نرخ واقعی دلار چیست؟

اگر رسیدیم به آنجا که صادر‌کننده امکان افزایش صادرات را داشت و وارد‌کننده نیز با محدودیت و مشکلات روبه‌رو نبود و سرمایه گذاری جدید نیز بدون بحران انجام شد، به آن معنی است که به نرخ واقعی رسیده‌ایم.

عصر بانک؛کمال سید‌علی معاون ارزی پیشین بانک مرکزی در گفت‌وگویی با خبر آنلاین عنوان کرد، اگر رسیدیم به آنجا که صادر‌کننده امکان افزایش صادرات را داشت و وارد‌کننده نیز با محدودیت و مشکلات روبه‌رو نبود و سرمایه گذاری جدید نیز بدون بحران انجام شد، به آن معنی است که به نرخ واقعی رسیده‌ایم. منظورم این است که نرخ واقعی یک عدد خاص نیست که این طور نیست ما یک عدد را تعیین کنیم و بگوییم این عدد مشکلات ما را حل می‌کند. اگر هر عددی بتواند سه مولفه پیش گفته را روان سازد طبیعی است که نرخ درستی است و طبق تغییرات شرایط باید تغییراتی را تجربه کند.

 

من می‌گویم باید سناریو‌سازی کنیم و برای نرخ ارز برنامه داشته باشیم ولو اینکه برنامه اعلام نشود. در کشورهایی مانند ایران بازار به تنهایی عمل نمی‌کند و بانک مرکزی همواره نقش نظارتی را دارد. سید‌علی در بخشی دیگری از صحبت‌هایش اشاره کرد که مشکل اصلی ما نرخ ارز نیست و قرار نیست با تضعیف پول ملی صادرات راه بیفتد، بلکه باید مدیریت مناسبی برای اداره اقتصاد داشته باشیم. اگر ما با مدیریت مناسب و افزایش بهره‌وری بتوانیم رشد کنیم، حتی پول ملی‌مان هم تقویت می‌شود. البته وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت صادرات نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: پول نفت برای ما اشتغال ایجاد نمی‌کند؛ این صادرات است که اشتغال در ایران را تضمین می‌کند و رکود را از میان می‌برد. به این ترتیب نباید کاری کنیم که صادرات ایران مقرون به‌صرفه نباشد؛ اما موضوع مهم مدیریت واردات را هم باید مدنظر قرار دهیم. او می‌گوید تعیین نرخ ارز نباید تحت‌تاثیر سیاست‌های پوپولیستی باشد. خاطرم هست که یکسان‌سازی نرخ ارز در سال‌های 1381 تا 1385 کاملا موفق بود، اما از سال 1385 تا 1389 قیمت ارز ثابت ماند و همین سرآغاز مشکلات بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.