آیا APIهای باز مسیری به سمت سیستم‌های بانکداری متمرکز جدید هستند؟

سیستم های بانکداری متمرکز مدرن، بانک‌ها را قادر می سازند که بطور آنی به بررسی تراکنش‌ها بپردازند و بتوانند بدون نقص، اطلاعات مشتری را برای مصرف داخلی بکار گیرنند و API ها اجازه‌ی انتشار این داده ها را بصورت مدیریت شده به شرکای خارجی می دهند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ برای سالیان متمادی API های باز بطور دائم در حال پیشرفت و گسترش در صنعت بانکداری بودند اما سوال اینجاست که منظورمان از “باز” تا چه حد است. بسیاری ازبانک‌های اروپایی بانکداری باز را اجرایی کرده اند، بانک‌هایی همچون Monzzo و Fidor، و در اروپا یعنی جایی که PSD2 قرار است سال آینده به مرحله‌ی اجرا در بیاید، این موضوع بیشتر از همیشه در حال خودنمایی است.

 

در آمریکا عجله‌ای برای اجرایی کردن این قانون نیست، با اینحال بانک‌هایی همچون بانک سیلیکون ولی، Capital One، Citigroup و BBVA پیشرفت‌هایی را در این زمینه داشتنه اند. فروشندگان نیز پیشنهادات خود برای اجرایی کردن این رویکرد را به اشتراک گذاشته‌اند تا به واسطه‌ی آن بانک‌ها و فین‌تک‌ها بتوانند داده‌های کاربری را به صورت امن و مطمئنی با یکدیگر به اشتراک بگذارند. ماه پیش، هلدینگ Q2 که در تگزاس قرار دارد، مجموعه‌ای از محصولاتش به نام Q2 Open را منتشرکرد که این تعریف را در بر داشت:”چهار سرویسی که از طریق APIهای باز بدانها دست می یابیم و به سازمانهای در حال توسعه این امکان را می دهد که رابط‌های کاربری و تجارب مناسبی را بر زیرساخت‌های تکنولوزی‌های موجود در حوزه‌ی Q2 Open بسازند.”

 

استارتآپ جدیدی به نام Finxact  به تنهایی دارد کارهای مهمی در عرصه بانکداری باز انجام می‌دهد و حتی در حال توسعه  یک  بانکداری متمرکز جدید از طریق API ها است. Finxact کاربردپذیر بودن خود را از طریق sandbox خودش پیشنهاد می‌کند و موسسات مالی علاقمند را دعوت می‌کند که بدون هیچ هزینه‌ای با این sandbox کار کنند. مدیر تکنولوژی این شرکت به نشریه نوآوری بانکی گفت:”این مدل، پلت فرمی شبیه به Salesforce است. ما از شما می‌خواهیم که بیاید و در sandbox ما محصولتان را توسعه دهید.” جویس، کسی که از Zenbanx به Finxact ملحق شد، اظهار کرد:” این کار مجموعه‌ی جدیدی از تکنولوژی است که ما در حال پیاده کردن آن به شیوه ی کاملا جدید و متفاوتی هستیم.”

 

سیستم های بانکداری متمرکز مدرن، بانک‌ها را قادر می سازند که بطور آنی به بررسی تراکنش‌ها بپردازند و بتوانند بدون نقص اطلاعات مشتری را برای مصرف داخلی بکار گیرنند و API ها اجازه‌ی انتشار این داده ها را بصورت مدیریت شده به شرکای خارجی می دهند. بانکداری متمرکز ابری همچون Finxact می توانند به راه حلی درخشان برای برون رفت بانک‌ها در استفاده از سیستم‌های قدیمی بانکداری متمرکز (که تقریبا تمام سیستم‌های آنان را شامل می‌شود) تبدیل شوند. اما تا بحال، فروشندگان بانکداری متمرکز جدیدی همچون Nymbus، به رغم تامین مالی عظیم و وعده و وعیدهای بسیار، از فروش خوبی برخوردار نیستند و هنوز به پیروزی چشمگیری دست پیدا نکرده‌اند.

 

API باز بانکداری متمرکز Finxact در اوایل ماه ژوئن بطور خصوصی راه‌اندازی و امروز برای عموم عرضه شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.