گفتگو با مدیر عامل شرکت داتین / ما هنوز نمیتوانیم بین المللی فعالیت کنیم

دانشگر یکی از چالشهای نظام بانکی ایران را نوع بانکداری ایران دانست که بانکداری قدیمی است و باید از مشاوران قوی و به روز کمک گرفته شود تا قواعد جدید و به روز را برای بانکداری ایجاد کنند.

عصر بانک؛ سایت آموزشی خبری عصربانک در ادامه گفتگو با مدیران شرکتهای بانکی و پرداخت، با آقای مهندس دانشگر گفتگویی داشته که شما را به خواندن این گفتگو دعوت میکنیم:

 

سیدعلی دانشگر ، در سال 74 در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار وارد دانشگاه تهران شد  و در سال 84 هم در رشته مهندسی نرم افزار مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شد.از همان سالهای ابتدایی ورود به دانشگاه تا کنون در حال فعالیت در زمینه تولید نرم افزار بوده و از فروردین سال  86  با گروه شرکتهای فناپ همکاری میکند  و تا الان در شرکت داتین (یکی از شرکتهای گروه فناپ ) به عنوان  مدیر عامل شرکت داتین  مشغول به فعالیت است.

 

ایده تاسیس داتین

دانشگر در مورد تاریخچه داتین این گونه گفت: اواخر سال 84 فناپ با مشارکت بانک پاسارگاد و تعدادی از فعالین حوزه آی تی (IT) کشور تاسیس شد،یکی از  ماموریت های اصلی که از ابتدا در فناپ مطرح بود، بحث تولید نرم افزارهای بانکی و خدمات پرداخت هم برای ارائه به بانک پاساگاد و هم برای ارائه به  سایر بانک های کشور بود.

من هم از سال 86 به عنوان مدیر پروژه core banking در فناپ مشغول به کار شدم و بعد از مدتی که تولید نرم افزارهای دیگر مانندswitch ، card و بانکداری مدرن و … آغاز شده بود تصمیم بر این شد که تولید این نرم افزارها بصورت یک دپارتمان مجزا در شرکت فناپ با نام واحد راهکارهای بانکی  ایجاد شود  که بنده مدیر این دپارتمان شدم.

اواخر سال  91 ، مدیران فناپ تصمیم گرفتند که این دپارتمان را بصورت یک شرکت زیرمجموعه تبدیل کنند و به این ترتیب شرکت داتیس آرین قشم (داتین) شکل گرفت و بنده هم به عنوان مدیرعامل شرکت داتین انتخاب شدم و از اول سال 92 کل پرسنل به شرکت داتین منتقل شدند و فعالیت شرکت به نام داتین شکل گرفت.

 

مشتریان شرکت

مدیر عامل داتین در باره مشتریان شرکت گفت : فناپ از  سال 85 شروع به تولید core banking  کرد و از اوایل 86 تولید switch و بانکداری مدرن شروع شد و  در مجموع اردیبهشت 87 switch ما در بانک پاسارگاد به عنوان switch دوم بانک عملیاتی شد و در دی ماه 87 core banking  عملیاتی شد و چون بانک اصرار داشت مهاجرت به صورت تدریجی انجام شود و ما بصورت تدریجی و محصولی شعبه ای مهاجرت را انجام دادیم ، مهاجرت سیستم با وجود حدود 240-250 شعبه حدود 5/2 سال طول کشید اما با توجه به اینکه سیستم قبلی یک سیستم متمرکز بود و باید از یک سیستم متمرکز در حال کار به سیستم متمرکز در حال کار دیگر مهاجرت میکردیم، کار سخت ولی در نهایت این طرح موفقیت آمیز بود و طی سمیناری که بانکها را دعوت کردیم ،این مدل را به عنوان نمونه موفق مهاجرت به بانکها معرفی کردیم. در ادامه در تابستان 88 بانک توسعه تعاون با فناپ قرارداد بست که در حقیقت مشتری دوم ما شد که تمام خدمات، شامل CMS,Switch,Coreو بانکداری مدرن و … را به بانک توسعه تعاون ارائه کردیم.

بعد  از آن بانک گردشگری که  در مرحله تاسیس بود ،راهکار شرکت ما را به عنوان راهکار انتخاب کرد. همینطور بانک قرض الحسنه رسالت  هم کل راهکار Core ,Switch,CMS و بانکداری مدرن و … را از فناپ دریافت کرد.

موسسه مالی اعتباری فردوسی آرمان ، موسسه مالی اعتباری وحدت ، کمیته امداد امام خمینی از دیگر مشتریان ما هستند.

همچنین یکی از مشتریان مهم ما بانک رفاه کارگران  ، برای موضوع تسهیلات متمرکز است ،چون سیستم ما ماژولار است در قدم اول با توجه به مسائلی که در خود بانک رفاه بود و مشکلاتی مانند پراکندگی های تسهیلات ، بانک، سیستم تسهیلات را انتخاب کرد و پروژه خیلی خوب پیش رفته و طی 2-3 ماه آینده کل پروژه نهایی می شود.

 

همچنین از دیگر مشتریان داتین، شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد،  شرکت کارت ایران خودرو و  شرکتی به نام پیشگامان که شرکت کارت اعتباری بانک ملی است که دو سال پیش تاسیس شده که نیاز به یک CCMS (Credit Card Management System)دارد ، اینها مجموعه ای از مشتریان ما هستند .

 

محصولات داتین

دانشگر در باره محصولات داتین به عصربانک گفت : ما در شرکت جدای از محصولات متداول نرم افزاری بانکی، 3 دسته محصول را در دستور کار داریم. یک دسته ازاین محصولات،  قابل استفاده و مفید برای نظام بانکی که بطور طبیعی تا الان در سبد محصولات ما و شرکت های دیگر این حوزه نبوده و بانکها هم تا الان خیلی احساس نیاز نمی کردند ، می باشد .این  محصولات ، مربوط به انواع دیگر بانکداری به غیر از  Retail Banking است زیرا بیشتر بانکهای ما Retail Bank هستند و نرم افزارها هم بیشترین تمرکز را روی این موضوع دارند ولی در حال حاضر بحث بانکداری شرکتی، بانکداری اختصاصی و بانکداری سرمایه گذاری در دستور کار ماست زیرا در ایران این بخش از بانکداری خیلی استفاده نشده است و برنامه نویسان سراغ این برنامه ها  نرفتند ولی ما در حال حاضر احساس میکنیم که این بخش بانکداری مورد نیاز هست.

شاخه دیگر محصولات، نرم افزارهای تحلیلی هستند مثل مدیریت ریسک ،رتبه بندی اعتباری،تشخیص و کشف تقلب و …

شاخه دیگر هم، نرم افزارهای مشتری محورهستند ، نرم افزارهای مشتری محور، نرم افزارهایی هستند که از زوایای مختلف مشتری را برای بانک شناسایی میکنند  و میتواند در مورد مشتری یا گروههای مشتری پیشنهاداتی را به بانک بدهند.

به طور کلی ماموریت داتین تولید هرگونه نرم افزاری است که به کمک بانکها بیاید تا این سازمان های بزرگ اقتصادی به اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت خودشان با راندمان بالاتری برسند.

 

بنابراین در موج اول ما 3 دسته محصول مورد نیاز بانکی را تولید کرده ایم و در موج دوم ما نرم افزارهای مکمل و متمم  نرم افزارهای مورد نیاز سیستم بانکی را تولید کرده ایم.

 

برنامه دیگر در مورد نرم افزارهایی است که درمدت این 10 سال تولید شده اند که اگر از نظر فناوری، نیاز به روز شدن داشته باشند، این تغییرات انجام خواهد شد.

 

صادرات نرم افزارهای بانکی

مدیر عامل داتین درباره صادرات نرم افزارهای بانکی و مشکل تحریم ها این گونه گفت: ما برای محصولاتمان ،  نگاهی جدی به خارج از مرزها داریم تا بتوانیم محصولات خود را به کشور های دیگر عرضه کنیم  و با توجه به  واحد ارتباطات بین الملل در داتین ، در بیرون از کشور شبکه شرکت را به خوبی توسعه داده ایم  ، منتها در خارج از کشور برای پیاده سازی یک سری  نرم افزارها در حوزه بانکی و پرداخت باید یکسری گواهی و قواعد استانداردها رعایت شود که ما در استفاده از این گواهی ها و استانداردها تحریم بودیم ، اما از طرق مختلف ما از این تحریم ها گذر کرده ایم.مثلا برای نرم افزار Switch ، گواهی (PADSS)  گرفتیم که در محیط بین المللی لازمه کار است.در هرصورت اگر نرم افزارهای ما برای ورود به بازارهای بین المللی و رقابت با رقبا، نیاز به بروز رسانی و تغییرات داشته باشد، این تغییرات به نحو احسن انجام خواهد شد که بعضی از این تغییرات و تطابق ها به نتیجه نهایی رسیده است . اما با همه این کارها و چند پروژه برون مرزی که امکان اجرایی شدن دارد و  با وجود اینکه برجام اجرا شده اما ما هنوز نمیتوانیم بصورت بین المللی فعالیت کنیم .

همکاری با شرکتها و کارتهای اعتباری بین المللی

بحث دیگر فعالیت شرکتهای خارجی و استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی در داخل کشور است که  از مهمترین آنها  کارت Visa و Master است که به علت تحریم امکان صدورآنها در ایران وجود ندارد ولی China Union pay  چین و JCB ژاپن در حال مذاکره با بانک مرکزی هستند که اگر مذاکرات با این شرکتها موفق باشد و  رگولاتوری به نتیجه نهایی برسد ؛ مسئله مهم دیگری وجود دارد  که آن انطباق نرم افزار های ایرانی با Switch  این شرکت هاست، که شرکت داتین در این زمینه تمام مقدمات را آماده کرده و نرم افزار ما قابلیت وصل شدن به این Switch های خارجی و ارائه کارتهای اعتباری برای بانک های کشور را دارد.

 

نوآوری  و  آینده نگری در حوزه های Fintech

دانشگر درباره بحث نوآوری و حمایت از استارت آپها گفت: ما در حوزه فین تک ، هم در زمینه حمایت از شرکتهای استارت آپی با ایجاد مرکز نوآوری فناپ و  شتاب دهنده تریگ آپ فعالیت های بسیاری مناسبی انجام دادیم و هم در زمینه حمایت تیم های داخلی شرکت فعالیت های  کاملی داریم و همیشه از فعالیتهای استارت آپی و نوآورانه در مجموعه فناپ  حمایت خوبی صورت گرفته است.

دانشگر با ذکر این نکته که آینده پژوهی بحثی کاملاً تخصصی است که در بانک پاسارگاد و مجموعه شرکتهای فناپ افراد متخصص در این زمینه مشغول فعالیت هستند  گفت، بانکداری و پرداخت آینده در دست استارت آپها و شرکتهایی با فناوری نوآورانه خواهد بود که با توجه به این تفکر، حمایت از این شرکتها نیز در دستور کار ما می باشد.

بزرگترین چالش کاری

مدیر عامل داتین کمبود نیروی انسانی کارآمد در سطوح مختلف کاری از مدیر عامل تا کارشناسی را بزرگترین چالش کاری دانست  و گفت اگر این مساله در کشور ما حل شود کلی از مشکلات رفع میشود.

وی راهکار این مساله را آموزش و ایجاد نیروی کارآمد دانست و نیروی کارآمد را نیروی با فرهنگ کاری، فرهنک کار تیمی ، نگاه به درآمد و نگاه به کارتخصصی معرفی کرد که باید با ایجاد مراکز تخصصی پرورش نیروهای تخصصی این کارآمدی در نیروی کار آماده به کار ایجاد شود. دانشگر با اشاره به تاسیس  مدرسه داتین  در مجموعه که سه ماموریت آموزش اولیه،آموزش بدو خدمت وآموزش حین خدمت به نیروهای تخصصی از وظایف اش است ، برای آموزش افراد مستعد به سازمان های مربوطه نیز اعلام آمادگی کرد.

دانشگر چالش دیگر نظام بانکی را بانکداری ایران دانست که بانکداری قدیمی است که باید از مشاوران قوی و به روز کمک گرفته شود تا قواعد جدید برای بانکداری ایجاد کنند. وی تاکید کرد بانک های ما باید به سمت  بروز شدن با راندمان و بهره وری خیلی بالاتری بروند.بانک های ما با توجه به تحریم ها و بسیاری مسائل دیگر از قواعد بانکداری روز دنیا عقب افتاده اند که به همین دلیل اگر بانکهای خارجی بخواهند در ایران فعالیت کنند  به دلیل عقب افتادن نظام بانکی ایران از دنیا باید یک ریسک بزرگ را به ریسک هایش اضافه کند که به همین دلیل بانکهای خارجی از این کار اجتناب میکنند و نظام بانکی ایران را ملزم به قرار گرفتن  در چارچوب قواعد روز دنیا میکنند، دانشگر برای رفع این مسئله ،تاکید کرد نظام بانکی ایران باید خودش را با قواعد روز دنیا به روز کند و برای آینده آماده شود.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.