همه چیز درباره TECHSTORE، پلتفرم باز توزیع اپلیکیشن پرداخت توسن تکنو

TECHSTORE یک پلتفرم توزیع اپلیکیشن پرداخت باز است که PSPها می توانند با استفاده از این فروشگاه اپلیکیشن قدرت تکنولوژی را به فروشنده منتقل کنند.

عصر بانک؛در ادامه گزارش اول همایش «تحول پرداخت فروشگاهی» که در آن به سخنرانی جناب آقای مظاهری، مدیرعامل توسن تکنو و آقای مارک، مدیر فروش منطقه ای شرکت PAX پرداختیم، آقای حسین پور، معاون بازاریابی شرکت توسن تکنو با موضوع POS در دنیای متصل سخنرانی کرد.

 

حسین پور در ابتدا گفت : حس هفتم توانایی تصور همه اشیا در دنیای متصل است. به نظر من داشتن چنین حسی و این که بدانیم هر شی در دنیای متصل به هم به چه صورت تغییر می کند، توانایی عجیبی است. بد نیست راجع به ابزارهای تخصصی صنعت خودمان مانند POS چنین تصوری را در دنیای متصل داشته باشیم.

 

وی همچنین به انواع اقتصاد اشاره کرد و گفت: برای اولین در سال 1998 آقای ژوزف پاین در دانشگاه هاروارد یک طبقه بندی از ارزشهای اقتصادی در دوره های مختلف ارائه داد: اقتصادهای مبتنی بر کشاورزی؛ صدها سال پیش که اساسا مبتنی بر استخراج مواد اولیه و مواد خام بود؛ اقتصادهای صنعتی که بر اساس ساخت کالا و ارائه محصولات بود؛ اقتصاد بعدی خدمت محور بود که عمدتا بر اساس کلید واژه ارائه یک خدمت بنا شده بود و در نهایت اقتصادی تحت عنوان اقتصاد تجربه محور که در این مرحله تجربه و به اشتراک گذاری یک صحنه برای ایجاد یک صحنه یا خاطره خوب است که این اقتصاد را از اقتصاد نوع قبل متمایز می کند.

 

معاون بازاریابی شرکت توسن تکنو در ادامه گفت: هر چه به سمت اقتصادهای جدید می آییم، میزان تمایل به محصولات و میزان قیمت گذاری برای هر محصول در این اقتصادها بیشتر است. برای نمونه اگر دانه های قهوه را در نظر بگیریم، در اقتصاد کشاورزی دانه های قهوه خام فروشی می شد. در اقتصاد صنعتی محصولات آماده با قیمت کمی بیشتر و با سود کمی بالاتر مورد تبادل قرار می گرفتند. در اقتصاد مبتنی بر خدمت یک فنجان قهوه داغ بود که برای مشتری ارزش ایجاد می کرد که حتی نسبت به دوره های قبل هزینه های بیشتری بپردازد. در نهایت در حال حاضر در عصر اقتصاد تجربی این فروشگاه ها و کافه های زنجیره ای مثل استارباکس هستیم که برای مشتری یک تجربه و حس خوب ایجاد می کنند و باعث می شوند مشتری بر اساس احساس خود بتواند بارها به آن فروشگاه سر بزند و آن خاطره را تکرار کند. اقتصاد مبتنی بر تجربه با دیگر انواع اقتصادها تفاوتهایی دارد. برای نمونه رابطه فروشنده و مشتری بیشتر بر مبنای رابطه میهمان و میزبانی است و برای مشتری ایجاد یک خاطره و حس خوب اهمیت دارد و عمدتا مبنا و فاکتور تقاضا از سوی مشتری احساس و هیجان است تا نیاز واقعی.

به گفته حسین پور POSهای قبلی با تمام خاطرات خوبشان، محدودیتهای زیادی نیز دارند. عمدتا POSهای قدیمی برای مدیریت پرداختها استفاده می شوند و حجم و ارزش افزوده محدودی می توان روی آنها داشت. محدودیتهای عمده آنها به موضوع عدم پشتیبانی از اپلیکیشن های خرده فروشی بر می گردد. نداشتن اپلیکیشن مناسب برای باشگاه مشتریان و باشگاه وفاداری نیز باعث می شود شناخت و اطلاعات خوبی از مشتریان در اختیار فروشنده قرار نگیرد و همین طور بستر لازمی برای پلتفرمهای تجارت الکترونیک ایجاد نمی شود.

 

از همان زمان تاکنون دنیا در بخش تلفن همراه شاهد پیشرفت شگرفی بوده است تا جایی که مفهوم تلفن همراه به یک مفهوم ترکیبی و وسیله ای با محدوده وسیعی از اپلیکیشن ها تبدیل شده است و زندگی و سفارش دادن و خرید بدون تلفن همراه برای مشتریان سخت شده است. با توجه به استفاده از اپلیکیشن ها و پلتفرمهای باز مثل اندروید، هوشمندی دیگر به تلفن همراه محدود نمی شود؛ ما در زندگی روزمره از ساعت‌، لوزام خانگی و حتی خودروهای هوشمند، استفاده می کنیم. حتی در مرحله بعد POSها و صندوقهای فروشگاهی به  سمت هوشمندی حرکت می کنند. برای این منظور لازم است قبل از هر چیز این ابزارهای پرداخت، طراحی جدیدی داشته باشند و در وهله بعد، بستر لازم برای پشتبیانی از اپلیکیشن های خرد و پرداخت را به صورت همزمان پشتیبانی کنند. به این منظور لازم است این ابزارهای پرداخت از پلتفرمهای باز یا اندروید استفاده کنند و نیز اپ استورهای تخصصی در انها مورد استفاده قرار بگیرد. به نظر می رسد با عوامل فعال در حوزه PSPها نیاز داریم که به پرداخت به عنوان یک پلتفرم نگاه کنیم و این بستر نوآوری باز را در اختیار استارتاپ ها، فین تکها و سایر توسعه دهندگان قرار دهیم.

آقای حسین پور با این مقدمه گفت: با این مفهوم، ما TECHSTORE را برای اولین بار در ایران به شبکه پرداخت معرفی کردیم. TECHSTORE یک یک پلتفرم توزیع اپلیکیشن پرداخت باز  است که به اعتقاد ما PSPها  می توانند  با استفاده از این فروشگاه اپلیکیشن قدرت تکنولوژی را به فروشنده منتقل کنند. با استفاده از POSها و صندوق های فروشگاهی هوشمند و بهره گیری از بستر توزیع اپلیکیشن شبیه TECHSTORE ، می توانیم به فروشنده قدرت خیلی خوبی در توزیع و ارائه سرویس های متنوع به مشتریان و نیز در کل زنجیره تامین بدهیم و خدماتی مانند خدمات مبتنی بر موقعیت، ارائه سرویس های تحلیلی و گزارش دهی برای مشتریان و تامین کنندگان ارائه دهیم. همچنین ما می توانیم سرویس های عضوگیری و باشگاه مشتریان و سفارش گیری های آنلاین و ارائه آفلاین، سنجش اعتبار مشتری و در نهایت پرداخت فرد به فرد (P2P)  داشته باشیم. در پایان به نظر من باید PSP ها و شرکتهای فعال این حوزه، این بستر را در اختیار استارتاپ ها، توسعه دهندگان و فین تک ها قرار دهند تا بتوانیم شاهد محدوده وسیعی از خدمات باشیم. باید اعتقاد داشته باشیم که قدرت را به فروشنده بدهیم و این امکان پذیر نیست مگر با در اختیار گذاشتن اپلیکیشن های تخصصی به فروشنده و در پایان ارتباط برقرار کردن بین مشتری و فروشنده که از این طریق می توان به فروشنده برای ارائه پیشنهادات شخصی سازی شده و فروش بیشتر کمک کرد.

 

در ادامه این برنامه جناب آقای ولی الله فاطمی، بنیان گذار گروه توسن به سخنرانی پرداختند.

 

دکتر فاطمی در ابتدا گفت: ما در مسیر توسعه صنعت، به ویژه پرداخت و بانکداری علیرغم عقب‌افتادگی در سال‌های بسیار زیاد، در 15 سال اخیر توانسته‌ایم فاصله را کم کنیم و حتی در برخی نقاط هم‌راستا و هم‌تراز دنیا حرکت کنیم. داشتن یک پلتفرم اندرویدی در نقطه فروش، در فروشگاه و در محل تولید تراکنش یکی از امکانات قوی و پر پتانسیل است. باید هزینه‌ها را منطقی‌تر کنیم و سرویس‌های متفاوتی را در عرصه خرده‌فروشی ارائه دهیم. باید بپذیریم که مفهوم فروشگاه هوشمند به زودی در عرصه خرده‌فروشی جا می‌افتد و کسب‌وکار  هوشمند با این پلتفرم‌ها قطعاً دست‌یافتی خواهد بود.

 

بنیان گذار توسن در ادامه گفت: ما پرداخت را به عنوان یک پلتفرم قرار داده‌ایم و در این مسیر حرکت می‌کنیم تا بتوانیم تجارت الکترونیک را توسعه دهیم، حرکت بزرگی است که شرکت‌های PSP این تحولات را شروع کرده‌اند و خدمات خوبی برای حوزه صنعت، تولید و حتی دولت به همراه داشته اند.

 

دکتر فاطمی گفت: یادمان نرود علیرغم این که خرید آنلاین در دنیا بسیار رواج پیدا کرده است ولی هنوز چندان فراگیر نشده و سهم خرده‌فروشی هنوز پابرجاست. هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند به خرده‌فروشی در مغازه‌ها کمک کند، به ویژه جاهایی که رقابت زیاد است و همه به سابقه خرید مشتری و اطلاعات جانبی نیاز دارند ، استفاده از پلتفرم‌ها در فضای ابری و به اشتراک‌گذاری بسیار مفید است.

 

دکتر فاطمی با اشاره به تاریخچه پرداخت گفت: در سال 81 برای این که در یک مغازه POS نصب کنید، به طور جدی یک روز وقت لازم بود تا مغازه‌دار راضی شود که این POS چقدر به نفع اوست. امروز فضا بسیار عوض شده است. مغازه‌دارها همیشه از تبادل اطلاعاتشان نگران خواهند بود و این وظیفه ماست که ارزش به اشتراک‌گذاری اطلاعات را به آنها نشان دهیم و این که چقدر در کسب‌وکارشان اهمیت دارد.

به گفته دکتر فاطمی کسانی در مارکت POS برنده هستند که از قبل  روی آن سرمایه‌گذاری کرده باشند. هدف پلتفرم  TECHSTORE این است که  PSP و  شبکه پرداخت، به عنوان پلتفرم خودشان را معرفی کنند و همه کسب‌وکارها بتوانند از آن استفاده کنند. PSPهایی می‌تواند در این حوزه برنده باشد که بیشترین نقطه دسترسی را داشته باشد و با داشتن بهترین پلتفرم برای تبادل اطلاعات و استفاده تجاری از اطلاعات و شبکه فروش را با خود همراه کند.

 

 

دکتر فاطمی در ادامه گفت: به نظر من این یکی از نیازمندی‌هاست که ما در حوزه به اشتراک‌گذاری اطلاعات فرهنگ‌سازی کنیم. به نظر من تا ده سال دیگر ما در حوزه نصب POS بسیاری از شاخص‌ها را پشت سر می‌گذاریم و من مطمئن هستم در حوزه پلتفرم های باز مسیر خوبی را طی می‌کنیم و PSP هایی که بیشترین سرمایه‌گذاری را در این مسیر داشته‌اند، پیروز خواهند بود. نکاتی که امروز مطرح کردم برای من بسیار جالب بود و خوشحال شدم بسیاری از ایده‌هایی که در گذشته به سختی اجرا می‌شد، در دنیای جدید به آسانی اجرا می‌شود.

در ادامه جعفر عظیمی، مدیر سرویس نرم‌افزار شرکت توسن تکنو وضعیت جاری شبکه خرده‌فروشی در بازار و خرده فروشی ابری را بررسی کرد که در گزارش‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.