طلسم 8 ساله تحریم های مالی می‌شکند

رئیس اداره مبارزه با پولشویی و تطبیق بانک توسعه صادرات اعلام کرد: پس از 8 سال، اولین بار است که در گزارش تعلیق بخشی از محدودیت های ایران در حوزه مبارزه با پولشویی، خبری از اظهارات تحقیرآمیز نیست و درخواست از بانک های جهان برای قطع روابط کارگزاری با ایران در آن دیده نمی شود.

عصر بانک؛به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات، اگزیم نیوز در گفتگو با رئیس اداره مبارزه با پولشویی و تطبیق بانک توسعه صادرات ایران به بررسی ابعاد تعلیق بخشی از محدودیت های ایران در حوزه مبارزه با پولشویی پرداخته است.

 

"گروه ویژه اقدام مالی" (FATF) که مهمترین سازمان متولی مبارزه با پولشویی در جهان محسوب می­شود، هفته گذشته در نشست عمومی اعضای خود، برخی از محدودیت ها علیه ایران را به مدت یک سال به حالت تعلیق درآورد. گفتنی است علیرغم رفع تحریم‌های‌ هسته‌ای علیه تهران، آمریکا هنوز برخی افراد و سازمان‌ها را در ایران مورد تحریم قرار داده و همچنین ایران را به پشتیبانی از گروه‌های تروریستی و انجام فعالیت‌های پولشویی متهم می‌کند.

آقای محمدحسن حاجیان اظهارداشت: اتفاقی که افتاده نتیجه مذاکرات چندین ساله نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی با کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) است. نکته مهم در گزارش جدید این سازمان تغییر لحن گزارش و عدم استفاده از توهین و مطالب تحقیرآمیز علیه ایران در آن است.
حاجیان افزود: پس از 8 سال، اولین بار است که در این گزارش، خبری از اظهارات تحقیرآمیز نیست و درخواست از بانک های جهان برای قطع روابط کارگزاری با ایران در آن دیده نمی شود. در گزارشات قبلی FATF مواردی مطرح می شد که نه تنها عدم اعطای مجوز برای بازگشایی شعب بانک های ایرانی در کشورهای دیگر را توجیه می کرد بلکه در متن گزارش ها به مراقبت از استفاده ایران از ابزار پولشویی توصیه می شد و همچنین از کشورهای جهان درخواست می شد که اجازه ندهند بانک ها و موسسات ایرانی در سطح جهانی افتتاح شعبه نمایند.

وی در ادامه گفت: لغو محدودیت ها علیه ایران برای مدت یک سال در نظر گرفته شده است و از ایران خواسته شده ظرف این مدت اقدامات لازم در حوزه اجرایی را جدی گرفته و انجام دهد.

رئیس اداره مبارزه با پولشویی بانک توسعه صادرات گفت: آنچه دارای اهمیت است این است که نگذاریم این موفقیت نسبی ما را به خواب خرگوشی فرو ببرد؛ ما اغلب زمانی که به یک موفقیت دست پیدا می کنیم زمان را از دست می دهیم. لازم است مسئولین مبارزه با پولشویی در ایران در بحث های تطبیق مقررات در حوزه مبارزه با پولشویی زمینه های مورد نیاز را فراهم کنند و بهانه ای دست طرف مقابل ندهند.

دوره های آموزشی و توجیهی برای کارکنان

حاجیان در ادامه گفت: لازم است بانک های داخلی ما در مباحث مبارزه با پولشویی تقویت شوند و جلسات توجیهی و دوره های آموزشی برای کارکنان بانک تشکیل شود. همچنین در مبادلات بانکی بین المللی دقت لازم و مراقبت های دقیق اعمال شود تا در صورت وجود پرونده مشکوک به پولشویی سریعاً گزارش داده شود و مورد مذکور رصد شود؛ به این ترتیب مبارزه دقیق و کاملی با پولشویی صورت خواهد گرفت.

دیپلماسی تکمیلی برای احیای مراودات

وی افزود: گرچه لغو محدودیت ها می تواند گام مثبتی برای ایجاد تغییرات در مبادلات بانکی و مالی ایران باشد اما نکته مهم درمورد بانک های بزرگ و معتبر جهانی این است که بانک های مذکور از تحریم های اولیه آمریکا علیه ایران متضرر شده اند و بدلیل خسارت های میلیارد دلاری آنها در این وادی از برقراری مجدد روابط بانکی با ایران واهمه دارند.

این مقام مسئول همچنین گفت: تلاش های وزارت خارجه کشورمان در ماه های اخیر معطوف به این بوده است که اتحادیه اروپا برای برقرای روابط اعتباری و بانکی با ایران مجاب شود و بانک های معتبری مانند کردیت بانک سوئیس، اچ اس بی سی لندن و دویچه بانک آلمان وارد روابط با ایران بشوند. لغو محدودیت های FATF برای ایران می تواند گام مثبتی در این مسیر تلقی شود اما برای بهبود کامل شرایط این اقدام به تنهایی کافی نخواهد بود.

رئیس اداره مبارزه با پولشویی بانک توسعه صادرات افزود: در حال حاضر با رفع پاره ای از محدودیت ها آنچه مورد نیاز است اقدامات جانبی است. علاوه بر برگزاری جلسات وزارت خارجه با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) لازم است اقدامات قوی در حوزه دیپلماتیک استمرار یابد تا مقامات اروپایی به برقراری مراودات مجاب شوند.

حاجیان در پایان با تاکید بر ضرورت رفع موانع داخلی گفت: در این دوره یکساله­ رفع محدودیت ها و برای کامل شدن اقدامات پیش برنده ایران، ضعف ها و مشکلات داخلی باید گوشزد شوند. به این ترتیب می توان لغو محدودیت ها را برای دوره های بعدی تمدید نمود و به همین شکل برای دائمی شدن لغو آنها تلاش کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.