مقایسه پرداخت موبایلی در آی‌او‌اس و اندروید / پول نقد در آستانه انقراض

به‌مرور استفاده از کارت‌های بانکی پلاستیکی که زمانی برترین تکنولوژی پرداخت پول بود، یک روش قدیمی محسوب شد.

عصر بانک؛از ابتدای تاریخ، نیاز هر فرد با تلاش فردی تامین می‌شد و بعدها بشر به این نتیجه رسید که برای رفع برخی نیازها مجبور است از دیگران کمک بگیرد و به مبادله کالابه‌کالا تن داد. به‌مرور، برای امرار معاش و رفع نیازهای اولیه، کار از مبادله کالابه‌کالا هم فراتر رفت و پیدایش پول و درواقع سکه آغاز شد. حالا که سال‌ها از آن زمان می‌گذرد، با پیشرفت تکنولوژی، شیوه پرداخت پول هم همزمان با فناوری‌های روز دنیا تغییر کرد. امروزه پول الکترونیکی در جوامع حرف اول را می‌زند و اغلب افراد از طریق کارت‌های اعتباری خرید‌های خود را انجام می‌دهند. با این روند دور از انتظار نیست که در آینده نه‌چندان‌دور پول نقد رو به زوال برود. حالا دیگر تجارت و کسب‌وکار نیازمند سیستم‌های پرداختی جدید است و یکی از مهم‌ترین روش‌های پرداخت الکترونیکی پول دیجیتال به شمار می‌رود.

 

به‌مرور استفاده از کارت‌های بانکی پلاستیکی که زمانی برترین تکنولوژی پرداخت پول بود، یک روش قدیمی محسوب شد و به گفته تیم‌کوک، مدیر عامل اپل، از آنجا که نوارهای مغناطیسی این کارت‌ها آسیب‌پذیر هستند و همچنین شماره کارت و سایر مشخصات آن روی کارت درج شده و قابل مشاهده است از لحاظ امنیت در درجه پایینی قرار گرفت و به فکر راه‌حل جدیدی افتادند که ضریب امنیتی بالاتری داشته باشد.  در سال 2015 بود که تکنولوژی پرداخت در گوشی‌های هوشمند یا کیف پول دیجیتالی اجرا شد. حالا با وجود اینکه زمان زیادی از عملی‌شدن این پروژه نگذشته، رشد جالب‌توجهی کرده است. به گونه‌ای که در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی این روش پرداخت نفوذ کرده و مردم از آن استفاده می‌کنند. مانند هر فناوری که پس از ظهور جدال رقبا بر سر آن آغاز می‌شود، شیوه پرداخت موبایلی هم از این موضوع مصون نمانده و همان‌طور که می‌شود پیش‌بینی کرد در این موضوع رقابت بین اندروید و آی‌او‌اس شدت گرفته است. در ادامه به مقایسه پرداخت موبایلی در این دو سیستم‌عامل می‌پردازیم تا اگر خواستید روزی پرداخت‌های خود را از این طریق انجام دهید بدانید کدام را انتخاب کنید.

 

Apple Pay

 

نام فناوری پرداخت پول موبایلی آی‌او‌اس، Apple Pay نام دارد. کمپانی اپل این تکنولوژی را در اواخر سال 2014 در مراسم معرفی آی‌فون 6 رونمایی کرد. برای استفاده از این سیستم باید آی‌فون 6 و به بالا داشته باشید. اپل از گوشی‌هایی غیر از کمپانی خودش در این حوزه حمایت نمی‌کند. برای فعال‌کردن این سیستم پس از نصب اپلیکیشن مربوط، باید کارت‌های بانکی خود را در اپلیکیشن وارد کنید. سپس هنگام پرداخت کافی است آی‌فون خود را در مجاورت دستگاه مربوط قرار دهید تا تصویر کارت بانکی‌تان در صفحه نمایش موبایل مشاهده شود. سپس با قرار دادن انگشت روی سنسور گوشی پرداخت انجام می‌شود. البته پیش از گذاشتن انگشتتان می‌توانید کارت بانکی‌تان را تغییر دهید و هرکارتی را که می‌خواهید انتخاب کنید و سپس با استفاده از سنسور هزینه خود را پرداخت کنید. اپل این سیستم را در ساعت‌های خود نیز فعال کرده است به این صورت که هنگامی که ساعت روی دست شماست با نزدیک‌کردن مچ دست و انتخاب کارت مورد نظرتان می‌توانید برای پرداخت اقدام کنید. نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است اینکه به محض باز کردن ساعت و در واقع جداشدن ساعت از مچ دست کاربر، سنسورهای تعبیه‌شده در دستگاه این امر را تشخیص می‌دهد و بلافاصله سرویس پرداخت غیر فعال می‌شود. از این سرویس پرداخت اپراتورهای برتری مانند AT&T, Verizon و T-Mobile پشتیبانی می‌کنند. حالا و پس از گذشت حدود یک سال از فعالیت اپل‌پی، حدود 500 بانک در ایالات متحده و 12 بانک در چین از این سرویس پشتیبانی می‌کنند و علاوه بر این در کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا و سنگاپور این سیستم پرداختی قابل استفاده است و به زودی راه خود را به سوئیس، فرانسه و هنگ کنگ هم باز خواهد کرد. همچنین برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رستوران‌ها هم به حمایت از این سیستم پرداخته‌اند که تعداد اینها هم روز‌به‌روز در حال افزایش است. از جمله این فروشگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: Best Buy، Starbucks ,Coca Cola،McDonald.

 

Android Pay

 

اگر بخواهیم تاریخ دقیق پیدایش سیستم پرداخت موبایلی را بررسی کنیم باید بگوییم گوگل در سال 2011 نرم‌افزار پرداخت آنلاین Google Wallet را معرفی و عرضه کرد. درواقع این شرکت به نوعی پیشتاز در حوزه پرداخت همراه محسوب می‌شود ولی از آنجا که با استقبال چندانی مواجه نشد و در واقع شکست خورد کسی آن را در کارنامه پرداخت‌های همراه به حساب نمی‌آورد. این سیستم در واقع به‌جای ساده‌تر کردن عملیات خرید، کار را برای کاربران دشوار و پیچیده کرده بود و کار را به جایی رسانده بود که کاربر عطای پرداخت موبایلی را به لقایش می‌بخشید. گوگل بعد از عرضه Apple Pay به این نتیجه رسید که باید سیستم پرداخت همراهش را بازبینی و اصلاح کند تا به محبوبیتی که باید برسد. این شرکت این بار با تحول و دگرگونی چشمگیری وارد شد و حتی نام آن را هم به Android Pay تغییر داد. این سرویس هم مانند Apple Pay از تکنولوژی NFC بهره می‌گیرد. بالطبع از این سیستم فقط در مکان‌هایی می‌توان استفاده کرد که به NFC مجهز هستند. گوشی اندرویدی شما برای استفاده از این سیستم باید به اندروید 4.4 یا بالاتر مجهز باشد. اگر تلفن هوشمند شما حسگر انگشت داشته باشد نحوه استفاده از آن مانندApple Pay است. در غیر این‌ صورت برای برقراری ارتباط باید ابتدا قفل صفحه گوشی خود را باز کنید و سپس آن را به دستگاهی که مجهز به فناوری NFC است نزدیک کنید تا هزینه‌ای که می‌خواهید پرداخت شود.البته ذکر این نکته لازم است که در این حالت با تایید شما پرداخت با کارت پیش‌فرض انجام می‌شود و البته انتخاب کارت بانکی مورد نظرتان نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

 

از این سرویس پرداخت نیز، اپراتورهای AT&T،Verizon Wireless،Sprint و T-Mobile پشتیبانی می‌کنند و جالب اینکه در همه گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده از سوی اپراتورهای AT&T،Verizon وT-Mobile نرم‌افزار مربوط به این سرویس به‌صورت پیش‌فرض نصب شده است. بنابراین Android Pay از این زاویه در وضعیت بهتری از رقیب خود یعنی Apple Pay دارد.  درباره بانک‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رستوران‌ها باید بگوییم که تعداد آنها در مقایسه با پشتیبان‌های Apple Pay کمتر است. به‌طوری که فقط حدود 40 بانک بین‌المللی از Android Pay پشتیبانی می‌کنند. از همه این موارد که بگذریم موضوع امنیت را نباید نادیده گرفت. درباره دستگاهی که مجهز به NFC است می‌توان به جرات گفت که امنیت وجود دارد. در واقع از این طریق دستگاه شما یا رمز عبورتان هک نمی‌شود. درواقع رمز کارت شما به‌صورت قفل‌شده به دستگاه منتقل می‌شود و به همین سبب رمزتان به دست هکر نخواهد افتاد. موضوع مهم دیگر در این زمینه چیپ‌ستی است که در تلفن همراه شما قرار دارد. این چیپ‌ست Secure Element نام دارد و وظیفه مراقبت از سخت‌افزار را بر عهده دارد. درواقع شما هر بار که اقدام به پرداخت می‌کنید این چیپ‌ست SE فعال می‌شود و رمز کارت شما را کدگذاری می‌کند.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.