زنگ افول ارزهای مجازی به صدا در آمد

خبرگزاری تاس اعلام کرد: با کاهش ارزش بیت‌کوین به 14 هزار و 300 دلار زنگ افول این ارز مجازی در جهان به صدا در آ‌مد. پیش از این هم کارشناسان از حباب قیمتی این نوع ارزها خبر داده بودند.

عصر بانک؛به گزارش تاس، بر اساس آمارهای کوین‌مارکت‌کپ، نرخ مبادلات بیت‌کوین تنها در یک روز 16.7 درصد ارزش خود را از دست داد و به رقم 14 هزار و 300 دلار رسید. بیت‌کوین یک سیستمی است که به دنبال تمرکززدایی بانک‌ها و نهادهای مالی است و بر اساس تکنولوژی بلک‌چین کار می‌کند. هر کاربری در این سیستم می‌‌تواند با ایجاد بلوک جدید و با استفاده از ابزارهای محاسباتی اقدام به کشف بیت‌کوین کند. این سیستم ابتدا در نوامبر 2008 توسط ساتوشی ناکاموتوی ژاپنی ابداع شد. بیت‌کوین به پیک قیمتی خود رسید و انتشار طبیعی آن محدود شد و اکنون دوباره تعداد زیادی بیت‌کوین عرضه شده است.

 

 ارزهای مجازی که نوع معروف آن اکنون به عنوان بیت‌کوین در بازارهای جهانی معروف است توانست طی چند ماه گذشته سرمایه‌گذاران زیادی را به سوی خود جلب کند. گفته می‌شود که بیت‌کوین می‌تواند به عنوان یک ارز جایگزین برای دلار در نظر گرفته شود.بسیاری از کشورها هم از این موضوع استقبال کردند از جمله پوتین رئیس جمهور روسیه دستور داد قوانین و مقررات استفاده از این نوع ارز بررسی و در صورت لزوم تصویب شود. در ونزوئلا نوعی ارز مجازی به نام «پترو» معرفی شد و رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد پشتوانه آن منابع نفتی این کشور است و امیدوار است در مبادلات نفتی جایگزین دلار شود.

 

اما از سوی دیگر هشدارهایی هم برای استفاده از ارزهای مجازی وجود داشت و برخی کارشناسان معتقدند که بیت‌کوین دارای حباب قیمتی است و به زودی این حباب می‌ترکد.

 

آنها می‌گفتند از آ‌نجا که این ارز مجازی قابل ردیابی نیست بیشتر طرفداران آن مجرمان هستند چرا که نیاز به هیچ بانک واسطی برای مبادله نیست. دوم اینکه این پول‌ها امکان فرار مالیاتی را بیشتر می‌کند زیرا حجم مبادلات مشخص نیست و سوم اینکه امکان پولشویی بیشتر را فراهم می‌کند.

 

اما برخی موافقان هم معتقدند که امکان مبادله در هر گوشه از این جهان ضعف نرخ مبادله برخی ارزها را کاهش می‌دهد و اگر کشوری پول ضعیف‌تری دارد مجبور نیست تاوان آن را پس بدهد. 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.