تاریخچه ساخت کارت بانکی؛ چرا کارت بانکی بوجود آمد!؟

برداشت و واریز وجه اشخاص بخش اعظم تراکنش های شعب و هزینه های عملیاتی بانکها را شامل می شد و این دلیل ساخت کارت بانکی بود.

عصر بانک؛ در گذشته، برداشت و واریز وجه اشخاص به حساب خود،بخش اعظم تراکنش های شعب بانک ها را تشکیل می داد.به گونه ای که بخش قابل توجهی از وقت کارکنان بانک،به این کار اختصاص یافته و در نتیجه بخش اعظم هزینه های عملیاتی بانک را تشکیل می داد.

تاریخچه ساخت کارت بانکی

بانک ها در تلاش برای رفع این چالش،اقدام به سفارش، ساخت و حمایت از ساخت تجهیزاتی نمودند تا بتوانند این عملیات را با دخالت هرچه کمتر نیروی انسانی ومکانیزاسیون هرچه بیشتری به انجام رسانند.نتیجه این سرمایه گذاری ،ساخت دستگاه هایی بود که آن ها را می توان اجداد عابر بانک نامید. از سه نمونه اولیه ساخته شده عابر بانک در دهه 1950 در انگلستان و آمریکا ،دو دستگاه قابلیت پرداخت وجه و یکی قابلیت دریافت وجه مکانیزه را داشتند.

 

با تولد دستگاه خودپرداز (ATM) پرداخت الکترونیکی متولد شد.

 

گام دیگرمالیه الکترونیکی،مکانیزاسیون پرداخت های اعتباری بود که از چند سال قبل با اتکا به کارت شناسایی مشتریان موسسات اعتباری در جامعه آمریکا و انگلیس به سرعت رواج یافت.

 

همانگونه که پیشتر ذکر شد،شرکت داینرزکلاب و پس از مدتی شرکت آمریکن اکسپرس ،دو شرکت آمریکایی بودند که به مشتریان خود،قدرت خرید اعتباری اعطاء نمودند و به ازای هریک از مشتریان خود کارت شناسایی از نوع کارت مقوایی صادر می کردند.پس از چند سال صدور کارت مقوایی متوقف شد و صدور کارت پلاستیکی در دستور کار قرار گرفت که دارای دوام بیشتری بود.درآن سال ها روی کارت ، اطلاعات ضروری مربوط به هرکارت و دارنده آن به صورت چاپ برجسته ،حک می شد.

 

پشت کارت نیز حاوی یک کادر بود که در آن تصویر امضای دارنده کارت وجود داشت .

 

این دو شرکت ،برای تسهیل امور پذیرش اعتباری مشتری،در فروشگاه های طرف قرارداد خود ،اقدام به توزیع دستگاهی مخصوص به نام Imprinter نمودند که در افواه zipzap نیز خوانده می شد.

 

اصطلاح  Imprinter در زبان انگلیسی اشاره به منقوش نمودن چیزی از طریق نشاندن و فشردن آن است.دستگاه Imprinter نیز دستگاهی بود که با فشردن کارت روی یک سری فرم،باعث می شد که اطلاعات برجسته سازی شده روی کارت به راحتی روی کاغذ نیز اثر خود را برجای گذاشته و حک شود.هرفرم شامل سه برگه کاغذ Carbonless در سه رنگ مختلف بود.پس از نقش زدن کارت روی کاغذها،آن ها به امضای مشتری و صاحب فروشگاه می رسیدند.برگه اول به عنوان رسید خرید به مشتری داده می شد.از دو برگه باقی مانده ،در انتهای ماه ،فروشنده برگه ای را به موسسه اعتباری داینرزکلاب و یا آمریکن اکسپرس می داد و در مقابل تاییدیه برگه ها ،مبلغ خرید را دریافت نموده و برگه سوم برای امور حسابداری،همیشه نزد او باقی می ماند.این فرم سه برگی به تعداد زیاد با طرح و لوگوی موسسه اعتباری در اختیار فروشگاه ها قرار می گرفت.

 

دستگاه Imprinter در اشکال مختلف تولید می شد.در زیر یک نمونه از آن را می توانید ببینید:

در سمت چپ برگه رسید ،آثار برجستگی کارت روی برگه مشاهده می شود.

 

یکی از بزرگترین نقاط ضعف استفاده از کارت های PVC در صنعت پرداخت و بانکداری ،امکان جعل سهل و آسان این کارت ها بود.چنانچه شخصی کارتی را به سرقت می برد و یا پیدا می کرد،با جعل امضای صاحب اصلی کارت می توانست به راحتی ازآن برداشت کرده و استفاده از آن در عابر بانک حتی به جعل امضاء هم نیازی نداشت.

 

کارت های مغناطیسی و رمز کارت

 

در دهه 1950،برای اولین بار،کارت های مغناطیسی،مورد استفاده موسسات اعتباری قرار گرفتند.در وضعیت جدید،علاوه بر برجسته سازی اطلاعات روی کارت،فیلدهای اطلاعاتی بیشتری در نوار مغناطیسی کارت ذخیره می شدند.

 

به این ترتیب،خواندن اطلاعات کارت نیز بصورت مکانیزه قابل انجام شد.تا قبل از تولد کارت های مغناطیسی ،دستگاه های عابر بانک،به هرشخصی که کارت را در داخل شیار کارت خوان آن ها قرار می داد و شماره شناسه را وارد می کرد،مبلغ وجه مشخص و محدودی را داخل یک پاکت پرداخت کرده و یا داخل پاکت از وی پول برای سپرده گذاری دریافت می کردند.اما با ظهور کارت های مغناطیسی،اطلاعات دارنده کارت به صورت مکانیزه از روی شیار مغناطیسی خوانده شده و در خودپرداز پردازش می شد.هم چنین از شخص ، رمز ، سوال می شد و در صورت صحت رمز ورودی ،ادامه سرویس دهی میسر بود.

 

در سال 1959،دو شرکت که اکنون با نام های ویزا و مستر کارت آن ها را می شناسیم ،اقدام به راه اندازی مرکز تماس کردند تا در موقع استفاده از کارت اعتباری در فروشگاه ،فروشنده با این مرکز تماس ،ارتباط برقرار نموده و از موجودی کافی خریدار اطمینان حاصل کند.هم چنین در همان سال  با هدف کاهش مغایرت مالی،سیستمی کامپیوتری برای پردازش رسیدهای دریافتی از فروشندگان و انجام عملیات تسویه حساب ماهانه توسط این دو موسسه راه اندازی شد.

 

در سال 1984،شرکت هایپرکام در هاوایی آمریکا ،اقدام به تولید کارت خوانی موسوم به EFT-POS نمود که امکان اتصال به مرکز را داشت.این دستگاه مجهز به یک مودم تلفنی بود و با استفاده از خطوط تلفن می توانست به سرور مرکزی متصل شده تا اصالت سنجی و احراز هویت و کنترل موجودی کارت را به صورت آنلاین انجام دهد.

 

/پرداخت الکترونیک به زبان ساده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.