی‌ام‌های  بیت‌کوین در برخی کشورها فعال شده است گفت: از طریق این ای‌تی‌ام‌ها و دریافت  بیت‌کوین امکان خریدهای آنلاین از وب‌سایت‌های معتبر دنیا مانند آمازون فراهم شده است.

 

پاداش با اشاره به اینکه دانش مقامات پولی بسیاری از کشورها در خصوص بیت‌کوین‌ها همچنان محدود است گفت: سازوکار استفاده از پول مجازی یک روش بسیار متفاوت از گذشته و پولهای سنتی است.

 

وی با تاکید بر اینکه برخی کشورها به دنبال شتاب دهنده‌های توسعه کسب‌و کارهای مبتنی بر بیت‌کوین هستند گفت: در حال حاضر باید به موضوع بیت‌کوین از سه منظر مقام پولی، سرمایه‌گذار پولی و سرمایه‌گذار نهادی نگریسته شود. درواقع با نگریستن به موضوع بیت‌کوین از منظر هر یک از این مقامات برداشت مختلفی نسبت به بیت‌کوین‌ها می‌توان داشت این یک موضوع مشخص است که مقامات پولی کشورها تمایل به ترویج و گسترش بیت‌کوین‌ها نخواهند داشت.

 

وی افزود: از آنجا که مبادلات مبتنی بر بیت‌کوین معاف از مالیات است توسعه آن قابل قبول نیست چرا که منبع درآمدی معاملات خودرا از دست می‌دهند هیچ بانک مرکزی تمایل به از دست دادن کنترل خود بر ارزهای رایج در کشورش را ندارد.

 

پاداش ادامه داد: هر چه میزان بازدهی بالاتر از یک سرمایه‌گذاری را بخواهید باید ریسک آن را هم بپذیرید.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر روسها و هندی‌ها بیت‌کوین را به عنوان پول خصوصی یا ارز رایج یا ارز دیجیتال در کشور به رسمیت نشناختند گفت: این کشورها تنها اجازه مبادله بیت‌کوین را داده‌اند اما به نظر می‌رسد باید در آینده شاهد تغییرات مهمی در خصوص استفاده از بیت‌کوین باشیم.

 

وی  گفت: امروز بسیاری از کارشناسان معتقد ارزش بیت‌کوین با حباب همراه شده است این در حالی است افرادی که به حبابی بودن ارزش بیت‌کوین باور ندارند معتقدند که بزودی ارزش بیت‌کوین به یک تریلیون دلار می‌رسد.

 

پاداش در پایان گفت: کد یا رمز بیت‌کوین به آن ارزش می‌دهد و هر چه زمان می‌گذرد فرآیند استخراج آن دشوارتر شده به این ترتیب به ارزش آن افزوده خواهد شد. برای نشر بیت‌کوین یک ریسک حاکمیتی وجود دارد به همین دلیل فدرال‌رزرو یا بانک مرکزی آمریکا بیت‌کوین را به عنوان وسیله‌ای برای معامله دارایی که در آن سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد پذیرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.