هفت استفاده خلاقانه از هوش مصنوعی در پرداخت‌ها

آیا تا به حال به نقش هوش مصنوعی در احراز هویت و انجام فرایند پرداخت فکر کرده اید؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛با گسترش استفاده از الکسا (دستیار گوگل) و Bixby از سامسونگ، شیوه تعامل مشتری با تکنولوژی در حال تغییر است. اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری نگاه کنیم، هوش مصنوعی چیزی فراتر از مدیریت پرداخت و حفاظت از آن است.

 

مسیر جدیدی برای تکنولوژی اتومبیل‌های خودران

سیستم‌های شبکه‌ای عصبی، که سعی دارد شیوه کارکرد مغز انسان را تقلید کند، بطور فزاینده‌ای در سالیان اخیر اهمیت پیدا کرده است. کن میزر، معاون شرکت ID Analytics، که یک شرکت مدیریت ریسک است، می‌گوید :«این نوع از تکنولوژی با دیدی کامپیوتری شده مرتبط با اتومبیل خودران  و با انتخاب جزئیات به همراه تصاویر بسیار خوب عمل می‌کند. ایده‌ای که در سالیان آتی  از آن می‌توان برای شناسایی کارت‌های جعلی و  اپلیکیشن‌های وام‌دهی استفاده کرد».

 

تکنولوژی عصبی مدلی را برپا می‌کند که داده‌ را در حالت سه بعدی نشان می‌دهد. میزر می‌گوید:«این تکنولوژی از مجموعه‌ای از رفتارهای کاربر، داده جمع آوری می کند، اینکه شخص چه قیافه‌ای دارد، آدرس و شماره تلفن‌اش چیست، سابقه تراکنش‌هایش را تحلیل و سپس بررسی می‌کند آیا خود شخص در حال انجام تراکنش است یا خیر.

 

هوش مصنوعی در دست خرابکاران

خرابکاران با استفاده از یادگیری ماشینی و بات‌ها  به شدت در فضای آنلاین در حال کلاهبرداری هستند؛ این روند برای صنعت‌هایی که از طریق فضای آنلاین کسب و کار خود را پیش می‌برند چالش‌برانگیز شده است.

یکی از شرکت‌های حمل و نقل کانادایی اشاره می‌کند که انواع کلاهبرداریهای اینترنتی به هنگام افزایش حجم خرید آنلاین بلیت در زمان تعطیلات رخ داده است. روبرتو جنارو، مدیر بخش دیجیتال این شرکت می‌گوید:درست کمی قبل از زمان شروع تعطیلات و با افزایش خرید آنلاین بلیت کلاهبرداران شروع به خرابکاری می‌کنند و این کار را با استفاده از کارت‌های دزدیده شده از مسافران انجام می‌دهند.

او می‌گوید:تهدیدها از سمت بات‌ها همیشه تغییر شکل می‌دهند؛ آنها همانند انسانها خیلی طبیعی رفتار می‌کنند و با اضافه کردن آیتم به کارت خرید خود به سادگی به صفحه پرداخت منتقل می‌شوند.

 

تصور آمازون از هوش مصنوعی

در یکی دیگر از راهکارهای آمازون، اخیرا گزارش شده است که این شرکت در حال کار بر روی یک پلتفرم پیغامرسان به نام Anytime است. این پیغامرسان آمازون را در کنار Facebook، Alipay، Venmo و دیگر شرکت‌هایی قرار می‌دهد که به دنبال گنجاندن پرداخت‌ها در رسانه‌های اجتماعی خود هستند.

در سال 2015، کریس مزینا (خالق هشتگ)، تصورش از تجارت گفتگویی را بدین شکل عنوان کرد: با استفاده از چت، پیغامرسان‌ها و دیگر رابطهای کاربری زبانی، می‌توان با افراد، برندها، بات‌ها و سرویس‌ها به گونه‌ای وارد گفتگو شد.

این حرکت در آینده نزدیک به جایی می‌رسد که :«کاربر نمی‌تواند تشخیص دهد که با چه کسی در حال گفتگو است، و مکانیزم مکالمه‌ای، چه از طرف متصدی باشد و چه از طرف بات‌ها، به یک سبک و سیاق خواهد بود».

 

قرار دادن هوش مصنوعی در کارت‌های اعتباری

فین‌تکی به نام startup Douugh، موتور جستجوی مصنوعی را ساخته که برای کمک به مشتریان در امور سلامت مالی طراحی شده است، آنها با شرکت Choice Financial، که یک بانک محلی در فارگو است، هم‌گام شده‌اند تا یک حساب بانکی دیجیتال و یک کارت اعتباری ایجاد کنند.

 

این دو شرکت می‌خواهند یک حساب اینترنتی با یک کارت اعتباری بسازند که با یک دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی همراه باشد که آن را Sophie می‌نامند. این راهکار از هوش مصنوعی برای کمک به کاهش استفاده از وام‌ها و کارت‌های بدهی مشتریان استفاده می‌کند و سعی دارد به کاربر شیوه بهتر خرج کردن و پس انداز‌کردن را یاد بدهد.
پلتفرم فیس‌بوک برای نوآوری هوش مصنوعی

شرکت‌هایی همچون American Express از بات‌های هوش مصنوعی بر روی پیغامرسان فیس‌بوک استفاده می‌کنند تا پرداخت‌ها و خدمات مشتریان را انجام دهند. چت‌بات Amex در فستیوال بین‌المللی خلاقیت در لیون در سال 2016 رونمایی شد، که دارای سیستم اعلانات و یادآوری‌های سود است.در این راهکار هر زمان که تراکنشی انجام می‌شود، این چت‌بات اعلانی مبنی بر انجام تراکنش به کاربر ارسال می‌کند.

نسخه دوم این چت‌بات به کاربران اجازه می‌دهد که به هنگام متصل کردن حساب Amex به پیغامرسان فیس‌بوک بتوانند کارت خود را اضافه کنند.

متصدی بانک یا بات 

DBS، بزرگترین بانک سنگاپور، از هوش مصنوعی گفتاری برای مدیریت حساب‌های مشتریان و انجام پرداخت‌ها استفاده می‌کند.

ساندیپ لال، مدیر بخش دیجیتال این بانک، می‌گوید : مشتریان ما اغلب متوجه نمی‌شوند که به جای شخص، در حال صحبت با یک بات هستند؛ زیرا تعامل بسیار طبیعی  بین آنها شکل می‌گیرد.

 

او می‌گوید این بات، که Kai نام دارد، در یک مرکز خدمات مشتریان بیشتر از یک فرد برای مشتریان کار انجام می‌دهد. اگر از یک صندوقدار بپرسید ماه گذشته چه مبلغی را خرج خرید خواروبار کردم؟ کمی طول می‌کشد تا کاربر به آن اطلاعات دست پیدا کند اما این بات سریعاً جواب مشتری را می‌دهد.

زنده شدن مغازه‌ها

کامپیوترها و هوش مصنوعی در حال حاضر از کف تا سقف فروشگاههای خرد را در بر گرفته‌اند. شاید بهترین مثال در این باره Moby باشد، که یک سوپرمارکت خود ران را در شانگهای راه اندازی کرده است.  این ایده که ظاهری آینده‌نگرانه است و از نور خورشید تغذیه می‌کند، کاربران را از طریق اپلیکیشن موبایلی نصب شده روی گوشی‌شان شناسایی می‌کند. هرچند که این روش در حال آزمایش شدن در شانگهای است، اما هدف اصلی مغازه Moby، ماندگای حضور خرده‌فروش در مناطقی است که از یک اقتصاد به اندازه کافی قدرتمند برخوردار نیستند که بتوانند مغازه‌های خواروبار دائمی داشته باشند. با این وجود، این سوپرمارکت خودران همچنان نیازمند یک راننده است تا آن را به محل خودش برگرداند.

مدل دیگری نیز با نام Amazon Go وجود دارد؛ ایده‌ای مفهومی از یک مغازه که در سرتاسر آن سنسورهایی تعبیه شده است که کالاهای انتخابی مشتریان را شناسایی می‌کند و تشخیص می‌دهد از چه حساب مشتری باید پول برداشت کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.