زنجیره بلوک (BlockChain) چیست و چگونه کار می کند؟

در بلاک چین بجای اینکه پول را با استفاده از یک عابربانک یا کارتها‌ی اعتباری ارسال کنیم. پول را بر پایه‌ی یک پیغام دیجیتال ارسال می‌کنیم.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ زنجیره‌ی بلوکی یک تکنولوژی نرم افزاری فرد به فرد است که از یکپارچگی اطلاعات دیجیتال فرد حفاظت می‌کند. این تکنولوژی به جهت ایجاد ارز جایگزین بیت کوین ابداع شد اما می توان از آن برای دیگر ارزهای رمزگذاری، سرویس‌های امضای دیجیتال، سیستم‌های‌ رای‌گیری و دیگر اپلیکیشن‌ها استفاده کرد. در این مطلب ما چگونگی کارکرد آن و اهمیت آن را شرح می‌دهیم:

زنجیره بلوک (BlockChain) چیست؟

همه از پول کاغذی استفاده می‌کنند. وقتی یک ده دلاری دریافت می‌کنید، به سادگی می‌توانید به اصل بودن آن اعتماد کنید و همچنین می‌توانید تقلبی بودن آن را تشخیص دهید. اگر در عوض فردی به شما ایمیلی ارسال کند و در آن بگوید که این ده دلار برای شما به احتمال زیاد شما آن را باور نمی‌کنید اما در بلاک چین بجای اینکه آن پول را با استفاده از یک عابربانک یا کارتها‌ی اعتباری ارسال کنیم. پول را بر پایه‌ی یک پیغام دیجیتال ارسال می‌کنیم.

 

برای کسب اطمینان از اینکه کسی در این بین تقلب نمی‌کند و یا به دروغ پولی را ارسال نمی‌کند، این پیغام‌ها از طریق بانک‌هایی مورد اعتماد رد و بدل می‌شوند و مسیر مشخصی از خود به جای می‌گذارند. آنها خبر دارند که هرکس از چه مقدار پول برخوردار است و این اطلاعات را برای هر تراکنش در نظر می‌گیرند. اما وقتی ما در هر دقیقه با یک میلیون تراکنش در سراسر جهان روبرو باشیم این کار هزینه‌بر خواهد شد. مجله اکونومیست برآورد کرده است که بانک‌ها برای انجام این پرداخت‌ها در سال 2014 رقمی حدود 1.7 تریلیون دلار را از جیب ما خارج کردند. این رقم چیزی در حدود 2 درصد از کل اقتصاد جهانی است. با زنجیره‌ی بلوکی می‌توانید از بسیاری از این هزینه‌ها صرفه جویی کنیم این کار به ما اجازه می دهد که پول را درست همانند ارسال یک ایمیل، ارسال کنیم. به جای ارسال اطلاعات پرداختی بسیاری از طریق سرورها، زنجیره‌ی بلوکی از هزاران کامپیوتر شخصی بر روی اینترنت استفاده می‌کند. تمامی تراکنش‌ها مابین تمامی کامپیوترها در یک دفتر حسابداری گسترده به نام دفتر کل کپی و بررسی می‌شوند. دفتر کلی که در آن مقیاس از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود.

 

تنها مزیت زنجیره‌ی بلوکی ارسال آنلاین پول نیست. بلکه به ما اجازه می دهد که از تمامی اطلاعات دیجیتال ارسالی خود محافظت کنیم. این اطلاعات می‌تواند شامل اطلاعات هویتی، اطلاعات سامانه‌های رای‌گیری، قراردادها و دیگر ابزارهای رد و بدل شده در سیستم بروکراسی قرن بیست و یک شود.

 

برای مشاهده ویدیوی آموزشی بلاک چین اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.