خطر فروپاشی صنعت کارت‌های اعتباری با ظهور بلاکچین

زنجیره‌های بلوکی، ارزهای مجازی و قراردادهای هوشمند از قدرت تغییر بسیاری برخوردارند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛آیا صنعت کارت‌های اعتباری در خطر فروپاشی است؟ بله، قطعا همینطور است. قراردادهای هوشمند اجرا شده روی زنجیره بلوکی (blockchain) از این پتانسیل برخوردارند که صنعت کارت‌های اعتباری را کامل از بین ببرند.

 

کاهش هزینه‌های پرداخت می‌تواند منجر به تغییر کامل پردازشگرهایی همچون Amex، Visa و MasterCard شود که برای هر تراکنش 2 درصد یا مبلغ بیشتری را دریافت می‌کنند. بیشتر از 24 تریلیون دلار هنوز بخاطراین هزینه‌های گزاف بصورت چک کاغذی منتقل می‌شود.

 

قراردادهای هوشمندی که بوسیله زنجیره بلوکی بسته شده‌اند از این پتانسیل برخوردارند که با قطع کردن این هزینه‌ها و ایجاد ارزش برای مشتریان، به کلی صنعت کارت اعتباری را از بین ببرند.

 

می‌توان به چند شیوه از این طریق برای مشتریان ایجاد ارزش کرد.

 

اولین مورد، ابداع یک محصول یا سرویس جدید است که مردم از نیاز به آن آگاهی نداشته‌اند. دومین مورد پیدا کردن مسیر بهینه‌تری است که در آن دسترسی مشتریان به چیزی که از قبل خریدار آن بودند راحت تر شود. رویکرد دوم به عنوان رویکرد برهم زننده شناخته می‌شود زیرا باعث تغییر در کل فرآیند این صنعت می‌شود.

 

از آنجایی که بعضی اوقات به نظر می‌رسد یک صنعت به خوبی دارد کارش را انجام می‌دهد، تصور اینکه عاملی بتواند عملکرد یک صنعت را تغییر دهد دور از ذهن است. با اینحال، صنعت‌هایی که مستعد تغییر هستند از مشخصه‌های یکسانی برخوردارند.

 

اولین مشخصه‌ی صنایع در حال تغییر این است که متشکل از بسیاری از شرکت‌ها و مراکز ارائه کننده خدمات هستند. صنعت جابجایی(جابجایی کارخانه‌ها و …)  مثالی است از این نوع صنایع است. صنعتی 16 میلیاردی متشکل از شرکت‌های کوچکتر با کمتر از ده کارمند. این شرکت‌ها بیش از 50 درصد از بازار را در اختیار دارند.

 

صنعت تشکیلات مراسم ازدواج نیز مثال دیگری از این موارد است. در حدود 300 میلیارد دلار در سراسر دنیا خرج مراسم‌های عروسی می‌شود، اما ارائه کننده‌گان این خدمات کاملا محلی هستند. در حقیقت، صنایعی که ارائه کننده خدمات محلی هستند در بالای لیست تغییر قرار می‌گیرند.

 

این نوع از صنایع از پتانسیل فروپاشی برخوردارند زیرا توسط یک بازیگر غالب اداره نمی‌شوند. شرکت‌های کوچکتر در حفاظت از سهمشان در بازار با یکدیگر همسو نیستند. این بدان معنی است که تغییری در شیوه‌ی عملکردی صنعت می‌تواند فرصتی باشد برای برخی از شرکت‌های کوچکتر برای رخ‌نمایی و سپس همه گیر شدن آن شیوه‌ی جدید در سراسر دنیا.

 

البته، دلیل اینکه یک تغییر در زمان کوتاهی کل یک صنعت را در بر می‌گیرد این است که همه دوست دارند کسب و کارشان را به شیوه‌ی ساده‌تری انجام دهند. این تغییر یا هزینه‌ها را کاهش و یا کیفیت را افزایش می‌دهد. مجله Inc این مورد را به عنوان یافتن «راه حل برای انجام یک کسب و کار» توصیف می‌کند. کاهش هزینه و همزمان افزایش کیفیت و خدمات مشتری از جمله دلایلی هستند که شرکتی همچون Casper صنعت تشک را تسخیر کرده است.

 

ظرفیت‌هایی از این نوع و شرایط خٌرد صنعت به معنی آن است که زنجیره‌های بلوکی، ارزهای مجازی و قراردادهای هوشمند از قدرت تغییر بسیاری برخوردارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.