چرا برای کارت بانکی و رمز آن تعارف می‌کنیم؟

اگر کیف پول خود را برای خرید به فروشنده می دهید، کارت بانکی و رمزش را هم بدهید!

عصر بانک؛*دانیال خدابخش؛ سال‌ها از ورود کارت بانکی و دستگاه کارتخوان به شبکه پرداخت کشور می گذرد. بر اساس آمار اردیبهشت ماه، نزدیک به 88 درصد تراکنش‌های شاپرک یعنی 1 میلیارد و 127 میلیون تراکنش از طریق کارتخوان های فروشگاهی انجام شده، تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در اردیبهشت ماه 96 معادل 79 میلیون و 500 هزار و 483 کارت بوده است و هر ایرانی حدود 6 کارت بانکی فعال و غیرفعال دارد که در ماه 18 تراکنش بانکی با آن کارتها انجام می‌دهد.

 

با توجه به حجم گسترده استفاده از کارت و کارتخوان‎‌های فروشگاهی برای عملیات خرید، متاسفانه امروزه مشتریان در استفاده از دستگاه‌های POS معمولا وارد کردن شماره رمز و برداشت مبلغ را بر عهده فروشنده می‌گذارند و این کار امکان کسر مبالغی بیش از مبلغ کالای خریداری شده را فراهم می‌آورد، ضمن اینکه احتمال به سرقت رفتن کلیه اطلاعات حساب خریدار توسط اسکیمرها نیز وجود دارد.

 

در اختیار گذاشتن کارت بانکی و رمز آن از سوی خریدار به فروشنده، همانند این است که شما برای خرید کیف پول خود را در اختیار فروشنده قرار دهید تا خود فروشنده از کیف پول شما پول بردارد!

 

از طرف دیگر بلند گفتن رمز کارت به فروشنده در حضور خریداران دیگر نیز مانند این است که شما رمز گاوصندوق خود را با بلند گو به همه بگویید!

 

روش صحیح استفاده از دستگاه‌های POS به این صورت است که فروشگاههای دارای کارتخوان باید دستگاه کارت خوان را در دسترس مشتری قرار داده و واریز وجه خرید را نیز خود خریدار انجام دهد به این صورت که رمز و مبلغ کالا باید توسط مشتری به دستگاه داده شود و در این شرایط فروشنده نیز با نظارت صحت مبلغ داده شده به دستگاه را تأیید کرده و با فشردن دکمه ثبت، عملیات پرداخت را تأیید کند.

 

متاسفانه دادن کارت از سوی خریدار به فروشنده و بلند گفتن رمز بانکی شاید به دلیل اعتماد به فروشنده ،تعارف ایرانیها و رودرواسی و عادت باشد، اما چه خوب است کم کم این عادت غلط را کنار بگذاریم و اطلاعات کارت بانکی‌مان که همانند پول نقد است را به غریبه ها نسپاریم.

 

#رمز_را_خودمان_وارد_کنیم

 

*مدیر عصربانک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.