رفتار هیجانی تازه واردها یکی از عوامل سقوط بورس است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تا مادامی که برخی از سهامداران عمده و حقویقی ها به خاطر سود چند درصدی اقدام به نوسانگیری در بورس می کنند، بنابراین باید این توقع را داشت که رفتار تازه واردهای بورسی نیز تحت تاثیر این عده از سهامداران و سرمایه گذاران باشد.

عصر بانک؛ رضا رحمتی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به برگزاری فصل مجامع شرکتها در بورس گفت: با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد از یک سو و نیز عدم تاثیرپذیری اقتصاد و صنایع بورسی از برجام، شرکتها توان تقسیم سود بالای نقدی را ندارند و این عامل موجب شد در خرداد امسال شاهد این اتفاق باشیم که سهامداران پیش از مجامع اقدام به فروش سهام خود و خارج شدن از شرکتها کنند و این موضوع باعث تشکیل صف های فروش در بورس و نیز منفی شدن بازار در خرداد امسال گردید.

 

این کارشناسی بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر بورس ما به لحاظ فرهنگ سهامداری نیز با مشکل موجه است و وقتی صنعتی در بورس به هر دلیل منطقی یا غیرمنطقی، منفی می شود کلیت بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و سهامداران تلاش می کنند با فروش سهام خود یا سود کسب کرده را ذخیره کنند و یا این که از کاهش بیشتر سرمایه خود در امان باشند.

وی با اشاره به این که تا زمانی که هیجان در بورس بجای تحلیل ملاک عمل باشد نباید انتظار بازار سهام عمیق در کشور باشیم اذعان داشت: وقتی به لحاظ فرهنگی در همه زمینه ها به دنبال کسب سود و منفعت در کوتاه مدت هستیم بنابراین این که در بورس نیز این رفتار رخ می دهد، موضوعی عجیب نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بورس بازاری پر ریسک و نوسان است که در بازده بلندمدت سود خوبی را نصیب سهامداران خود می کند و قدیمی ها و نیز خبرگان بورس نباید به صفهای خرید و فروش هیجانی توجهی کنند و به دنبال کسب سود در کوتاه مدت باشند.

وی افزود: تا مادامی که برخی از سهامداران عمده و حقویقی ها به خاطر سود چند درصدی اقدام به نوسانگیری در بورس می کنند، بنابراین باید این توقع را داشت که رفتار تازه واردهای بورسی نیز تحت تاثیر این عده از سهامداران و سرمایه گذاران باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط نزولی و کاهشی بورس بویژه در زمانی که هیجان بر بازار سوار است از حقوقی‌ها انتظار می رود از سهام شناور بازار حمایت کنند و خود در صفهای فروش قرار نگیرند.

وی همچنین در خصوص شرایط تاثیرپذیری بورس از کاهش نرخ سود بانکی گفت: کاهش نرخ سود بانکی زمانی مو تواند برای بازار سرمایه کشور مفید باشد که بورس بازاری پررونق و بت ثبات باشد و مردم به این دلیل نقدینگی خود را از بانکها روانه بورس کنند وگرنه تا مادامی که بازاری نوسانی و بی رونق را شاهد باشیم بانکها بهترین مکان برای پارک نقدینگی جامعه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.