فیلم/ شعب مجازی و جذابیت آنها برای بانک‌های بزرگ

چه چیزی یک شعبه‌ی مجازی را از اینترنت بانک‌ متمایز می‌سازد؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛فصل جدیدی از تحول بانکداری در حال شروع است و این دگرگونی و تحول با شعب مجازی معنی پیدا می‌کند. Standard Chartered   اخیرا بزرگترین شعبه مجازی در صنعت بانکداری را راه اندازی کرده است. آنهم در 9 کشور و با بیش از 5 میلیون مشتری؛ انتظار می‌رود که این خدمت توسعه یابد تا مشتریان 16 کشور از خدمات آن استفاده کنند.

 

اما چه چیزی یک شعبه‌ی مجازی را از اینترنت بانک‌ متمایز می‌سازد؟

 

 

 

تصور کنین که دیگر نیازی نیست به بانک‌ها رجوع کنید. با داشتن ویدیو چت‌های رو در رو آنهم با افرادی متخصص، بسیاری از فرآیند‌های پیچیده‌ی بانکداری همچون رهن و مالکیت را  می‌توان از طریق شعب مجازی به انجام رساند و دیگر نیازی نیست مشتریان در بانک حضور فیزیکی داشته باشند و هرجایی که به اینترنت دسترسی داشته باشند می‌توانند این موارد را به سادگی انجام دهند. شعب شبانه‌روزی مجازی طوری طراحی شده اند که نیازی به حضور فیزیک مشتری در بانک نباشد (که به آن فرآیند eKYC می‌گویند) و مزایای آن صرفا برای مشتریان نیست بلکه بانک‌ها نیز از این طریق می‌توانند 95 درصد خدمات بانکی را بصورت مجازی انجام دهند و در هزینه‌ی خود صرفه جویی کنند. بانک Zachodni WBK، که 6 میلیون مشتری دارد، اشاره کرده که در طول یک بازه‌ی یک ساله تعداد ارتباطات تصویری بانکداری مجازی‌اش به ده برابر رسیده و آنها در روز چیزی در حدود 2500 مکالمه‌ی مجازی را مدیریت می‌کنند و حدود 20 درصد از ارتباطات مجازی از طرف افرادی است که در بانک فعال هستند و خدمات بسیاری را از طریق شعبه‌ی مجازی دریافت می‌کنند.

 

شعب مجازی هنوز در مراحل اولیه‌ی تولد خود هستند اما گام گسترش و تکامل آنها هر روز سریعتر و سریعتر طی می‌شود. بر طبق گزارش EFMA  (موسسه مدیریتی مالی اروپا) در حدود 80 درصد از بانک‌های سراسر جهان تا سال 2018 از شعب مجازی برخوردار خواهند شد. اجرای این کار توسط بانک‌های معتبر دلیلی بر آن است که  ارائه خدمات مجازی  به مشتری به یک استاندارد تبدیل خواهد شد.

 

مجازی شدن این شعبه‌ها در حال حاضر در بسیاری از کشورها شروع شده است. بانک‌هایی همچون Nationwide Building Society در بریتانیا، بانک آمریکا، بانک مونترال در کانادا و بانک Westpac در استرالیا سیستم‌های ارتباط ویدیویی را راه‌اندازی کرده‌اند که از طریق آن مشتریان می‌توانند بطور مستقیم و آنی با متخصصان بانکی درباره موضوعاتی همچون وام و مشاوره‌های مالی از آنان کمک بگیرند. بانک‌های دیگر، همچون ABN Amro در هلند، Commerzbank در آلمان، mBank و Bank Zachodni WBK در لهستان، Barclays در بریتانیا، ICICI در هند، Royal bank  در کانادا و همچنین Standart chartered bank اخیرا بانکداری مجازی را به مشتریان خود عرضه کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.