گلایه مدیرعامل شرکت پویا از عدم توجه به تولید ملی تجهیزات بانکی

شرکت پویا در بین شرکت‌های دانش‌بنیان قدیمی‌ترین شرکت است.

عصر بانک؛به بهانه حضور شرکت پویا به عنوان تنها شرکت تولیدکننده محصولات نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای بانکی در اولین نمایشگاه تخصصی شرکت‌های دانش بنیان با جناب آقای مرتضوی مدیرعامل شرکت پویا درباره محصولات پویا و مشکلات تولید در ایران گفتگو کردیم که شما را به خواندن این گفتگو دعوت می کنیم.

 

عصربانک: آخرین راهکارهای شرکت پویا به سیستم بانکی چه محصولاتی بوده است؟

مرتضوی: در سال 95 هدف ما ارائه سیستم خودبانک جامع پویا به نظام بانکی بود که به زودی به صورت کامل در بانک رفاه آن را عملیاتی می‌کنیم. در بانک رفاه، سوییچ نیز در اختیار شرکت پویا است در نتیجه سیستم خودبانک جامع پویا در بانک رفاه بصورت کامل فعال خواهد شد، که در این پروژه آخرین مراحل تست و نصب فیزیکی درحال انجام است.

در این پروژه تمام سرویس‌های معمول دریافت و پرداخت پول و VTM را راه‌اندازی خواهیم کرد که با VTM پویا  قابلیت  افتتاح حساب و همچنین وصول و واگذاری چک به صورت نیمه خودکار و شبانه روزی برای مشتریان این بانک قابل عرضه می باشد. همچنین برای اولین بار در سیستم بانکداری ایران از طریق سیستم خود بانک جامع پویا، فروش کارت ( هر نوع کارت قیمت دار مثل کارت مترو و کارت هدیه) و سکه در قالب کارت به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

ما در حال حاضر همه تمرکز شرکت را روی بانک رفاه  گذاشته ایم تا این پروژه را به عنوان یک الگو عرضه کنیم و به بانک‌های دیگر نشان دهیم که سیستم خودبانک جامع پویا کاملاً قابلیت اجرایی دارد.

هدف اصلی پویا  این است که در کنار مدرنیزه کردن خدمات بانکی، شعب بانکی از نظر هزینه‌های عملیاتی، اقتصادی شوند.

 

عصربانک: در مقایسه با سیستم خودبانک جامع پویا یک شعبه بانکی در ایران به طور متوسط چقدر هزینه عملیاتی دارد؟

مرتضوی: شرکت پویا سال گذشته با در نظر گرفتن نیروی انسانی، فضا و هزینه های عملیاتی یکی از پنج بانک اول ایران را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که بصورت میانگین هزینه عملیاتی ماهانه یک شعبه در تهران 320 میلیون تومان می باشد، اما با استفاده از یک شعبه مجهز به سیستم خودبانک جامع پویا که 90 درصد سرویس‌هایی معمول یک شعبه را ارائه می دهد با حضور یک نفر در دو شیفت کاری این رقم به 250 میلیون تومان صرفه‌جویی در ماه می‌رسد یعنی یک سیستم خودبانک جامع پویا بطور میانگین ماهیانه نزدیک 70 میلیون تومان هزینه دارد. اما این‌که سیستم خودبانک جامع پویا تا چه حد می تواند 90 درصد خدمات شعب سنتی را ارائه دهد به عوامل متعددی بستگی دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها نرم‌افزارهای عملیاتی پشت‌صحنه است. ما دراین سیستم که در بانک رفاه ظرف یک ماه آینده افتتاح می‌شود، نشان خواهیم داد که این سرویس‌ها قابل ارائه هستند و هدف ما این است که حداقل 90 درصد سرویس‌های بانکداری خرد را توسط سیستم خودبانک جامع پویا ارائه دهیم.

 

عصربانک: برنامه آتی شما برای سال جاری چیست؟

مرتضوی: ما در سال جاری دو برنامه داریم که هر دو در حوزه امنیت است؛ یکی طراحی سامانه ضدتقلب و دیگری بحث امنیت سیستم‌های آنلاین و بانکداری در لحظه است که این قضیه ما را تا حدی نگران کرده و برای رفع نگرانی خودمان و سایر شرکت‌ها و ارگان‌ها، در حال طراحی سامانه‌هایی هستیم که یکی کاملاً نرم‌افزاری است و دیگری تلفیق نرم‌افزار و سخت‌افزار.

 

عصربانک: در مورد تاریخچه دانش بنیانی شرکت پویا توضیح بفرمایید؟

مرتضوی: شما شرکت دانش‌بنیانی که تأسیس سال 1361 باشد پیدا نمی‌کنید و شرکت پویا در بین شرکت‌های دانش‌بنیان قدیمی‌ترین شرکت است. این قضیه یک پیام دارد. دانش بنیان بودن ما اتفاق جدیدی نیست. در سال‌های اخیر هر کاری کرده‌ایم ایده و پیاده‌سازی آن زاییده فکر متخصصان ایرانی خودمان بوده و از این بابت من خیلی خوشحالم.

نگرش دولتی غالباً این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را شرکت‌های کوچک چندنفره می‌بینند که مبلغ کمی به آن‌ها کمک کنند، اما شرایط ما متفاوت است. عمر شرکت پویا با عمر جمهوری اسلامی تقریباً مساوی است. ما با 35 سال سابقه حضور در بازار و با چند صدنفر پرسنل، شرایطمان با شرکت‌های نوپا فرق دارد. کسانی که در بخش‌های اقتصادی و دولتی کشور فعالیت می‌کنند باید به سراغ شرکت‌هایی بروند که حداقل در عرصه ملی حرفی برای زدن داشته باشند. اشتغال با شعار رخ نمی‌دهد. باید به صورت عملی آستین‌ها را بالا بزنند و از شرکت‌های نوآور حمایت کنند اما متأسفانه ما در 35 سال حضور در بازار شاهد بهبود وضعیت بازار نبوده‌ایم و وضعیت تولید ملی هر روز بحرانی‌ترمی‌شود. بنابراین باید شرکت‌های خصوصی کوچک، متوسط و بزرگ تقویت شوند تا جان بگیرند و بتوانند در عرصه ملی و جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.