خودروسازان از عملیات بانکی دست می‌کشند!؟

بانک مرکزی از خودروسازان خواسته سود مشارکت پرداختی به مشتریان را متناسب با تصمیم اخیر در کاهش نرخ سود سپرده در شبکه بانکی، کاهش دهند. در این شرایط باید دید آیا خودروسازان به این موضوع تمکین و از رقابت با بانکها دست می‌کشند!؟

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، اخیرا بانک مرکزی با هدف مدیریت نقدینگی و سرمایه در اقتصاد ملی نرخ سود سپرده در شبکه بانکی را به یک ساله 15 درصد و روزشمار 10 درصد کاهش داد و مقرر کرد از 11 شهریور ماه تمام بانکها و موسسات مالی و اعتباری نرخ سود سپرده‌ را به این میزان کاهش دهند.

 

این اقدام در حالی صورت گرفت که سال‌هاست خودروسازان با هدف جذب منابع مالی وارد عملیات شبه بانکی شده و سود مشارکت بالایی که معمولا بیشتر از سود سپرده‌های بانکی است به مشتریان خود پرداخت می‌کنند.

 

این وضعیت باعث شد تا بانک مرکزی که به دلایلی چون ایجاد رونق در واحدهای تولیدی و حرکت سرمایه‌ها به سمت تولید و اشتغال نرخ سود سپرده‌های بانکی را کاهش داده، به موازی‌کاری خودروسازان با شبکه بانکی واکنش نشان داده و در مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار کاهش نرخ سود مشارکت خودروسازان متناسب با کاهش نرخ سود سپرده شود.

 

این درخواست بانک مرکزی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکتهای خودروسازی منتقل شده و از خودروسازان خواسته شده که نرخ سود مشارکت پرداختی به مشتریان خود را متناسب با نرخ جدید سود سپرده، کاهش دهند و در مقابل بانک مرکزی نیز سقف پرداخت تسهیلات به شرکت‌های خودروسازی را افزایش دهد تا خودروسازان منابع مالی مورد نیاز را از شبکه بانکی تامین کنند.

 

در این شرایط باید دید این موضوع چه سرنوشتی پیدا کرده و آیا خودروسازان به این دستور تمکین کرده و راضی می‌شوند از رقابت با بانکها برای جذب منابع مالی دست بکشند!؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.