موانع تولد و توسعه کسب‌وکارهای خرد/ وقتی دسترسی به وام پرهزینه است

مطالعات اخیر درباره تاسیس و رشد کسب و کارهای خرد حاکی از آن است که در حال حاضر تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی به‌ویژه سرمایه در گردش و نیز طولانی و پرهزینه بودن دسترسی به وام برای شروع کار دست و پنجه نرم می کنند.

عصر بانک؛ در ادبیات علمی کارآفرینی در سال‌های اخیر تمرکز زیادی بر روی نقش کسب‌وکارهای خرد، کوچک و متوسط به‌دلیل تحریک رشد اقتصادی کشورها از طریق خلاقیت بالا و نوآوری سازمانی درون آنها شده است.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مطالعات گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با تاسیس و رشد کسب‌وکارهای خرد در سایر کشورها نشان می‌دهد مواردی چون کاهش تقاضا در بازار، عدم توانایی در دستیابی به نقدینگی مورد نیاز، سیستم‌های مالیاتی پیچیده و شرایط ناپایدار اقتصادی، موانع تولد و توسعه کسب‌وکارهای خرد هستند.

 

براساس انجام مطالعه میدانی با مصاحبه بیش از 40 کسب‌وکار خرد در تهران، 60 درصد مصاحبه‌شوندگان بالا بودن میزان اجاره‌ها، 50 درصد رکود بازار و 38 درصد ناعادلانه بودن مالیات‌ها را به عنوان مانعی مهم در برابر تاسیس و رشد کسب‌وکارهای خرد عنوان کرده‌اند.

 

بر این اساس، مهم‌ترین مانع از دیدگاه کسب‌وکارهای خرد در ایران بالا بودن اجاره‌ها است که حدود 60 درصد پاسخ‌دهندگان آن را مانع اصلی شروع و توسعه کسب‌وکار خود دانسته‌اند. 50 درصد از مصاحبه‌شوندگان نیز به مشکل کمبود تقاضا و رکود بازار اشاره کرده‌اند. ناعادلانه بودن مالیات‌ها با 38 درصد از بالا بودن میزان مالیات‌ها با 28 درصد مانع بزرگ‌تری بیان شده است.

 

مانع بعدی عدم نظارت موثر به‌ویژه در زمینه قاچاق و پس از آن، کمبود نقدینگی و عدم دسترسی به وام مناسب با 25 درصد مانع مهمی هم در مرحله تاسیس و هم در مرحله رشد عنوان شده است.

 

بنابر اظهارات اکثر کسب‌وکارهای خرد، اجاره بیشترین سهم را در هزینه تولید دارد و بنابراین بنگاه‌های خرد در تهران بیش از هر چیز خواهان ساماندهی وضعیت اجاره مکان‌های تولید و عرضه محصولات خود هستند. بسیاری از کسب‌وکارها رکود بازار با وجود هزینه بالای تولید را عامل ورشکستگی و یا در آستانه تعطیلی و کاهش نیروی انسانی شاغل در واحد خود بیان کرده‌اند.

 

افزایش مالیات‌ها بدون آنکه تولید رونق یافته باشد و اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش‌افزوده باعث شکل گرفتن نگاه بدبینانه‌ای در میان کسب‌وکارها مبتنی بر ناعادلانه بودن نظام مالیاتی شده است.

 

تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی به‌ویژه سرمایه در گردش و نیز طولانی و پرهزینه بودن دسترسی به وام برای شروع کار نیز شکایت دارند. تلاش در جهت رفع اهم موانع کسبوکارهای خرد می‌تواند زمینه ایجاد و رشد بیشتر آنها را در پی داشته باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.