ده اتفاق مهم در مسیر تحول دیجیتالی در سال 2018

اگر چه سال جاری میلادی هنور به پایان نرسیده است ولی می توان گفت که این سال یک سال پر اتفاق در زمینه تحول دیجیتال بوده است.

عصر بانک؛*بهمن رضایت؛ درست همانطور که در سال گذشته در این زمان پیش بینی شد، مواردی همچون user experience (UX), big data, smart machines  و حتی خود مساله تغییر، بازیگران تاثیر گذاری در چشم انداز کسب و کار در این سال بوده اند. اگر نگاهی به سال پیش رو بی‌اندازیم، می توانیم آنچه را در تحول دیجیتال آتی پیش خواهد آمد را فارغ از  هرگونه اختلال غیرمنتظره به شرح ذیل حس کنیم.

 

1- اینترنت اشیاء ما را به سمت Edge سوق خواهد داد

IoT راه رشد خود را پیدا کرده است. در حالی که ، IoT تنها در آغاز راه است، بر اساس تخمین گارتنر، امروزه بیش از 8.4 میلیارد “شیء” در اینترنت وجود دارند که نسبت به سال گذشته بیش از 30٪ رشد داشته است. اینترنت اشیاء منبع تولید دیتای ما است.  سه شاخه اصلی analytics revolution, edge computing و 5G   همه توسط هسته IoT هدایت می شوند. در واقع، International Data Corporation )IDC) پیش بینی می کند که در چند سال آینده تا 40 درصد از همه محاسبات در Edge اتفاق می افتد. به همین دلیل روندهای 1 تا 4 این نوشتار  همه با IoT همراه خواهند بود.

2- Analytics

اگر در سال 2017 با حجم انبوهی از داده ها و محاسبات زیاد تجزیه و تحلیل ها روبرو هستید، منتظر بمانید. حجم دیتایی که توسط IoT ایجاد می شود، قدرتی است که همه چیز را تغییر اساسی می دهد از تولید و بهداشت گرفته تا طرح و عملکرد کل شهرها، به طوری که آنها می توانند کارآمدتر و سودآورتر از همیشه کار کنند. به عنوان مثال یک شرکت متوجه شد که Analytics هزینه مدیریت ناوگان 180000 کامیونی آن را از 15 سنت در هر کیلومتر تا 3 سنت کاهش می دهد. همان کارآیی را می توان در هر صنعت، از خرده فروشی تا برنامه ریزی شهری به درست آورد. غول های فناوری مانند Microsoft, IBM، SAS  و SAP به شدت در تجزیه و تحلیل، به ویژه IoT Analytics سرمایه گذاری می کنند، زیرا قدرت این ترکیب را در راه اندازی کسب و کار جدید در میان یک مجموعه گسترده از صنایع و برنامه های کاربردی مشاهده می کنند.

 

3- Edge Computing 

اگر شما فکر می کنید در زمان تحول دیجیتال به Edge  منتقل شده اید، دقت کنید، زیرا هنوز این امر اتفاق نیفتاده است. درست زمانی که بسیاری از شرکت ها، در نهایت شروع به حرکت به سوی محاسبات ابری می کنند، Edge computing  که توسط حجم و سرعت بسیار زیاد اطلاعات تولید شده توسط IoT  هدایت می شود، که این نوعی پریدن به خط مقدم صحنه کسب و کار است.

رهبران صنایعی مانند Cisco و HPE، سخت افزار، نرم افزار و خدمات را در این جنبش آماده کرده اند که به عنوان اعتباری قوی در این روند قابل تکیه است.

 

هواپیماهای بدون سرنشین هوشمند، وسایل نقلیه خودران و سایر دستگاه های هوشمند مبتنی بر AI به دنبال ارتباط و تعامل سریع از طریق IoT  هستند لذا به منظور پردازش و ارسال پاسخ به موقع و سریع، استفاده از  Edge مطلوبتر از Cloud خواهد بود. در خصوص کسانی که فقط به نسل ابر پرش کرده اند، نگران نباشید. گرچه Edge همچنان به عنوان انتخابی برای پردازش داده های real-time  ادامه خواهد داد، احتمالا مهمترین و مناسب ترین اطلاعات هنوز هم در سطح ابر قرار دارند.

4- حرکت به سمت5G 

مقدار داده ای که توسط IoT تولید و به Edge تحمیل می شود، باعث می گردد تا ارائه دهندگان تلفن همراه سریعتر از همیشه به سمت 5G  حرکت نمایند.

 

حرکت به سمت 5G  به صورت یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و احتمالا در سال آتی مراحل خوبی را طی خواهد نمود. در این سال Gigabit LTE (پله ای بین LTE فعلی و 5G) را مشاهده می کنیم که با دستگاه هایی از سامسونگ و سونی پیش می رود. امروزه بخش اعظمی از جریان Gigabit LTE با تکنولوژی Qualcomm Snapdragon طراحی شده است اما برخی دیگر قطعا به دنبال این هستند که در بازار رشد سریع تلفن همراه، شرکت کنند.

5- Blockchain  راه خود را پیدا می کند

در حالی که دوست بلاکچین یعنی Bitcoin، همچنان محاسبات تحلیلگران بازار سهام را برهم می زند، Blockchain در نهایت می تواند موقعیت خود را در سال 2018 پیدا کند. گارتنر نشان می دهد که در فوریه سال جاری، بلاکچین دومین عنوان مورد جستجو در وب سایتش بوده و در عرض 12 ماه 400٪ افزایش یافته است .

 

در حالی که صنعت مالی اولین گزینه است که برای استفاده از این ابزار شگفت انگیز استفاده می شود، صنایع دیگری از خدمات بهداشتی و درمانی گرفته تا سرگرمی و هتل داری خیلی عقب نخواهند ماند. بدین ترتیب، حرکت به سمت بلاکچین هم یک شبه پدید نخواهد آمد در حالیکه فقط 20 درصد از کل تجارت مالی در سطح جهانی تا سال 2020 از آن استفاده خواهد کرد. اما هنگامی که قدرت و جایگاه خود را پیدا کند، هرگز بازگشت به عقب نخواهد داشت.

 

6- هوش مصنوعی(AI)  از خامی و بی تجربگی به جریان اصلی بر می گردد

احتمالا نظر شما نیز در هنگام صحبت در مورد AI در سال 2018 همینطور باشد. استفاده از Alexa ، Siri و customer service chatbots ، توسط همه اقشار از کودکان تا سالمندان، چیز تعجب برانگیزی نخواهد بود و اخبار و اتفاقات در حوزه AI ، حداقل برای کاربران اصلی ممکن است مانند اخبار قدیمی جلوه نماید.

در حوزه کسب و کار ، AI دارای قدرت زیادی خواهد بود از جمله درخدمات مشتری ، رباتیک ، تجزیه و تحلیل و بازاریابی. شرکت ها همچنان به استفاده از AI برای اتصال و برقراری ارتباط با مشتریان خود ادامه خواهند داد. این شامل اتوماسیون سریع تر، ارزان تر و هوشمندانه در تمامی حوزه ها از ایمیل و تولید محتوا گرفته تا  تولید صنعتی می باشد. البته هنوز در ابتدای راه هستیم، اما شاهد مواردی از جمله شرکتهای  IBM Watson، SAP Leonardo، Salesforce Einstein  و سایر شرکت های نرم افزاری بزرگ هستیم که همه آنها AI را به سیستم عامل خود اضافه کرده اند. این نشانه ای از اتفاقی است که باید بیافتد.

7- افول VR )Virtual Reality)  

تا همین اواخر هزاران نفر در مورد خرید اولین مجموعه از هدست های واقعیت مجازی(VR)  هیجان زده و خوشحال می شدند ولی “واقعیت افزوده”(AR -Accelerated Reader) از آن سبقت گرفت. چرا؟ حداقل در حال حاضر، به راحتی می توان آن را ارزان تر و آسان تر برای استفاده، به خصوص در یک زمینه حرفه ای بکار برد. با استفاده از تجسم 3 بعدی، شرکت ها می توانند به ترتیب کالاها و خدمات جدیدتری را ارائه دهند آن هم با هزینه کمتر از VR.

8- شکست به عنوان یک سرویس(FaaS) 

درست همانطور که مشاهده کردیم، بازار as-a-Service  به رشد نرم افزار و زیرساخت ها ادامه می دهد و  به زودی Failure-as-a-Service) FaaS) به عنوان یک سرویس در منوی aaS قرار خواهد گرفت. دلیل این امر آن است که شکست،  یکی از مهمترین عناصر موفقیت در حوزه تحول سریع دیجیتال است.

 

FaaS  روشهای دیداری و تجسم(Visualization)، نمونه های اولیه سریع(Rapid prototyping) و سایر روشهای شکست سریع را فراهم می کند که به شرکت ها کمک می کند تا سریعتر برای موفقیت بیشتر به کار خود ادامه دهند.  توانایی در سرعت تشخیص،یکی از تفاوت های کلیدی بین برندگان و بازندگان تحول دیجیتال خواهد بود.

9- فرهنگ به عنوان یک مانع، باقی می ماند

خبر بد اینکه اگر شرکت یا سازمان شما در حال مبارزه با مسائل فرهنگی در حوزه تحول دیجیتال قرار دارد، این چالش در سال 2018 حتی سخت تر نیز خواهد شد. همانطور که سرعت تغییر همچنان افزایش می یابد و تعداد فن آوری های جدید رو به افزایش است، ضروری است که شرکت ها نیز در حرکت روبه رشد خود سریعتر عمل نمایند. شرکت هایی که چابکی را در نظر نمی گیرند موفق به شکستن حصارها نمی شوند و در سال آینده شرایط دشوارتری را پیش رو خواهند داشت. تغییر یا اصلاح فرهنگ یک کار ناشدنی نیست ولی بسیار مشکل و هزینه بر است ضمن اینکه انجام یک تحول دائمی و موفقیت آمیز در صورت وجود فرهنگ مقاوم و تغییر ناپذیر، تقریبا غیرممکن است.

10- تحول دیجیتالی یک ضرورت است

آخر اینکه، در حالی که  مبحث تحول دیجیتال ممکن است بی اهمیت تلقی شده باشد ولی سال 2018 بسیاری از شرکت ها را مجبور به جدی گرفتن این تحول خواهد کرد. این تحول در بازار تجاری امروز، ضروری است. این تغییر رویکرد در چند سال آینده به یک رخداد فزاینده تبدیل خواهد شد و شرکت هایی که قادر به مقابله با این تغییرات نبوده یا پیش بینی های لازم را نکرده باشند، به سرعت سقوط خواهند نمود.

بعلاوه، اگر تنها یک چیز در تحولات دیجیتال روشن باشد، این است که تمام فن آوری های مورد اشاره در بالا، با هم کار می کنند تا با یکدیگر به سمت جلو حرکت کنند و موجب تغییراتی شوند که به سادگی نمی توانند مقاومت کنند. در حال حاضر قدرت در کل فرآیند رو به جلو، به اندازه کافی افزایش یافته است، به نحوی که قابل مقابله نیست. شرکت هایی که موفق می شوند و زنده و پابرجا باقی می مانند، بیانگر این مطلب هستند که با جریان تحول همراه شده اند.

 

*کارشناس فناوری اطلاعات بانک مسکن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.