شناسایی سود منفی بانک‌ها منجر به ورشکستگی می‌شود/ بانک‌ها بازی پونزی می‌کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: آخر کار شناسایی سود منفی از سوی بانک‌ها به ورشکستگی منجر می‌شود.

عصر بانک؛به گزارش فارس، سیدعلی مدنی‌زاده عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در میزگرد مطالبات غیرجاری، دارایی‌های منجمد و راهکارهای اصلاح ترازنامه بانک‌ها در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی اظهار داشت: در ترازنامه بانک‌ها، سمت چپ آن به دلیل سودهای بالا بدهی‌ها را افزایش می‌دهد، اما عملاً در سمت راست (درآمد و دارایی) درآمد جدیدی وجود ندارد، بدین ترتیب شکاف ایجاد می‌شود که علت آن شناسایی سودهای غیرواقعی است.

 

وی ادامه داد: وقتی اوراق برای جبران کسری بودجه، وارد بازار می‌شود، نرخ سود سپرده را بالا می‌برد.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نرخ‌های سود فراتر از تورم غیربهینه هستند، تصریح کرد: این موضوع به دلیل ضعف نظارتی بانک مرکزی بوده و بانک‌ها به همین دلیل نرخ بالا به سپرده‌گذاران پیشنهاد می‌کنند و هراسی برای شناسایی سود منفی وجود ندارد و از این بابت اتفاق خاصی نمی‌افتد، بنابراین تهدید معتبری وجود ندارد و عملاً می‌بینید که بانک مرکزی کاری نمی‌کند.

 

به گفته مدنی‌زاده سود منفی بانک‌ها در نهایت به ورشکستگی منجر می‌شود و البته قانون ورشکستگی نداریم. در بازار مالی دولت حضور جدی دارد و ضمانت سپرده توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، بنابراین حاکمیت در بازار مالی، تضمین آورده و حتماً باید بانک مرکزی نظارت کند، تا جنگ قیمتی از بین برود.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر بانک‌ها عملاً بازی پونزی می‌کنند که در اروپا جرم است، بدین ترتیب که سپرده را جمع کرده و سود را از طریق سپرده جدید پرداخت می‌کند که برای این موضوع حتی برای یک رئیس‌جمهور یک شرکت 150 سال زندان و سه برابر پول جمع شده جریمه تعیین شد.

 

این استاد دانشگاه بابیان اینکه اقدام سیاستی نمی‌خواهیم، بلکه اصلاح سیاستی را خواستاریم، گفت: این موضوع طرح و اجماع در حاکمیت می‌خواهد و حتی راهکارهای آن را نیز می‌دانند. باید برای اصلاح هزینه پرداخت شود، در کنار آن دولت نیز خود را اصلاح کند، زیرا پایداری بدهی و کسری‌های بودجه مانع از اصلاح می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.