چه چیزی بازگشت کدهای QR را رقم زد؟

چه چیزی باعث شد که دوباره به فکر نوآوری‌های QR بیافتیم؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛تا همین اواخر، انتخاب مابین پرداخت به شیوه‌ی NFC و کدهای QR انتخاب‌های راحتی بودند.

 

اکنون، با ارائه‌ی کدهای QR با ویژگی‌های منحصر به فردی از طرف شرکت EMVCo و استفاده‌ی پردازنده‌های بزرگ مسترکارت و ویزا از این روش برای پرداخت‌های خود و همچنین اپلیکیشن‌های P2P همچون Venmo که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسد که یک سیستم مبتنی بر بارکد در حال سر برآوردن است.

 

اما چه چیزی باعث شد که دوباره به فکر نوآوری‌های QR بیافتیم؟

 

برطبق گفته‌ی اسکات هارکی که نظرش را در یک بیانیه‌ی ایمیلی ابراز داشت:

 

"اولا، تنها راه ساختن یک راه حل پرداختی برای موبایل با پذیرش کارتخوان‌هایی که هم در سیستم عامل‌های iOS و هم اندروید کار می‌کنند استفاده از کدهای QR است. این بدان دلیل است که شرکت اپل استفاده از NFC را تنها محدود به ارتباط از طریق Apple Pay کرده است و تنها به پرداختی‌های انجام شده توسط این برنامه اجازه می‌دهد.
   
پس با وجود اینکه اپل چند سال قبل سیستم NFC را به عنوان تکنولوژی اول خود برای انجام پرداختی‌ها انتخاب کرده بود، اکنون بطور سهوی در حال ایجاد افتراق در استفاده از این تکنولوژی می‌شوند ازینرو که به بانک‌ها و موسسات اجازه نمی‌دهند که راه‌حل های منحصر بفرد خود را برای دستگاههای مبتنی بر iOS طراحی کنند."

   
از آنجایی که تاکید اپل بر پرداختی‌های انجام شده از طریق NFC بطور قطع منجر به نوآوری‌هایی در کیف پولهای موبایلی شده است، بسیار غیر محتمل است که طراحان بخواهند مشتریان وفادار اندرویدی خود را به سیستم دیگری منتقل کنند و بانک‌ها نیز چندان تمایلی به این محدودیت‌ها ندارند.

 

در این اثنا، مشتریان به نظر از سادگی کد QR استقبال می‌کنند؛ محبوبیت اپلیکیشن‌های پرداخت معروف همچون استارباکس موبایل، Alipay و WeChat بر این ادعا صحه می‌گذارند.

ظهور بازارهای غول پیکر اقتصادی نیز می‌تواند فاکتور موثری در این قضیه باشد، مادامیکه مشتریان بیشتر و بیشتری هر روزه در سرتاسر جهان کسب و کارهای مستقل خود را برپا می‌کنند. برای بازارهای خارج از آمریکا، بر طبق گفته‌ی هارکی، موبایل به ابزار اصلی کسب و کارها تبدیل شده است. او ادامه می‌دهد که:
   
اگرچه بکارگیری تکنولوژی NFC در بعضی بازارهای مشخصص گسترده شده است اما در دیگر بازارها (همچون بازارهای آسیایی و آفریقایی) به دنبال بکارگیری راه حل هایی هستند که چندان نیازی به ارتباط مابین صاحبان سنتی کسب و کار و سخت افزار ندارد.

کدهایQR ، هر فردی که تلفن همراه دارد را قادر می‌سازد که پرداختی‌های خود را انجام دهد و این مهم به ویژه در بازارهایی که رشد جمعیتی بالایی دارند و از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیستند بسیار کاربردی است.

   
جدا از بحث محبوبیت، سادگی و عمومیت این روش، دلیل دیگری وجود دارد که سرویس‌های مالی تمایل دارند به سمت کدهای QR بروند و آن داده است.

 

هارکی می‌گوید:

در تراکنش‌های انجام شده توسط NFC ما با محدودیت‌های انتقال داده روبرو هستیم، و این محدودیت خدمات ارزش افزوده‌‌ای که یک کیف پول الکترونیکی بدون نیاز به تپ‌های بیشتر یا استفاده از دیگر تکنولوزی‌ها بتواند ارائه دهد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

   
از آنجایی که کدهای QR اغلب حساب/دستگاه‌ مورد استفاده را در یک بستر تراکنشی ابری شناسایی می‌کنند، اطلاعاتی که در یک بار اسکن کردن کد QR مورد تبادل قرار می‌گیرند بسیار وسیع تر است. این کار اجازه می دهد که تجارب منحصربفردی به دست آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.