همه چیز درباره سرقت‌های اسکیمری و روش اسکیمینگ

اسکیمر به فرد یا دستگاهی می‌گویند که با روش اسکیمینگ (‌یعنی کپی کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر) اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی طعمه‌هایش می‌کند.

عصر بانک؛این روزها به همان اندازه که کارت‌های عابربانک و دستگاه‌های کارتخوان خرید کردن و نقل و انتقال پول را راحت‌تر کرده، خطرات سوءاستفاده از همین کارت‌ها هم بیشتر از گذشته حساب بانکی شما را تهدید می‌کند.

 

یکی از این خطرات، استفاده از تراشه‌هایی به نام اسکیمر است. آمار بالای این نوع سرقت که به سرقت‌های اسکیمری معروف شده باعث شده که پلیس فتا به شهروندان برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری هشدار دهد اما اسکیمر چیست و این نوع سرقت‌ها چطور رخ می‌دهند؟

 

اگر تا پیش از این دزدان اسکیمری کار سختی پیش رو داشتند و مجبور بودند با قرار دادن دستگاه اسکیمینگ روی ورودی عابربانک‌ها و استفاده از دوربین مخفی برای پی‌بردن به رمز طعمه‌هایشان نقشه‌هایشان را عملی کنند، اما حالا و با ورود کارتخوان‌ها، مخصوصا کارتخوان‌های سیار، کارشان خیلی راحت شده و به راحتی می‌توانند به‌خواسته‌هایشان برسند.

 

شاید به همین دلیل است که این روزها آمار این نوع سرقت و کلاهبرداری به طرز محسوسی افزایش یافته و افراد زیادی در دام سارقان اسکیمری گرفتار شده‌اند. یکی از شگردهای تازه دزدان اسکیمری، بازی کردن در نقش دستفروش یا میوه‌فروش است. حتما شما هم تا حالا افرادی را دیده‌اید که کنار خیابان بساط کرده و میوه و کالاهای دیگر را حتی زیر قیمت بازار به‌فروش می‌رسانند و به جای دریافت پول نقد، از کارتخوان‌های سیار استفاده می‌کنند.

 

یکی از همین‌ میوه‌فروش‌ها که چندی قبل در شهر یزد فعالیت می‌کرد، در حقیقت سارقی اسکیمری بود که با این شگرد حساب طعمه‌هایش را خالی می‌کرد. ماجرا از این قرار بود که این مرد و همدستانش، موز را با قیمتی زیر قیمت بازار به فروش می‌رساندند. مردم زیادی برای خرید موز صف کشیدند و هرکس خرید می‌کرد، کارت عابربانکش را در اختیار متهمان می‌گذاشت و آنها پس از پرسیدن رمز آن، مبلغی را از حساب مشتری برداشت می‌کردند. در آن زمان کسی از نقشه دزدان خبر نداشت اما این افراد با استفاده از دستگاهی که در کارتخوان قرارداده بودند اقدام به کپی‌کردن اطلاعات کارت مشتریان می‌کردند و از آنجا که مشتریان، رمز کارتشان را در اختیار آنها قرار داده بودند، این رمز را درگوشه‌ای یادداشت می‌‌کردند.

 

پس از آن نیز با کپی کردن این اطلاعات در کارت‌های خام، کارتی شبیه کارت مشتریان تهیه کرده و با دراختیار داشتن رمز آنها، حسابشان را خالی می‌کردند. هر چند با شکایت شاکیان، تحقیقات پلیس فتا برای دستگیری سارقان آغاز شد و در نهایت آنها به دام پلیس افتادند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این افراد تنها کسانی نیستند که دست به سرقت‌های اسکیمری می‌زنند.

 

شاید معروف‌ترین باندی که با این شگرد دست به سرقت از حساب مشتریان می‌زدند، گردانندگان یک پیتزافروشی در منطقه یوسف آباد تهران بودند که توانستند از این طریق بیش از 500میلیون تومان از حساب طعمه‌هایشان برداشت کنند. آنها نیز با قرار دادن دستگاهی در کارتخوان مغازه، اطلاعات کارت طعمه‌هایشان را کپی می‌‍‌‌‌‌کردند و از آنجا که مشتریان ترجیح می‌دادند به جای اینکه خودشان رمزشان را وارد کنند، آن را در اختیار صندوقدار قرار دهند، به راحتی رمز طعمه‌هایشان را هم به‌دست آورده و پس از تهیه کارتی جعلی، حساب آنها را خالی می‌کردند.

 

چه باید کرد

حالا و با افزایش این نوع کلاهبرداری‌ها سرهنگ آذردرخش، رئیس اداره پیشگیری ازجرایم سایبری پلیس فتا به مردم هشدارداده که هنگام انجام عملیات بانکی دقت بیشتری به خرج دهند تا از کپی شدن کارت عابربانکشان جلوگیری کنند.او می‌گوید: وارد کردن رمز عبور از سوی مشتری می‌تواند تضمین‌کننده امنیت کارت بانکی وی باشد چرا که حتی درصورت نصب اسکیمر روی دستگاه کارتخوان، سارقان بدون اطلاع از رمز عبور مشتری، امکان برداشت از حساب وی را نخواهند داشت.

 

وی ادامه می‌دهد: استقبال هموطنان از دستگاه‌های کارتخوان سیار باعث شده تا وقوع کلاهبرداری‌های اسکیمری هم افزایش پیدا کند. این در حالی است که اعتماد بیش از حد هموطنان یکی از عوامل مؤثر در وقوع چنین کلاهبرداری است. اگر هموطنان در هنگام خرید، خودشان عملیات پرداخت را انجام دهند و رمز عبور را وارد کنند، امکان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.

 

این مقام مسئول نظارت بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مرتبط بر نحوه عملکرد و احراز هویت افراد متقاضی دریافت دستگاه کارتخوان را هم بسیار مهم دانسته و می‌گوید: ساماندهی دارندگان دستگاه‌های کارتخوان می‌تواند نقش بسزایی در کاهش وقوع جرایم در این حوزه داشته باشد.

 

وی به شهروندان توصیه می‌کند: حتما مراقب باشید در خرید از دستفروشان یا افرادی که دستگاه‌های کارتخوان سیار دارند در دام اسکیمر نیفتید. دستگاه‌های کارتخوان مجهز به اسکیمر، معمولا چسب خورده و یا شکسته‌اند و یا قطعه اضافه‌ای دارند. بنابراین با نگاه کردن به دستگاه نیز می‌توان از وجود اسکمیر مطلع شد اما بهترین راه برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری این است که هرگز رمز خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهید و ماهانه و دوره‌ای رمز کارت‌تان را عوض کنید.

 

اسکیمر یعنی چه؟

اسکیمر به فرد یا دستگاهی می‌گویند که با روش اسکیمینگ (‌یعنی کپی کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر) اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی طعمه‌هایش می‌کند. در این شگرد سارقان دستگاه‌ و تراشه‌ای روی دستگاه‌های کارتخوان نصب می‌کنند که هنگامی که شما کارت‌تان را می‌کشید این دستگاه‌ می‌تواند همه اطلاعات کارت شما را کپی کند. پس از آن دزدان می‌توانند این اطلاعات را روی یک کارت خام کپی کنند و کارتی درست شبیه کارت عابربانک شما تهیه کنند. حالا دیگر فقط کافی است که رمز کارت شما را هم در اختیار داشته باشند تا با استفاده از کارت جعلی، همه موجودی حساب‌تان را بالا بکشند.

 

/همشهری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.