دوره رفتن به ژاپن برای کار گذشته است

یسنا به نقل از عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گزارش داد: اگر چه با آمار بالای بیکاران و کارجویان در کشور مواجهیم اما شرایط به گونه‌ای نیست که حتما برای کار کردن به ژاپن برویم.

عصر بانک؛حمید نجف با اشاره به حجم بالای متقاضیان کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی و فرصتهای شغلی خالی در ایران افزود: امروز با جمعیت آماده به کار زیادی روبه رو هستیم و به دلیل نوع نگاه و مدیریت جزیره‌ای است که چنین شرایطی را تحمل می‌کنیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا فرصتهای شغلی، خالی و جمعیت آماده به کار، زیاد است؟ گفت: متاسفانه وزارتخانه‌های علوم و کار در این زمینه با هم هماهنگ نبودند که فرضا وزارت کار برای چشم اندازه چند سال آینده اعلام کند بازار کار چه رشته‌هایی را نیاز دارد تا وزارت علوم بر اساس آن به پذیرش دانشجو و درج رشته‌های تحصیلی در دفترچه‌های آزمون اقدام کند و آموزش عالی نیز بر مبنای نیاز کشور نیرو تربیت کند.

 

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار عدم هماهنگی میان دستگاه ها در بعضی حوزه ها و پروژه‌ها را از دیگر عوامل موثر دانست و گفت: به عنوان مثال وزارت کار برای ایجاد اشتغال گسترده از پروژه تولید کفش ملی حمایت می‌کند و شرایط و بستر فعالیت نیروی کار در این صنعت را فراهم می‌کند ولی از آن طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت انبوه کفش‌های چینی را وارد بازار می‌کند! اینجاست که اختلال در بازار به وجود آمده و نظم و تعادل را به هم می‌ریزد. بنابر این وقتی حتی دو وزارتخانه هم با یکدیگر هماهنگ نیستند و یکسری برنامه‌های مقطعی را برای آنکه صرفا زمان بگذرد دنبال می‌کنند، نمی‌توانیم خروجی و نتیجه موفقیت آمیزی داشته باشیم.

 

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار خاطرنشان کرد: متاسفانه با گذشت نزدیک به 40 سال از پیروزی انقلاب هنوز در بعضی از بخش‌ها بر اساس نظام آزمون و خطا پیش می‌رویم و ریسک نمی‌کنیم، در حالی که امروز دوران آزمون و خطا گذشته و باید عمل کنیم.

وی نبود نظام شایسته‌سالاری در کشور را از دیگر مشکلات موجود برشمرد و ادامه داد: به جای آنکه یک نظام شفاف بروکراتیک در کشور پیاده شود تا یک فرد شایسته در راس آن قرار گیرد، بعضا می‌بینیم که رابطه جای خود را به ضابطه می‌دهد و با ارتباطات تلفنی، افراد شایسته جابه جا می‌شوند.

 

نجف درعین حال از مردم خواست تا برای به دست گرفتن امور و یافتن شغل منتظر دولت نمانند که از صد ارگان و نهاد مجوز بگیرند تا کسب و کاری راه اندازی کنند و به دولت اعلام کرد که موانع سر راه بخش خصوصی و حضور مردم در اقتصاد را از میان بردارد و برای این کار از کاهش تصدی‌گری خود آغاز کند.

 

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار در پایان تاکید کرد: با توجه به تورم جمعیتی ایران باید به لحاظ ایجاد شغل، بازار کار را برای جوانان مهیا کنیم و می‌توانیم برای برطرف کردن مشکل راهکارهای مقطعی را در پیش گیریم. امروز اگر چه برای متولدین دهه شصت بیشتر نیاز به کار داریم ولی مشکلات ما به گونه‌ای نیست که حتما به ژاپن برویم تا کار پیدا کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.