توضیح درباره بازداشت دو متهم مرتبط با بانک سرمایه

به دنبال اعلام دستگاه قضا درباره پرونده متهمان مالی بانک سرمایه و بازداشت برخی از آنها مدیر عامل این بانک توضیحاتی در این ارتباط ارائه کرد و گفت که بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان دو موضوع کاملا مستقل از یکدیگر بوده و نباید به مسائل آنها از یک زاویه نگاه کرد.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، اخیرا دادستان کشور از بازداشت دو متهم مرتبط با پرونده بانک سرمایه خبر داد و سخنگوی دستگاه قضا نیز به ماجرای اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره داشته است.

 

این در حالی است که خانی – مدیرعامل بانک سرمایه – امروز در نشستی خبری در پاسخ به ایسنا درباره‌ دلایل دستگیری دو نفر از متهمان این پرونده و ماجرای آن توضیح داد که افراد بازداشت شده جزو مدیران فعلی نبوده و متعلق به گذشته هستند تا جایی که می‌دانم یکی از این افراد حدود پنج ماه پیش بازداشت شده، ولی نه عضو هیات مدیره بانک بوده و نه از مدیران عامل.

 

وی گفت که موضوع در مرحله اتهام است و در مرحله‌ بازجویی قرار دارد. از این‌رو نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که دلایل بازداشت این افراد و ماجرای این پرونده چیست و پیش‌بینی دقیقی در این مورد ندارم.

 

با این حال مدیرعامل بانک سرمایه اظهار کرد: بحث صندوق ذخیره فرهنگیان کاملا از بانک سرمایه جدا بوده و به آن ربطی ندارد و آقای اژه‌ای نیز در سخنان خود دقیقا از صندوق ذخیره فرهنگیان سخن گفته و اسمی از بانک سرمایه نیاورده‌اند.

 

خانی ادامه داد: به هر صورت در بانک سرمایه و در گذشته تخلفاتی صورت گرفته و پرونده‌هایی در این باره وجود دارد که در حال بررسی است. در عین حال که ما از تحقیق و تفحصی که قرار باشد در این بانک انجام شده و به ایجاد شفافیت بینجامد، حتما استقبال می‌کنیم.

 

وی با وجود اعلام برخی آمار و ارقام از سوی نمایندگان مجلس تاکید کرد که تاکنون نمایندگان برای بررسی و تفحص به بانک سرمایه مراجعه نکرده‌اند.

 

وی تاکید کرد که با توجه به این‌که بانک سرمایه متعلق به معلمان و فرهنگیان است در هر شرایطی هیچ حقی از سهامداران، مشتریان و به ویژه معلمان ضایع نخواهد شد.

 

توضیحات مدیرعامل بانک سرمایه درباره برخی ابهامات مالی

 

مدیر عامل بانک سرمایه در ادامه درباره برگشت پول‌های خارج شده در این بانک در سال‌های گذشته، گفت: در تشکیل پرونده‌ها گاها مشکلات و سهل‌انگاری‌هایی توسط برخی افراد اتفاق افتاده است که یکی از آنها مربوط به پرداخت اعتبارات و نبود وثیقه‌های مناسب بود. با این حال با توجه به وثیقه‌هایی که دریافت شده پیش‌بینی می‌کنیم که بتوان پول‌های رفته را برگرداند هرچند که زمان زیادی ممکن است طول بکشد، اما تمامی این پول‌ها با سود و جریمه آن به بانک بر می‌گردد.

 

خانی در مورد وام‌هایی که با نرخ سود 1.5 درصد از این بانک دریافت شده و اکنون با مشکل مواجه شده است، توضیحاتی داد و اعلام کرد: در دوره‌ای براساس قراردادی وام‌ها با سود 1.5 درصد به منظور ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای خاص فرهنگیان ارائه شده، اما با توقفی که در این پروژه‌ها ایجاد شد، از این پس باید تسهیلات دریافتی به جای کارمزد 1.5 درصدی با سود 24 درصد بازپرداخت شود.

 

وی درباره‌ این‌که نمایندگان مجلس در تفحص خود اعلام کردند فردی حدود 3200 تا 3900 میلیارد تومان از بانک سرمایه تسهیلات دریافت کرده این موضوع را رد کرد و گفت: هیچ فرد حقیقی و حقوقی وام با این رقم دریافت نکرده است.

 

مدیر عامل بانک سرمایه همچنین آمار 7900 معوقات این بانک که اعلام شده غیرقابل وصول است را نیز تایید نکرد و بیان کرد: به هر صورت نمی‌توان گفت که معوقات بانک سرمایه غیرقابل وصول است، چرا که به‌طور حتم برای دریافت آن از بدهکاران اقدام خواهیم کرد.

 

از خانی سوال شد که گفته می‌شود 90 درصد اعتبارات این بانک در اختیار 30 نفر قرار دارد.

 

وی گفت: نمی‌دانم مبنای اعلام این آمار چیست، اما مشخص است که تقسیم‌بندی‌های نظام بانکی با آنچه که دوستان می‌گویند فرق دارد تعداد 30 نفر برای دریافت این حجم کلان از تسهیلات نمی‌تواند درست باشد و باید در اختیار تعداد بیشتری قرار داشته باشد.

 

آخرین وضعیت تسویه بدهی‌ها به بانک مرکزی و بازار بین بانکی

 

مدیرعامل بانک سرمایه همچنین به برخی مسائل پیرامون این بانک اشاره داشت و افزود: تا پایان مهرماه امسال آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد بالاترین جذب منابع در بین بانک‌ها مربوط به بانک سرمایه بوده که نسبت به پایان سال گذشته تا 49 درصد افزایش داشته است.

 

خانی همچنین به وضعیت بدهی بانک سرمایه اشاره داشت و گفت: این بانک تا پیش از این بزرگ‌ترین بدهکار در بین بانک‌ها بوده که نرخ آن تا حدود 31 درصد می‌رسیده است، اما وضعیت کنونی نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم بدهی‌های خود به تمام بانک‌ها را پرداخت کنیم و در حال حاضر به هیچ بانکی بدهی نداریم به غیر از یک مورد که مربوط به اختلافات محاسباتی است. 

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای تیرماه امسال تاکنون تمامی بازنشسته‌ها از بانک سرمایه خارج شده و تمامی نیروهای موجود نیروهای خود بانک هستند و مطمئن هستم که هیچ‌گاه بازنشسته‌ها به بانک سرمایه باز نخواهند گشت.

 

گرچه بانک سرمایه خاص و ویژه معلمان و فرهنگیان است، اما آن‌طور که مدیر عامل بانک سرمایه می‌گوید هنوز تمامی حساب‌های این بخش در بانک ملی وجود داشته و نتوانسته‌اند به بانک سرمایه منتقل کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.