چرایی عدم واکنش مثبت بورس به کاهش نرخ سود

یک کارشناس بازار سرمایه شرط اصلی تاثیرپذیری بورس از کاهش نرخ سود بانکی و کاهش بهره تسهیلات بانکی را تسریع در اعطای این تسهیلات به بنگاهها عنوان کرد.

عصر بانک؛ محمود کریم آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص دلایل عدم واکنش بازار سرمایه به کاهش نرخ سود بانکی گفت: در شرایط کنونی به نظر می رسد معامله گران تنها به خبرهای برجام و اتفاقات مثبت پساتحریم واکنش نشان می دهند و کاهش نرخ سود بانکی برای آنها دیگر اهمیتی ندارد.

 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: کاهش نرخ سود بانکی موضوعی بود که ماهها در خصوص آن اظهارنظر می شد و همگان بر این باور بودند که با این اتفاق، شاهد ورود و جذب نقدینگی به بورس و نیز رونق بازار سهام خواهیم بود اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

 

وی اضافه کرد: کاهش نرخ سود بانکی یکی از موضوعات مثبت برای بازار سرمایه است؛ چرا که در پی آن نرخ سود تهسیلات اعطایی به بنگاهها و صنایع نیز کاهش یافته و هزینه تمام شده محصولات در شرکتها کم می شود و این موضوع بر سودآوری آنها اثر مثبت خواهد داشت و از این رخداد، بازار سرمایه تاثیر مثبت می بپذیرد.

 

وی در ادامه شرط اصلی تاثیرپذیری بورس از کاهش نرخ سود بانکی و کاهش بهره تسهیلات بانکی را تسریع در اعطای این تسهیلات به بنگاهها دانست و یادآور شد: در شرایط کنونی تنها مشکل بازار سرمایه کاهش نرخ سود بانکی نیست و مجموعه عوامل باید دست به دست یکدیگر دهند تا بتوان شاهد رونق پایدار در بورس بود. بعلاوه این که طولانی شدن انتظارها برای کاهش نرخ سود بانکی نیز در عدم واکنش معامله گران بورس به این رخداد نیز بی تاثیر نبوده است.

 

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: البته تاثیرپذیری شرکتها و صنایع از کاهش نرخ سود بانکی و تسهیلات اعطایی موضوعی زمانبر است و صنایع در میان مدت از آن اثر می پذیرند و با دید بلندمدت می توان انتظار رونق بازار از این رخداد را داشت.

 

وی همچنین گفت: همزمانی موضوع خروج انگلستان از اتحادیه اروپا با انتشار خبر کاهش نرخ سود بانکی موجب شد تا این رخداد اثرگذاری کمی را بر بازار سهام داشته باشد.

 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تا زمانی که تسهیلات بانکی به صنایع و بنگاهها تزریق نشود نمی تواند امید به خروج اقتصاد از رکود را داشت و بر این اساس باید سرعت تسهیلات دهی به بنگاهها افزایش پیدا کند، وگرنه فرقی میان تسهیلات با نرخ 18 درصد یا بالاتر روی کاغذ وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.