از صندوق‌های فروشگاهی هوشمند تا سرویس‌های ابری در همایش تحول پرداخت فروشگاهی

شرکت توسن‌تکنو با رویکرد ایجاد بستر نوآوری باز در صنعت پرداخت، سبد جامع و متنوع محصولات جدید خود را برای حرکت به سمت پرداخت‌های هوشمند و یکپارچه با خدمات فروشگاهی معرفی کرد.

عصر بانک؛ همایش «تحول پرداخت فروشگاهی» با شعار «به سوی پرداخت‌های هوشمند و یکپارچه» یکم آذرماه به میزبانی شرکت توسن‌تکنو در شرایطی برگزار شد که شرکت توسن‌تکنو با رویکرد ایجاد بستر نوآوری باز در صنعت پرداخت، سبد جامع و متنوع محصولات جدید خود را نیز برای حرکت به سمت پرداخت‌های هوشمند و یکپارچه با خدمات فروشگاهی معرفی کرد.

 

در ابتدای این همایش و با حضور مشاوران برگزیده‌ی بین‌المللی، مدیران و کارشناسان ارشد نظام پرداخت، بانکی، اصناف و نیز شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت، جناب آقای دکتر مظاهری به سخنرانی پرداختند.

دکتر مظاهری در ابتدا  به موضوع Merchant Service Aggregation اشاره کرد و گفت: چنین فعالیتی به شکلی که در برخی کشورهای دیگر هست در ایران وجود ندارد، یعنی راه اندازی سرویس ها هم از روی زمین (in_store) و هم در فضای سایبر به صورت آنلاین و هم آفلاین به واسطه تکنولوژی POS  هوشمند و مفهوم Cloud در ایران انجام نمی‌شود.

 

وی سپس درباره مفهوم Seamless گفت:با Omni-Channel که ابتدا از خرده فروشی به بانکداری آمده و امروزه در بانکداری دیجیتال مطرح است، یک تجربه همسان و یکنواخت به فروشندگان و خریداران بوسیله ابزار های مختلف ارائه می‌شود که با این راهکار اگر مشتری از طریق اینترنت یا موبایل خرید کند، داخل فروشگاه آن خرید را  می‌تواند دنبال کند و اگر فروشنده روی POS  هوشمند یک پروسه را شروع کند، می‌تواند آن سناریو را با گوشی هوشمند نیز دنبال کند.

 

مدیرعامل شرکت توسن تکنو در ادامه به 3 موضوع  POS هوشمند و Crowdsourcing  در پرداخت فروشگاهی، صندوق فروشگاهی هوشمند و مفهوم cloud و مدل کسب و کاری با نگاه سرویس اشاره کرد و گفت: از سال 2009 در بازار آمریکا بعضی از  فین‌تک‌ها مثل اسکوئر از موبایل و گوشی هوشمند به عنوان POS استفاده کردند و بوسیله ابزاری شبیه به MPOS سرویس پرداخت ارائه دادند از سمت دیگر فروشندگان سنتی POS خود را هوشمند کردند و به مرور بحث فروشگاههای اپلیکیشنی مطرح شد و نگاه  Crowdsourcing و به اشتراک گذاری اپلیکیشن‌ها ایجاد شد.

بنابراین ما سعی داریم در کنار توسعه POSهای هوشمند، Crowdsourcing را در نقطه نهایی فروشگاهی رقم بزنیم. در واقع هدف ما این است که راه حلی ارائه شود و همه بانکها، فروشندگان و تامین کنندگان در توسعه سرویس و ایده مشارکت کنند.

 

دکتر مظاهری در ادامه با معرفی Tech Store گفت: Tech Store  فروشگاه اپلیکیشی است که توسن تکنو در ایران برای اولین بار برای پلتفرمهای پرداخت اندرویدی راه اندازی کرده است. این اپ استور، دوگانه است یعنی یک سطح پایه دارد و یک سطح ثانویه که در این سطحPSP ها می‌توانند انواع سرویس ها را در نقطه فروشگاهی ارائه دهند.

 

دکتر مظاهری در ادامه گفت: اگر پرداخت را در چهار موج نگاه کنیم؛ ابتدا پرداختها نقدی بود، بعد دبیت کارت و کارتهای اعتباری و سپس پرداخت آنلاین مطرح شد. در مرحله بعدی از روشهایی به همراه Cloud، شبکه‌های اجتماعی و  تکنولوژی موبایل استفاده شد، یعنی شبیه کاری که فین‌تک‌هایی مثل اسکوئر انجام داده اند و خودشان را Merchant Service Aggregatore  معرفی کرده اند.

 

اگر تاریخ POS مدرن را نگاه کنیم، در سال1970 IBM اولین صندوق فروشگاهی  هوشمند را به بازار عرضه کرد. در 2002 در انگلستان اولین سرویس Cloud راه اندازی شد و در حال حاضر تعداد زیادی از سرویس های Cloud در اروپا و مشخصا در امریکا اجرا می شوند و تحولی در دنیای پرداخت ایجاد کرده‌اند.
ما سعی کرده ایم پس از مشاهده تجربیات کشورهایی مثل آلمان، روی  پلتفرم Tech Store سرویس Cloud را پیاده سازی کنیم و می خواهیم در ده نقطه آن را  عملیاتی کنیم.

مدیرعامل توسن تکنو با اشاره به مزایای فناوری ابری گفت: سرویس ابری، خدمات را بصورت seamless و یکپارچه به فروشنده و خریدار می‌دهد و از این طریق خرید و فروش درون فروشگاهی و خرید و فروش آنلاین بصورت یکپارچه و از کانال‌های متنوع انجام می‌شود و همچنین یکی دیگر از ویژگی های خوب این فناوری این است که به فروشنده امکان مدیریت فروشگاه را می دهد تا تراکنش ها را به کمک سرویس ابری  تحت نظر داشته باشد.

 

دکتر مظاهری در ادامه با توجه به حادثه ای که برای پلاسکو و فروشندگان این ساختمان  اتفاق افتاد اشاره کرد و گفت: در این حادثه بسیاری از اطلاعات مالی آنها از بین رفت، اما با ویژگی‌های سرویس Cloud می‌توان از اطلاعات تراکنش‌ها در فضای ابری محافظت کرد و علاوه بر آن به کسب و کارها، راهکارهای هوش تجاری ارائه داد.

 

بنابراین با نگاه Cloud به کمک صندوق‌های فروشگاهی هوشمند، POS هوشمند، موبایل و اینترنت می توان، تجارت الکترونیک، خرده فروشی و پرداخت فروشندگان را در یک نقطه ادغام و به صورت امن عملیاتی کرد .

 

وی همچنین درباره منافع فناوری ابری برای بازیگران پرداخت گفت: منافع استفاده از راهکار Cloud برای صادرکنندگان کارت مثل بانکها این است که بانکها با این راهکارها می توانند انواع کارتهای وفاداری را صادر و روی تراکنش‌ها پردازش کنند. این کار برای PSPها نیز مزیت رقابتی فراوانی دارد و نوآوری در سرویس می تواند یکی از مزایا باشد. البته قیمت تمام شده سرویس هم پایین می آید چون تعداد زیادی از واحدهای صنفی کوچک و متوسط به دلیل هزینه، خود را به صندوق های فروشگاهی هوشمند مجهز نکرده اند. هم چنین از این طریق صندوق فروشگاهی هوشمند وPOS  فروشنده ادغام می شود. حتی می توانیم با کمک Big Data به مشتری تجربه بهتر خرید ارائه دهیم و این می تواند از مزایای Cloud روی صندوقهای فروشگاهی و کارتخوان‌های هوشمند باشد.

 

دکتر مظاهری در انتهای سخنرانی گفت: ما در مدل کسب و کاری فناوری Cloud تلاش می کنیم پروسه CLoud و صندوق های فروشگاهی هوشمند را به کمک PSP ها وارد بازار کنیم.

در ادامه آقای مارک، مدیر فروش منطقه ای شرکت PAX در مورد تکامل پرداخت خرد و تجارت الکترونیک و تاریخچه آن در بیست سال گذشته صحبت کرد و  گفت در طول چند ماه گذشته تغییرات عظیمی در این حوزه رخ داده است.

 

وی گفت: در حال حاضر اگر بخواهید چیزی را خریداری کنید، با تلفن همراه پرداخت می کنید. جالب ترین چیزی که در ده سال آینده با آن برخورد می کنیم این است که روش پرداخت به سرعت تغییر می کند و روشهای کنونی از بین می رود. در حال حاضر مفهوم پرداخت نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و خرید الکترونیکی دیگر یک مسئله جدید نیست. مسئله ای که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، هویت دار شدن نظامهای پرداخت هوشمند است. رویکرد ما سیستمی است و در برخی کشورها دولت از آن پشتیبانی می کند، در برخی کشورها مثل حوزه اسکاندیناوی، بانکها این نوع پرداخت را راه اندازی کرده اند و یا حتی شرکتهای بزرگ مثل آمازون مستقیماً وارد این حوزه  شده اند.

 

مارک در ادامه گفت: من دوست دارم طی سالهای آینده بانکها و شرکت‌های فناوری و ارائه دهندگان تلفن همراه ارائه دهنده زیرساختهای هویتی باشند که هم خدمات امنیتی موبایل را ارائه دهند و هم آن را تسهیل کنند. به نظر من این یک کار اضطراری است.

 

مدیرمنطقه ای PAX  با اشاره به اینکه نظامهای سنتی پرداخت در حال تغییر است، گفت: مردم برخی کشورها مثل چین و انگلیس کلاً با تلفن همراه پرداخت می کنند و کارتها به تدریج از بین می روند. بانکها و PSP ها باید سریع به سراغ روش های جدید پرداخت بروند وگرنه توسط رقبا از بازار حذف می‌شوند. در چین پرداخت‌های بدون تماس بسیار رایج است. این ما را به سمتی می برد که آن را طلوع پرداختهای تازه می نامیم. آمریکا بیشترین ترمینال پرداختهای موبایلی را دارد اما چین در 5 سال گذشته پیشرفته ترین کشور دارای نظام پرداخت الکترونیک در دنیا بوده است. چینی ها در سال 2015 در حدود 2 و نیم تریلیون دلار پرداختهای موبایلی انجام داده اند و 92 درصد جوانان چینی برای پرداخت از موبایل‌هایشان استفاده می کنند. این روند از شرق به سمت غرب پیش می رود.

مارک با نمایش ویدیویی درباره پرداخت در چین گفت: دو نیم تریلیون دلار تراکنش در چین انجام شده است یعنی 50 برابر آمریکا و آمریکا از این نظر از چین بسیار عقب است. جمعیت چین به قدری زیاد است، کارگران چینی آن قدر عملگرایانه کار می کنند و فناوری چین آن قدر پیشرفته است که هیچ کشور دیگری توان رقابت با آن را ندارد. بنابراین نظام پرداخت ما تا دهه های آینده تحت تاثیر چین خواهد بود و این اتفاقی است که طی دو سه سال اخیر افتاده است.

مارک در ادامه سخنرانی اش گفت: پرداختهای بین المللی در چند سال اخیر دو سه برابر سریع تر شده است.البته شاید این موضع بخاطر تحریمها و مشکلات بین المللی در مورد ایران صادق نباشد. ولی ایران در سالهای آتی جایگاه خود را در دنیا و به ویژه در منطقه خاورمیانه خواهد داشت.

 

وی در ادامه گفت: مسلما تجارت الکترونیک جایگزین چیز دیگری نمی شود و هنوز 80 درصد تراکنش ها در سراسر دنیا در زمینه خرده فروشی است. دنیای خرده فروشی بسیار پیچیده است و  روشهای آنلاین و آفلاین هر دو در کنار هم به سرعت پیش می روند.

 

مارک در انتهای سخنرانی اش با اشاره به قابلیت‌های OmniChannel  گفت: امروزه بهترین فروشگاه ها، بهترین محصولات و بهترین خدمات از طریق Omnichannel ارائه می‌شوند که پرداخت به راحتی صورت بگیرد. یعنی مشتری دیگر به نحوه پرداخت اصلا فکر نمی کند. صرف نظر از این که روش پرداخت نقدی، با کارت و یا با موبایل باشد، مشتری است که تصمیم می گیرد که چگونه و به آسان ترین روش پرداخت کند . بنابراین استفاده از مزایای Omnichannel و ارائه این روش بوسیله بانکها باعث می شود که مشتری هر تراکنشی را به ساده ترین و سریع ترین روش انجام دهد.

 

در ادامه جناب آقای حسین پور، معاون بازاریابی شرکت توسن تکنو درباره موضوع POS در دنیای متصل بهم و جناب آقای دکتر ولی الله فاطمی به سخنرانی پرداختند که در گزارشی جداگانه به آن خواهیم پرداخت…

 

همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از آخرین محصولات و راهکارهای پرداخت توسن تکنو به نمایش درآمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.