PSD2 و نحوه اجرایی کردن بانکداری باز در اروپا

در کوتاه مدت بانکداری باز منجر به شفافیت، حق انتخاب بیشتر به مشتری، کنترل بیشتر بر دارایی‌ها و داده‌های مشتری می‌شود و APIهای باز کلید فعالسازی این تحول هستند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛در این گزارش جدید قصد داریم که مفاهیم تجدید نظر شده دستورالعمل خدمات پرداخت، PSD2، را برای صنعت بانکداری اروپا و همچنین چالش‌های بانکداری باز را برای بانک‌ها و هم فین‌تک ها بررسی کنیم.

 

بکارگیری دستورالعمل خدمات پرداخت تجدید نظر شده (PSD2) در حال رسمی ساختن ارتباط مابین بانک‌ها و فین‌تک ها است. این کار با بکارگیری بانکداری باز و با ارائه دسترسی باز به داده‌های حساب مشتریان و زیرساخت‌های پرداخت انجام می‌گردد.

 

انتظار می‌رود که این برنامه موجب تحریک بازار فین‌تک‌ها برای توسعه مدلهای جدید خدماتی یکپارچه هم برای مشتریان و هم مشتریان صاحب کسب و کار شود.

این قانون واکنشی است به ارتقای تقاضای مشتریان؛ زیرا با رشد استفاده ازموبایل و برنامه‌های اینترنتی انتظار مشتریان در چگونگی انجام خدمات پرداخت در تمامی صنعت‌ها بالا رفته است.

 

دیگر بخش‌های بازار نیز API های باز را برای واکنش به این تقاضا بکار گرفته‌اند و نشان داده‌اند که نوآوری در تکنولوژی می‌تواند به رشد کسب و کارها و همچنین تغییر رفتار مشتری بیانجامد

 

تا به حال، رفتار بانکدارهای اروپایی در مقابل PSD2 عدم قطعیت بوده است. بسیاری از بانکدارها نگران هستند که PSD2  موجب شود آنها کنترل رابط کاربری را از دست بدهند و هنوز مطمئن نیستند که چگونه باید به PSD2 واکنش نشان دهند. در نتیجه، آنها رویکردی تدافعی را پیش گرفته‌اند و منتظر گذشت زمان هستند تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

 

در مقابل، معدودی از بانک‌های نوآور، شامل بانک‌های جدید دیجیتالی چالنجر، در کنار بعضی از فین‌تک‌ها از قبل مفاهیم اجرایی PSD2 را بکار برده اند تا از این طریق در آینده نقش یک رهبر در بازارهای مالی را ایفا کنند. بانک‌های پیشرو دریافت اند که باید از گذشته رهایی یابند و اگر تمایل دارند که در محیط بانکداری امروز که توسط مشتریان دنیای دیجیتال تسخیر شده است موفق عمل کنند، باید خود را با تکنولوژی‌های دیجیتال وفق دهند و خدمات بانکی دیجیتال را جایگزین سیستم‌های سنتی کنند.

 

بالعکس، فین‌تک‌ها دریافته‌اند که بانک‌ها از یک سری قوانین و اصول کلیدی پیروی می‌کنند و برای فین‌تک‌ها لازم است که با آنها شریک شوند. اما تمامی این کارها برای دو طرف بازی بدون چالش نیست – حداقل در مورد عدم قطعیت بر سر نهایی کردن آخرین ماده این قانون که استانداردهای تکنیکال قانونی (RTS) است.

 

حتی با این وجود مدل روشنی برای اجرایی کردن بانکداری باز وجود دارد کارهای زیادی برای اجرایی کردن APIهای استاندارد انجام شده است که از این طریق بانک‌ها می‌توانند در تکنولوژی‌های مورد نیاز برای سیستم خود سرمایه‌گذاری کنند و فین‌تک ها نیز پیشنهادات خود را بیان می‌کنند.

 

PSD2 هم صنعت بانکداری و هم بخش نوظهور فین تک ها را به چالش می‌کشد. تغییر کاربری به حوزه بانکداری باز در اروپا به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. این کار هم به بانک‌ها و هم به فین‌تک ها فرصت‌های بیشماری برای سودآوری و کسب درآمدهای جدید می‌دهد.

 

در کوتاه مدت بانکداری باز منجر به شفافیت، حق انتخاب بیشتر به مشتری، کنترل بیشتر بر دارایی‌ها و داده‌های مشتری می‌شود و  APIهای باز کلید فعالسازی این تحول هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.