جدول درآمد اخذ کارمزد کارت‌خوان‌ها / پرداخت کننده و دریافت کننده کارمزد پایانه فروش کیست؟

تا دی ماه 94 بانک‌های صادرکننده کارت، کارمزد تراکنش‌های بانکی مربوطه را پرداخت می‌کردند اما با ابلاغ بخشنامه جدید این کارمزد به بانک‌هایی منتقل شد که در اثر هر تراکنش وجوهی به حساب آنها منتقل می‌شود و این وجوه در حساب‌های آنها رسوب می‌کند.

عصر بانک؛برآوردهای آماری خبرگزاری مهر از درآمدزایی روزانه 1.3 میلیارد تومانی ( متوسط حداقل-حداکثر درآمد) بانک مرکزی از محل اخذ کارمزد ازتراکنش‌های خرید ازبانک‌های پذیرنده حکایت دارد.

درآمد اخذ کارمزد کارت‌خوان‌ها

برآوردها  نشان می دهد که متوسط روزانه تعداد تراکنش‌های خرید بیش از 16 میلیون و 400 تراکنش است.

 

در عین حال، متوسط ماهیانه تعداد تراکنش‌های خرید بیش از 500 میلیون تراکنش و متوسط سالیانه آن هم بیش از 6 میلیارد تراکنش خواهد بود.

بنابراین محاسبات مشخص می‌کند که متوسط درآمد روزانه حاصل از این تعداد تراکنش شاپرک با دریافت کارمزد 50 تومانی، بیش از 820 میلیون تومان می‌شود.

 

همچنین متوسط درآمد ماهیانه حاصل از این تعداد تراکنش با دریافت کارمزد 50 تومانی بیش از 25 میلیارد تومان و درآمد سالیانه بانک مرکزی با همین کارمزد بیش از 300 میلیارد تومان خواهد شد.

 

برآوردهای دیگر نشان می‌دهد که متوسط درآمد روزانه تراکنش‌های خرید با نرخ کارمزد حداکثر 250 تومان اعلامی بانک مرکزی، بیش از 4.1 میلیارد تومان، متوسط درآمد ماهیانه بیش از 123 میلیارد تومان و متوسط درآمد سالیانه بیش از 1476 میلیارد تومان است.

 

برهمین اساس، برآوردهای آماری از درآمدزایی روزانه بیش از 1.3 میلیارد تومانی (متوسط حداقل – حداکثر درآمد) بانک مرکزی از این محل حکایت دارد.

 

جدول درآمد حاصل از اخذ کارمزد از کارت‌خوان‌های بانکی

جدول درآمد حاصل از اخذ کارمزد از کارت‌خوان‌های بانکی
 
تعداد/ نرخ کارمزد  درآمد حاصل از اخذ کارمزد 50 تومانی درآمد حاصل از اخذ کارمزد  250تومانی
بیش از 16.4 میلیون تراکنش روزانه بیش از 850 میلیون تومان  بیش از 4.1 میلیارد تومان
بیش از 500 میلیون تراکنش ماهیانه بیش از 25 میلیارد تومان بیش از 123 میلیارد تومان
 بیش از 6 میلیارد تراکنش سالیانه  بیش از 300 میلیارد تومان بیش از 1476 میلیارد تومان

 

 

 توجیه اخذ کارمزد در قبال تراکنش های دستگاه های کارت خوان

 

مسئولان بانک مرکزی  موضوع هزینه تجهیزات پایانه‌های فروش را مورد اشاره قرار می دهند و می گویند که حدود 15 هزار نفر به صورت مستقیم و حدود 30 تا 35 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در حوزه پرداخت الکترونیک استخدام هستند، به‌طور متوسط بیش از 30 میلیون تومان هزینه این افراد در سال است، بنابراین بیش از 450 میلیارد تومان هزینه پرسنلی است که برای تجهیز این منابع باید تمهیداتی انجام شود.

 

در عین حال پایانه‌های فروش، عمر مفید پنج ساله دارند، قیمت هر پایانه حدود 700 تا 800 هزار تومان است که در مجموع تعداد پایانه های فروش تراکنش دار در پایان مهر ماه سال جاری در کل کشور 4 میلیون و 37 هزار و 506 دستگاه پایانه بوده است.

 

هزینه های نگهداری این دستگاه ها برای اینکه سیستم و شبکه سرپا بماند، بالا است و به بیش از 880 میلیارد تومان می رسد و با احتساب هزینه شرکت‌های psp به بیش از 1400 میلیارد تومان در سال هم می‌رسد. البته بخشی از این هزینه ها توسط کارمزدهای مانده گیری و قبوض و یارانه های پرداختی بانکها جبران می شود اما کسری زیادی برای جبران آن باقی می ماند.

 

در بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی آمده است:  در خصوص نحوه تأمین کارمزد یک درصدی تراکنش های خرید و تخصیص به شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت و با توجه به انتفاع بانک پذیرنده از رسوب وجوه حساب پذیرندگان، مقرر شد از تاریخ اول دی ماه 94 حداقل 500 ریال و حداکثر 2500 ریال به عنوان کارمزد از بانکهای پذیرنده دریافت شود.

 

تا آذز ماه 94 بانک‌های صادرکننده کارت، کارمزد تراکنش‌های بانکی مربوطه را پرداخت می‌کردند اما با ابلاغ بخشنامه جدید این کارمزد به بانک‌هایی منتقل شد که در اثر هر تراکنش وجوهی به حساب آنها منتقل می‌شود و این وجوه در حساب‌های آنها رسوب می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.