چرا حتی کارشناسان پرداخت در استفاده از پرداخت موبایلی و POS با مشکل روبرو می شوند؟

برای اینکه پرداخت های موبایلی سریع تر معرفی و محبوب شوند، باید برای مشتریان ارزشمند باشند تا آنان راضی به تغییر شیوه پرداخت خود شوند.

گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ ریتکا گرول مدیر بخش استراتژی  و راه حل های پرداخت در بانک سیلیکون ولی( بانکی با ٤٣ میلیارد دلار دارایی در ایالت کالیفرنیا) در این اواخر یک بار سعی کرد با استفاده ازآیفون خود پرداخت موبایلی انجام دهد. سپس او کارت کشید و دستگاه شروع کرد به بوق زدن.در نهایت او از کارت خود استفاده کرد و پرداخت انجام شد.

او به عنوان یکی از متخصصان صنعت پرداخت، این شرایط را خیلی جدی گرفت. اما درهر حال تجربه او  یکی از  مشکلاتی است که بسیاری از مشتریان با آن روبرو هستند.گرول که دو سال متوالی به عنوان یکی از زنان تاثیرگذار صنعت پرداخت از سوی نشریه PaymentSource انتخاب شده، در این باره می گوید:تراکنشی که اصولا طی پنج ثانیه انجام می شود، بیش از ٣٠ ثانیه طول کشید تا انجام شود.

او در ادامه می افزاید: من گیج شده بودم. نخست سعی کردم با Apple Payپرداخت را انجام بدهم اما کارساز نبود.سپس سعی کردم متوجه شوم واقعا پرداخت به چه شکلی انجام می شود.

هرچند کیف پول های الکترونیکی مانند اپل پی، اندروید پی و سامسونگ پی  با رشد محبوبیت روبرو شده اند، اما مشتریان همچنان در استفاده از POS با مشکلاتی مواجه می شوند.

در درجه اول بسیاری از فروشندگان، پرداخت های موبایلی را قبول نمی کنند و بیشتر اوقات مشتریان مجبور به جستجو در این باره می شوند.  گرول هنگامیکه برای نخستین مرتبه از اپل استفاده کرد، مجبور شد فروشگاه هایی را بیاید که این نوع پرداخت را قبول می کرد. او می گوید: الان متوجه سردرگمی می شوم. ابتدا پرداخت با اپل پی را آزمایش می کنم و اگر این نوع پرداخت کارساز نبود سپس سعی می کنم به شیوه ای دیگر پرداخت را انجام بدهم.

اولریش گویی مدیر عامل موسسه مشاوره دلویت می گوید: چالش دیگر پرداخت های بی تماس آن است که تعداد زیادی از روش های پرداخت های موبایلی کارآمد نیستند. مثلا ممکن است تلفن همراه فرد قفل باشد، ممکن است برنامه به طور کامل کار نکند یا اصلا کارتخوان مشکل داشته باشد.

بیشتر صندوق داران به اندازه کافی تجربه ندارند تا با این نوع مشکلات دست و پنجه نرم کتتد. به همین دلیل استیصال مشتریان در نقطه خرید بیشتر می شود. بنابراین تعجبی ندارد متقاعد کردن مشتریان تازه که مشکلات انطباق فناوری را دهان به دهان می شنوند سخت تر خواهد بود.

گرول می گوید: برای اینکه پرداخت های موبایلی سریع تر معرفی و محبوب شوند، باید برای مشتریان ارزشمند باشند تا آنان راضی به تغییر شیوه پرداخت خود شوند.

البته برخی مشکلات مربوط به پرداخت موبایلی با گذشت زمان حل می شوند  زیرا فروشندگان بیشتری آن را به کار خواهند گرفت.

جو ماچ نایب رییس و مدیر عامل راه حل ها در موسسه وریفون، پیش بینی می کند تا زمانی که فروشندگان بزرگ پرداخت های موبایلی را قبول نکنند، سردرگمی مشتریان همچنان ادامه خواهد یافت. او می گوید: تصور می کنم در ٢٠١٧ میلادی شاهد گام های مهمی در این باره باشیم، اما هنوز به ٢٤تا٣٦ مرحله زمانی نیاز است تا بتوانیم به چنین نقطه ای برسیم.

در این میان باید منتظر ماند و دید آیا مشتریان چنان  از ناتوانی در انجام پرداخت های موبایلی سرخورده می شوند که آن را رها کنند یا خیر.

مارک رانتا مدیر بخش کانال های بانکداری دیجیتال در موسسه ACI Worldwide می گوید: سهولت استفاده یکی از مهمترین نکات است. اگر یک شیوه پرداخت خیلی سخت باشد، مشتریان از آن استفاده نخواهند کرد.آنها به شیوه ای رو می آورند که قبلا از آن استفاده می کردند.مگر آنکه روش جدید واقعا مزیت هایی داشه باشد.

همزمان با افزایش محبوبیت و شهرت پرداخت های موبایل زیرساخت های فناوری نیز احتمالا از سوی مشتریان ارزیابی می شوند. رامش سیرومانی یکی از شرکای موسسه مالی A.T. Kearneyبه از دسترس خارج شدن Worldpayاشاره می کند و آن را مثالی درباره مشکلات موبایل معرفی می کند. او می گوید: این رویداد نشان داد چگونه باید خود را برای موارد مشابهی در دنیای پرداخت موبایل آماده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.