اختصاص 1800 میلیارد ریال به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی بانک‌ها/ همکاری صندوق نوآوری با 5 بانک

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از همکاری این صندوق با 5 بانک سینا، آینده، صادرات، مهر ایران و ملی خبر داد و گفت: هر طرحی به بانک‌ها معرفی نمی‌شوند، بلکه طرح‌هایی که از پیچیدگی‌ها و مشکلات کمتری برخوردار باشند، برای بهره‌مندی از تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا دکتر بهزاد سلطانی امروز در مراسم افتتاح باجه بانک سینا در صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان موضوعی نیست که به این زودی تمام شود، افزود: اقتصاد کشور به سمت اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان در حال حرکت است و اگر بخواهیم اقتصاد پیشرو در این زمینه داشته باشیم، باید اقتصاد مبتنی بر دانش را اجرایی کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصاد از طریق افزایش نقدینگی حاصلی جز تورم نخواهد داشت، اظهار کرد: از این رو ما چاره‌ای‌ نداریم جز اینکه ابزارهای پولی را در راستای توسعه واقعی به کار بریم و بر این اساس صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شد.

 

سلطانی با اشاره به صندوق‌های حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سایر کشورها، خاطرنشان کرد: این نوع شرکت‌ها در بسیاری از کشورها با نام بانک توسعه و یا صندوق راه‌اندازی شده‌اند و ما  نیز با همتایان خود در سایر کشورها مانند بانک فرانسه ارتباط داریم.

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به فعالیت‌های کشور فرانسه در این زمینه یادآور شد:‌ چهار سال گذشته دولت وقت فرانسه با ادغام سه بانک، بانکی به نام بی‌پی‌آی فرانسه را ایجاد کرد.

 

وی با بیان اینکه هشت تکنولوژی آینده اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اضافه کرد: فناوری‌هایی چون اینترنت اشیاء و ماشین‌های خودران از جمله فناوری‌هایی هستند که آینده اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اگر ما امروز به آنها توجه نکنیم، در آینده باید آن‌ها را با صد برابر قیمت از خارج وارد کنیم.

 

سلطانی با بیان اینکه ماموریت صندوق نوآوری و شکوفایی در این راستا است، تاکید کرد: بررسی‌های عملکرد ما در چهار سال گذشته تحقق این هدف را نشان می‌دهد.

 

عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در مدت چهار سال

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر آن که در چهار سال گذشته 3 هزار و 119 شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده است؛ گفت: از این تعداد شرکت 3 هزار و 804 طرح به صندوق ارسال شده است که 2 هزار و 117 طرح مصوب و 900 طرح رد و یا انصراف داده شده است.

 

سلطانی با تاکید بر این که کمتر از دو درصد از شرکت‌ها اعتباراتی که از صندوق گرفته‌اند، صرف کارهای انحرافی شده است، دلیل این امر را نظارت‌های اعمال شده بر فعالیت‌ها و پرداخت‌های مرحله‌ای اعتبارات ذکر کرد.

 

وی با بیان این‌که از 2 هزار و 117 طرح 646 طرح خاتمه موفق داشته‌اند، ادامه داد: 22 طرح خاتمه ناموفق داشته‌اند که عدم موفقیت آنها در نرسیدن به اهداف فنی پروژه بوده است.

 

سلطانی میزان سرمایه تادیه شده این صندوق را 2 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: یک هزار و 650 میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شده است.

 

وی تعداد طرح‌های تحت بررسی این صندوق را 540 طر ح نام برد و میزان تقاضای این تعداد شرکت را 2300 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: ما خوشحال هستیم که میزان تقاضای دریافت تسهیلات رو به افزایش است و از سوی دیگر امیدواریم دانشگاه‌های کشور و شرکت‌های حاصل از پایان‌نامه‌ها و فعالیت اساتید وارد حوزه دانشی شوند و محصولات های‌تک را تولید کنند.

 

ارتباط صندوق نوآوری با بانک‌ها

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که 1230 میلیارد ریال در بانک‌ها به صورت اهرمی گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: هدف صندوق نوآوری تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه فناوری است که این اقدام نیاز به سرمایه‌گذاری‌های انبوه دارد.

 

وی میزان اعتبارات صندوق را 3هزار میلیارد تومان بر اساس مصوبات و اختصاص نیم درصد بودجه عمومی دولت دانست و اظهار کرد: نیم درصد بودجه عمومی دولت تا کنون به این صندوق اختصاص نیافته است و امیدواریم دولت همچنان که سرمایه‌های این صندوق را تامین کرده است، نسبت به اختصاص نیم درصد بودجه عمومی به صندوق اقدام کند.

 

وی در عین حال با بیان اینکه 3 هزار میلیارد تومان هرچند کار بزرگی در حوزه فناوری است، ولی برای توسعه فناوری کافی نیست، ادامه داد: به عنوان مثال در سال‌های گذشته برای توسعه فناوری لیزر 600 میلیارد تومان هزینه شد، ولی ما همچنان در ابتدای راه توسعه این فناوری هستیم.

 

سلطانی با اشاره به کاربردهای لیزر در بخش‌های مختلف، اظهار کرد: علی‌رغم اقدامات انجام شده ولی ما در حوزه لیزر در لبه‌ مرزهای دانش قرار نگرفته‌ایم تا بتوانیم تجهیزات لیزر ساخت داخل را تجاری سازی کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه فناوری به 300 هزار میلیارد تومان یعنی 100 برابر اعتبارات فعلی نیاز داریم، خاطرنشان کرد:‌ بر این اساس باید قدرت‌های مالی کشور را به سمت توسعه فناوری هدایت کنیم که برای این منظور با برخی از بانک‌ها وارد مذاکره شدیم.

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از همکاری این صندوق با 5 بانک کشور خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر با بانک‌های سینا، آینده، صادرات، مهر ایران و بانک ملی همکاری داریم، ضمن آنکه با سه بانک کشاورزی، صنعت و معدن و پارسیان وارد عقد تفاهم‌نامه شده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه برای همکاری با 4 تا 5 بانک دیگر در حال مذاکره هستیم، خاطرنشان کرد: تا کنون هزار و 800 میلیارد ریال طرح دانش‌بنیان به 5 بانک همکار معرفی کرده‌ایم که تسهیلاتی از این بانک‌ها به شرکت‌ها اعطا شده است.

 

به گفته وی از سوی بانک آینده 35 میلیارد ریال، از سوی بانک صادرات 290 میلیارد ریال، از سوی بانک مهر ایران 5 میلیارد ریال و از سوی بانک سینا 297 میلیارد ریال اعتبارات به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شده است.

 

روش‌های همکاری صندوق نوآوری با بانک‌ها

 

سلطانی با اشاره به همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌ها توضیح داد: همکاری ما با بانک‌ها از سه روش پول صندوق، استفاده از پول بانک‌ها با معرفی شرکت‌ها و به صورت مشترک صورت می‌گیرد.

 

وی همچنین با اشاره به خدمات ارائه شده از طریق بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: برخی از بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان بدون اعتبار صندوق اعتبارات لازم را اعطا می‌کنند و برخی دیگر از بانک‌ها با معرفی شرکت‌ها از سوی صندوق نوآوری به بانک‌ها و با دریافت ضمانت اعتباری تسهیلات را اعطا می‌کنند که این امر از سوی بانک سینا به مرحله عملیاتی رسیده است.

 

به گفته وی، بانک سینا برای طرح‌هایی که ریسک بالایی دارند، با دریافت ضمانت اعتباری تسهیلات لازم را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد.

 

سلطانی، پذیرفتن ریسک مشترک، ایجاد باجه بانک‌ها در صندوق نوآوری و شکوفایی، تامین دفاتر کاری، خدمات جدید خط اعتباری بانک‌ها، خدمات مناطق محروم، ایجاد عامریت بانکی برای بانک‌ها را از دیگر خدمات بانکی اعطا شده به شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد.

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر این که هر طرحی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی نمی‌شود، یادآور شد: طرح‌هایی که ریسک بالایی دارند و یا نیاز به نظارت لحظه‌ای دارند، اعتبارات آن‌ها از سوی صندوق پرداخت می‌شود؛ ولی طرح‌هایی که مشکلات کمتری دارند، به سمت بانک‌ها هدایت می‌شوند.

 

همکاری صندوق نوآوری با بانک سینا

 

سلطانی با تاکید بر این که همکاری این صندوق با بانک سینا از سال 93 آغاز شد، تاکید کرد: خدماتی که از سوی این بانک به شرکت‌ها اعطا می‌شود، بسیار متنوع است.

 

وی صدور ضمانت‌نامه، ضمانت‌نامه اهرمی با شرکتهای دانش‌بنیان، ضمانت‌نامه اعتباری و پرداخت تسهیلات به شرکتهای دانش‌بنیان را از جمله خدمات بانک سینا نام برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.