لزوم برون سپاری وظایف غیراصلی بانکهای هوشمند و چابک

مازیار عربشاهی در نشستی تحت عنوان " برون سپاری فعالیت های بانکی" مهمترین وظیفه بانک ها را هدایت منابع مالی و پس انداز ها به سمت سرمایه گذاری و برون سپاری باقی خدمات بانکی دانست.

عصر بانک؛مازیار عربشاهی مدیر کل تحقیق و توسعه شرکت ایران ارقام است، وی درکارگاه آموزشی برون سپاری فعالیت بانکی در نمایشگاه تراکنش اطلاعات جالبی را درباره کانال های مختلف ارائه خدمات بانکی و تغییرات آنها طی زمان به مخاطبان داد و تاکید کرد بانکها اگر با تغییرات محیطی تغییر نکنند از بین می روند.

 

عربشاهی در ابتدا در رابطه با فعالیت های شرک ایران ارقام متذکر شد: این شرکت در زمینه ارائه دستگاه های سلف سرویس بانکی فعالیت می کند و توانسته بخشی از سرویس ها و خدماتی که مشتریان بانکی از آن ها استفاده می کنند را به بانک ها عرضه نماید. همچنین وظیفه این شرکت ارائه راه حل  به بانک ها است تا امور بانکی را به نحو احسن یا خود انجام دهند یا این فعالیت ها را برون سپاری کنند.

 

عربشاهی در ابتدا با نشان دادن عکس چند دایناسور به حضار گفت، هر زمان بحث تغییرات بانکی می شود من یاد دایناسورها می افتم که نتوانستند خود را با تغییرات محیطی هماهنگ کنند.

 

صنعت بانک صنعت پیچیده ای است و شامل کسانی  میشود که بیرون و یا داخل بانک مشغول فعالیت هستند، حال شاید یکی از این دو طیف نتوانند خود را  با تغییرات بانکی وفق دهند؛ همسان نشدن با تغییرات بانکی، به مانند موجوداتی که در طبیعت هستند و ساختار بدن آن ها با تغییرات طبیعت ساز گار نمی شود، موجب خواهد شد تا بانک ها یا کسانی که با این بانک ها در تعامل هستند به زودی حذف شده و از دور خارج شوند.

 

 

وی با طرح این سوال که  حال در صنعت بانکی چگونه می توان با تغییرات همسو شد تا این تغییرات منجر به حذف بانک نشود؟ ادامه داد: اگر به خاطر داشته باشید سیستم بانکی پیش از این به شکل شعبه ای اداره می شد یعنی شما هر کار بانکی که داشتید مثل نقد کردن چک باید به همان شعبه مربوطه مراجعه می کردید و شعبات دیگر قادر به انجام امور شما نبودند تا اینکه با آمدن  Corebanking بعد ها این خدمات در کل شعبات پخش شد و کم کم بانک ها بین خود شبکه های محلی نیز راه اندازی کردند. همین باعث شد تعداد شعبات بانک ها افزایش یابد چراکه اگر فردی در جایی حسابی داشت به راحتی می توانست امور بانکی خودرا در شهر دیگر و شعبات دیگر همان بانک انجام دهد.

 

عربشاهی خاطر نشان کرد: این اتفاق تحول بزرگی در حوزه بانکداری بود که درنهایت با آمدن شبکه های ملی مثل شتاب که شبکه تبادل اطلاعات ملی بین بانکی است و با ایجاد این شبکه های بین بانکی معنای بانکداری و صنعت بانکداری  در کل تغییر یافت و مراجعه کننده می توانست به راحتی از همه بانک ها خدمات دریافت کند.

 

او در ادامه به سایر تحولات در صنعت بانکداری پرداخت و گفت: همچنین بانک ها پس ازاینکه الکترونیکی شدند، از یک کانال، سرویس و خدمات ارائه می دادند ولی بعد از آن بحث Multichannel یا کانال های چندگانه به وجود آمد و بانک ها توانستند سرویس های مختلفی را از کانال های متعدد در سطح کل بانک ها و از شبکه بین بانکی به مشتریان عرضه کنند.

مازیار عربشاهی افزود: پس از آن به Crosschannel رسیدیم که تقریبا در سال های گذشته چیزی شبیه به آن را تجربه کرده بودیم و با آمدن تکنولوژی های جدید پرداخت های موبایلی، پرداخت های داخل مغازه ها که PSPها مسئول ارائه آن ها بودند، و پرداخت های اینترنتی و مانند آن کانالهای مختلفی در اختیار کاربران قرار گرفت . Omnichannel  نیز تغییر دیگری است که امروزه همه بانک ها و شرکت ها  به آن سمت حرکت می کنند و آن ها را پیاده سازی می کنند. از طریق این شکل کانال شما می توانید همزمان با چند کانال مختلف ارتباط برقرار  کنید وسرویس خود را از طریق درگاههای مختلف همزمان دریافت کنید  به این صورت ممکن است تراکنش شما روی موبایل شروع و روی پوز فروشگاه تمام شود یا روی ATM شروع و برروی موبایل خاتمه یابد.این ها همه نشان دهنده تغییراتی است که صنعت بانکداری و پرداخت داشته و توانسته خود را با تغییرات و نیازهای مشتریان همسو کند.

وی همچنین به مبحث سلف سرویس ها که تحول دیگری در امر بانکداری بود پرداخت و اظهار کرد: تغییر دیگر ما را از مراجعه حضوری به بانک و شخصی که در بانک خدمات ارائه می کند به سلف سرویس رساند وما به سمتی رفتیم که خود مشتری امور بانکی خود را انجام دهد که البته ورود دستگاه های خود پردازشروع این فرآیند بود و موجب شد این تغییرات در بانک ها شکل گیرد.

 

عربشاهی  ضمن بیان این مطلب که این تغییرات موجب شد تا بانک ها انعطاف بیشتری نشان دهند و با صرف هزینه هایی زیر ساخت ها و ابزار های  مورد استفاده  خود را تغییر دهند، افزود: ما نیز در  بانک ها مجبور به انجام تغییراتی شدیم؛ فرایندهای مورد استفاده بانک ها، نوع خدمات ارائه شده توسط بانک ها، تغییر در زیر ساخت های حقوقی و حتی تغییرات  فرهنگی به مرور در بانک ها اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: خیلی از سیستم های دستی در بانک ها تبدیل به سیستم های الکترونیکی شد مثل اتفاقی که در چک الکترونیکی با آمدن چکاوک یا قبض ها رخ داد یعنی ما تغییر ماهیتی خاصی انجام ندادیم و تنها از ابزار استفاده کردیم تا مشکلات را مرتفع کنیم و راه حل جدیدی ایجاد نماییم که البته این اتفاق چندان جذاب نبود مثلا زمانی که  مشتریان در ابتدا قبض خود را اینترنتی پرداخت می کردند این شبهه وجود داشت که قبض پرداختی مهر ندارد و کسی این قبض را تایید نمی کرد و می گفت باید مهر بانک در قبض وجود داشته باشد.تا اینکه این فرهنگ عوض شد ، زیر ساخت ها تغییر کردند و شرکت های خدماتی متوجه شدند که می توانند از مسیر دیگری به صحت پرداخت قبوض پی ببرند و نیازی به مهر دستی نیست.

 

مازیار عربشاهی همچنین مبحث چک الکترونیکی را عنوان کرد و گفت: وقتی این چک ها طراحی و تعریف شدند نیازمند تغییراتی درساختار حقوقی بودند که بتواند آن ها را پوشش دهد؛ این که فقط ما تصویر چک را منتقل کنیم به جای لاشه چک در گام اول سخت به نظر می آمد و می بایست همه این تغییرات در بانک ها به وجود می آمد. در این بین بانک های هوشمند و بانک های چابک تری که نمی خواستند به زودی و به راحتی منقرض شوند، سریعتر از بانک های دیگر این تغییرات را پذیرفتند.

 

وی خاطر نشان نشد: تعریف های اصلی بانک بسیار فراتر از سرویس هایی است که به مشتری ارائه می شود مثل همین تسهیلاتی که از طریق ارائه کارت های اعتباری توسط بانک مرکزی انجام شد و بدین ترتیب تسهیلات را از دل بانک ها خارج کرد و از طرق دیگری به جریان انداخت.

 

 

عربشاهی در ادامه با نشان دادن اسلایدی گفت که در بانکهای بزرگ دنیا تقریباً اکثر خدمات بانکی برون سپاری می شود و فقط بانکها به وظیفه اصلی خود می پردازند که از این طریق هم هزینه تمام شده پول برای آنها کاهش می یابد و هم خدماتی با کیفیت تر به مشتریان عرضه می کنند.

 

کارشناس تحقیق و توسعه بانکی با اشاره به این نکته که با تغییرات انجام شده و جایگزینی فرایند های مکانیزه پیچیده  سازمان ها بزرگتر شده و هزینه عملیات  بانکی بالاتر رفت، تشریح کرد: با اعمال همه تغییرات در شبکه های بانکی، پیچیدگی هایی در سیستم های بانکی ایجاد شده است که می بایست همه آن ها مدیریت و سازماندهی شوند. تنها راهی که موجب می شود بانک ها در دام این پیچیدگی ها گرفتار نشوند و نسل آن ها منقرض نشود، هوشمند سازی بانک ها و برون سپاری است تا بدین صورت بانکها بتوانند  فعالیت هایی که قسمت اصلی کسب و کار آن ها نیست را خارج کنند و  به ماموریت اصلی خود بپردازند .

وی با اشاره به اینکه در بانکهای دنیا حتی مدیریت منابع انسانی بانک را نیز برون سپاری میکنند ، ماموریت اصلی بانک را مدیریت منابع مالی بانک از سمت پس انداز به سمت سرمایه گذاری دانست.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.